fredag 23. april 2021

Jeg fortsetter fra forrige blogginnlegg om arkitekturopprøret i Oslo.
Heldigvis følger Aftenposten opp med flere innlegg i sine aviser.
Jeg ble så glad da jeg så innlegget til Embla Eskilt på Si;D siden i avisen 20. april. Hun er bare 17 år, men skriver så bra!

 "Overalt rives det stadig flere gamle hus. Opp kommer de samme byggene: like former, like materialer, like farger, kun i brunt, svart og grått. Jeg grøsser ved tanken på å bo i Oslo i fremtiden dersom dette fortsetter".

Dette er bare et lite avsnitt fra hennes flotte innlegg. Dere bør lese hele i Aftenposten!


Men det er ikke bare i Oslo det blir slike bygg som hun beskriver - i brunt, svart og grått! Min mann og jeg kjørte opp til Lørenskog på torsdag for å se nærmere på alt de bygger der, og det er absolutt helt forferdelig!


Tenk å bo i disse mørke byggene, i denne smale gaten, hvor du ser rett inn i bygget på motsatt side. Alt er mørkt! Nesten sort stein, sorte rekkverk på balkongene. Ikke hyggelig å sitte her en vakker sommerkveld!


Jeg kom i snakk med en arbeider på toppen av gaten, og spurte hva han syntes om byggene og fargene. Først våget han ikke å si noe, men etter hvert måtte han innrømme at der ville han aldri orket å bo. Tenk barn som skal vokse opp blant alt dette mørke! Tenk på travle foreldre som nesten ikke ser et lyspunkt eller et gløtt av farger! Blir de deprimerte?


Vi fant også dette boligkomplekset som hadde litt farge i steinen. Men også her hadde valget falt på sorte balkonger. Hvorfor? Lærer ikke arkitekter i dag noe om farger?
Dette er det første stedet vi så at det var laget en lekeplass for barn. Men med alle disse leilighetene er det ikke store plassen, og heller ikke her er det farger.

I Trondheim har Kine Angelo utarbeidet et fargekart basert på gamle by-farger og farger som passer sammen. Har de ikke det her i Lørenskog eller i Oslo? 


Også her må bygget ødelegges med svarte balkonger!

Blir det grønne flekker og blomster noen steder? Nå er riktignok mye ikke ferdig enda, men det er uansett ikke satt av mye plass til grøntområder.

Det skal jeg komme litt tilbake til i neste innlegg, og da skal du også få se de mest grusomme byggene vi så.
Vi var faktisk nesten målløse da vi kjørte hjem. Det var virkelig til å bli deprimert av!
Hilsen Tove.





 



10 kommentarer:

  1. Uff, da! Dette var ikke bra. Blir mer og mer glad for at jeg bor i naturen og kan gå ut på tur uten å bruke bil.

    Ønsker deg ei fin uke!

    SvarSlett
  2. Det kan du være glad for. Vi har skogen fem minutter fra oss, og det er vi så glade for. Også hagen er fin å ha i disse tider. Veldig hyggelig at du skriver en kommentar. Nå skal jeg se på dine strikkeplagg. God uke ønskes av Tove

    SvarSlett
  3. Sist vi var i Oslo - ikke bare i transitt - men noen dager for å nyte Oslo, var vi også i og i operaen. En vakker bygning som er fantastisk å gå rundt og drømme og leke om ... utrolig vakker ... men det er et glimt av de nye bygningene som ikke var ferdig på dette tidspunktet ... svart og kaldt... - Men vi reiste videre til Westlandet :-)) til vakre Vestandet :-) - og det er også Karl-Johann-Straße, slottet og slottsparken, festningen ... våre forfedre som bygde annerledes ... enn noen byggherrer i dag som tror de må bevege seg med tiden og glemme hva kunsten gjør.
    Kunst er noe dyrebart som har beholdt sin verdi i århundrer.
    Kunst overvinner språk, rom og tid ... Kunst er vinduet til sjelen ... vår sjel trenger lys og farge. Yes!!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for din herlige kommentar, Viola. Den satte jeg stor pris på, og vi er jo så enige. Du har jo vist mange bilder av vakre bygg i din blogg, og det er så deilig å se. Hvorfor skal vi ødelegge byene våre med å bygge slik vi gjør i dag. Det er vel penger som ligger bak, og uvitenhet om at fargene betyr så mye. Gode dager ønskes av Tove.

      Slett
  4. Jeg er så enig med deg! Jeg har en sønn som er arkitekt i Oslo. Han jobbet tidligere med byplanlegging der. Problemet er at det er pengene som rår! Arkitektene kan tegne flotte bygg med grønne plasser mellom og godt med lys til hver leilighet. Men det er ikke det som blir sluttresultatet! Huff!Så et innlegg på facebook med humoristiske illustrasjoner av trinnene fra hva arkitekten leverte fra seg av tegninger og trinnene gjennom politiske vedtak til ferdig resultat. Hva kan vi gjøre? I hvert fall protestere!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk også for din flotte kommentar. Som jeg svarte Viola over, det er pengene som rår. Men litt farger må det vel likevel være mulig å få? Det du forteller er forferdelig. Nå må vi alle virkelig protestere. Det er flott at Aftenposten har tatt dette opp i store artikler. Det blir vanskeligere og vanskeligere å ha tillit til politikere, og det er trist. En fin 1. mai ønskes av Tove.

      Slett
  5. I og med diskusjonen er i gang om det med farger, så kan det jo bli spennende framover. Det sorte er fint i kontrast til farger, så jeg håper det vil bugne av sommerens blomster i alle farger, markiser og krukker, så vil det da bli noe tenker jeg. Ha en fin vårhelg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det kan jo hjelpe med blomster og markiser. Men det blir ikke lett å pynte opp hele den fasaden du ser på bildene over. Sola kommer heller ikke til!
      Men der du bor er det vakkert. Nyt dagene! Hilsen Tove

      Slett
  6. Himmel og hav, eller rettere sagt - total mangel på himmel og hav. Her hadde jeg IKKE kunne bo. Og jeg har bodd i Lørenskog, men høyt og fritt oppe på Vallerud.
    Ha en flott våruke, nyt det grønne som finnes rundt dere. Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, her kunne verken du eller jeg orket å bo. Det er fryktelig at de bygger slik.
      Gode dager ønskes deg fremover. Klem tilbake

      Slett