torsdag 24. juni 2021

En fire dagers biltur i vårt vakre land.
Jeg kommer tilbake med flere blomsterbilder siden - for nå blir det mest norsk natur.

Vi reiste opp til hytta vår i Gudbrandsdalen for 14 dager siden. Vi ble i noen dager, men sa så farvel til Nøtteliten og fuglene utenfor, for å ta en biltur. Min mann er flink til å studere kart, og hadde lagt opp en flott fire dagers tur. Vi hadde ikke bestilt overnatting, så vi tok alt på sparket og det ble kjempebra.
Bortsett fra været - for vi hadde regn stort sett hele tiden.

Men uansett vær - alt var så vakkert uansett hvor vi dro. Og vi var likevel heldige, for skyene seg ikke ned over fjellene, så vi kunne se det meste. Og over alt var det grønt og frodig.
Her er vi kommet til Verma, og det er flott med den grønne skogen og den hvite snøen på fjellene.

Fortsatt i Verma - hvor vannet fosset ned fra fjellet.

Her er vi kommet til Åndalsnes, og her vil skyene virkelig vise seg frem. Men det ble jo flott!

Jeg elsker stein, i alle former og farger, og videre oppover mot Trollstigen var veien i en lang strekning kantet med naturens steiner. Disse hadde tydeligvis stått der lenge, for de hadde fått mye mose på seg, og var så flotte med alle fargesjatteringene.
For en jobb det må ha vært å få disse på plass. Først skal de hentes, og så plasseres.

Og her er større steiner rast ned fra fjellet. Ganske skummelt.

Vi er nå kommet til Trollstigen, og går ut av bilen for å se på skiltene -

og på den flotte, skummende elva, med den gamle brua over.

Og her på den andre siden av brua, starter stien videre innover. Skulle gjerne gått den, i alle fall et stykke!

Ettersom vi ikke var langt unna, tok vi en tur ned til Setnesmoen, militærleiren som de fleste husker fra Kompani Lauritzen.

Neste stedet vi kjører gjennom er Valldal. Så vakkert! Det kommer flere bilder herfra. Og her i Valldal skal vi også sove over for første gang på turen. Men finner vi et sted å overnatte som er åpent?
Følg med i neste innlegg! Hilsen Tove

1. Fine bilder Tove, tusen takk. Vi dro til Trollstigen på vår første ferie i Norge da vi var 3 uker på Tingvollfjorden ... barna våre var fortsatt små ... gleder oss til de ytterligere bildene dine.
    Vi dro også på en liten tur sist helg ... så hyggelig at det endelig er mulig igjen. Kos deg.

1. Takk for nok en hyggelig tilbakemelding fra deg.
      Ja, det er flott i Norge, men sannelig viser du på din blogg at det er mye flott i Tyskland.
      Hjertelig velkommen tilbake til Norge når corona-problemene blir løst. En fin helg ønskes av Tove.

2. Så flott tur dere har vært på, jeg har kjørt trollstigen bare en gang og det er alt for mange år siden. Ha en fin helg og hils mannen din fra meg :) Ja, vi er inne i en utrolig vakker tid!

1. Dette var virkelig en flott tur, og vi nøt naturen selv i det ufyselige været. Håper nå du kan ta det litt med ro etter en vellykket utstilling.
      God helg ønskes av Tove og HJ som hilser tilbake.

3. Her er du på kjente trakter. Alltid kjekt å se bilder fra Møre og Romsdal. For meg er Åndalsnes/Veblungsnes først og fremst forbundet med et besøk på fabrikkutsalget til Rauma Ullvarefabrikk. Ren lykke for den som elsker å strikke. Gleder meg til å se mer fra turen deres.

Riktig god helg fra Ingunn

1. Kjente trakter for deg, men mange har nok ikke sett denne flotte naturen. Vi hadde kjørt Trollstigen tidligere, men mye var ukjent. Jeg har mange bilder som jeg håper å kunne holde styr på. Hilsen Tove

4. Så fint at dere kom dere denne turen. Jeg har ikke vært "på vestsiden av Gudbrandsdalen", men håper at min neste lange bilferie blir Vestlandet og Sørlandet (med dertil egnede avstikkere). Det handler vel mest om at jeg må sette av fire uker og rett og slett bestemme meg for å ta den turen!
    Også nydelig innlegg med alle blomstene, det er en fantastisk fargeprakt nå. Og her er blomstringen senere enn i sør, nå venter jeg på at syrinene skal blomstre, både på grunn av farge og duft. Nyt sommeren og hils. Klem

1. Du skal få se flere fine bilder fra vår tur. Og vi anbefaler deg å ta turen. HJ er flink med kart og nr. på veier, så han kan kanskje bistå med noen tips hvis du ønsker det. Men du er flink og klarer det sikkert selv.
      Ja blomstene er flotte nå. Litt artig at det er så stor forskjell på blomstringstiden. Her er syriner og nesten all rododendron ferdig med sin blomstring, mens du venter på syrinene. Nyt både farger og duft.
      Vi ønsker deg godt vær og fine dager fremover.
      Klem fra oss begge.

5. Tusn takk for fine bilder fra en fin tur! Turen opp Gudbrandsdalen til Romsdalen tok vi hver sommer i min barndom. Foreldrene mine var fra Romsdalen og besteforeldrene bodde der. Etter Lesjaskogsvatnet, begynte elva ( les Rauma) å renne feil vei! :) Og så var det spenningen med å finne ut om det var ferskvann eller saltvann vi kjørte langs. Da vi kom til saltvann, var vi snart framme :)

1. Så spennende det du forteller. Jeg husker vi lærte om Lesjaskogsvatnet på skolen. For en natur det er i Møre og Romsdal. Det kommer mange flere bilder. Et nytt innlegg nå i kveld. Fine dager ønskes av Tove

6. Toppers, se kommentar lengre opp på bloggen!