søndag 27. september 2020

                                  


Kan noe være vakrere enn høstfargene!?

I det forrige innlegget skrev jeg om hvitt - hvor uheldig det er med helt hvite rom. Det er også uheldig med bare grått, hvitt og sort. Og her i Norden blir det meste av fargene snart borte i  naturen, og før det skjer er det viktig å nyte de fantastiske høstfargene.  

Og deretter må vi hente fargene inn i hjemmene våre, kontoret vårt og i klærne våre.


De fargene vi først tenker på når vi sier høstfarger, er rødt, oransje og gult. Men på bildet over ser du at bladene både kan vise frem fiolett og indigo.


Her er det den oransje som utmerker seg. Utrolig vakkert mot den blå himmelen! Og det er den viktigste fargen for oss nå, før vi går inn i den fargeløse tiden. For oransje er livsgledens farge!


Jeg ble litt sørgmodig av å se dette falleferdige huset ved veien. Ingen hadde tatt vare på det.  Men det lille oransje treet har dukket opp på siden for liksom å trøste.  Tenk hvor trist dette bildet hadde vært uten dette oransje innslaget.


Her, på dette bildet kommer også gult til syne, men rødt ser vi ikke så godt. Og selvsagt er den grønne fargen der fremdeles, ikke all klorofyll har rukket å trekke seg tilbake enda.


Noen av trærne får raskt farger, mens andre lar grønnfargen være litt lenger, og lar gren etter gren fargelegges. Det ser du gode eksempler på her.


Utenfor kjøpesenteret var det faktisk ganske uventet mange av disse gule blomstene. Vet du hva de heter? Jeg vet ikke.


Så er det en lang hekk med disse fantastiske rødfargene. Utrolig vakkert! Og med gråværet som har vært nå om dagen, får den røde fargen oss til å våkne.


Jeg avslutter med nok et bilde av de vakre bladene jeg viser på første det bildet.
De fleste av disse bildene tok jeg på veien fra Åsgårdstrand til Oslo for en uke siden. Og langs veien mot Holmestrand, som går langs sjøen, så jeg disse fargene skinne mot meg. Jeg fant en mulighet for parkering, og gikk langs veien og tok bildene.
 
Jeg håper at elevene jeg har undervist denne uken på Høyskolen Westerdals har blitt mer interessert i farger, og hvor sterkt de påvirker oss. At de våger å bruke dem.
De går på linjen for Retail Design, og hva kan være viktigere da enn farger? 
Vi ser jo farger før form! Og sannelig laget de flotte avslutningsoppgaver!
Jeg ønsker elevene lykke til videre!
Hilsen Tove.

PS. Det er kommet en ny mal for bloggen min, den fungerer dårlig. Men jeg kommer ikke tilbake til den gamle. Jeg får ikke lagt inn etiketter, noe som er veldig dumt. 




















6 kommentarer:

  1. Jeg er så enig, dette er en vakker tid. Idag klippe jeg ned alt i drivhuset av tomatplanter og ryddet opp, så det er ikke lenge til frosten kommer. Ha en fin uke! Du må gå inn å se bilde på bilde av min datter og mitt nye barnebarn, under Tore Renberg sin bokomtale!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er litt av hvert å gjøre på denne tiden. Men jeg er ikke noe hagemenneske, så jeg har ikke drivhus.
      Jeg finner ikke de bildene. Hadde vært gøy å se.
      God helg ønskes av Tove

      Slett
  2. Ja, nå er det vakker, og det er koselig med litt sånne høstfarger inne også. Tror den planten med gule blomster er daglilje, men den skal da blomstre i mai???? God helg til deg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Veldig fint med høstfargene også inne.
      Jeg kjenner ikke den blomsten, og det var ganske mange av dem. Merkelig hvis de skal blomstre i mai og blomstrer nå!
      God helg ønskes av Tove

      Slett
  3. Heisann, det er bare å suge høstfarvene inn før mørket "tar" dem, skulle gjerne ha delt et bilde her, men det lar seg jo ikke gjøre. Legger det ut på fb, dårlig erstatning, men bedre enn ingen ;:OD)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, nå er de på hell disse fantastiske fargene. Vi var på fjellet fra mandag til i går ettermiddag. Der var bladene/fargene borte fra trærne. Mye gult ned gjennom Gudbrandsdalen. Trist at det forsvinner.
      Hilsen Tove

      Slett