søndag 26. juli 2020

Mange unge som har søkt på videre utdanning har fått svar i disse dager.
Så vidt jeg husker var det 150 000 søkere,          og 108 000 har kommet inn.
Hva gjør de som har fått avslag?

Hentet fra Fargene forteller.

Vi kan være svært ulike som mennesker, og som mange av dere vet, 
benytter jeg syv ulike mennesketyper som eksempler. De beskrives i boken Fargene forteller.

Det er viktig at ungdom starter utdanning som passer for dem, og som de brenner for. 
Men dessverre - ønsker du å bli lege for eksempel, vil det være svært vanskelig å få drømmen oppfylt på grunn av høye krav til karakterer.
Men ikke gi opp - kanskje er det lite som skal til - eller kanskje er det et annet studie som også passer deg, og som du kan komme inn på.

Men jeg vil gjerne påpeke en ting: Ikke la noen presse deg inn på en vei som du ikke selv ønsker å gå! Og ikke følg etter det venner velger - de kan være helt ulike deg, og det studiet som passer dem, er ikke nødvendigvis det riktige for deg!


Disse ni flotte bunadskledde jentene fikk jeg lov å ta bilde av en 17. mai i Oslo.
Det hadde vært gøy å vite hva de gjør nå - hvilken vei de har valgt.

La meg bruke meg selv, en eldre dame, som et eksempel.
Jeg var flink på skolen, og skulle egentlig begynne på økonomisk gymnas (blåruss) som det het.
I stedet brøt jeg over tvert, tok realskole og handelsskole, og begynte å jobbe.
Men i motsetning til mange på min alder, ble jeg ikke i den jobben og i samme bransje hele livet, heldigvis.
Jeg ønsket hele tiden å lære mer, og helst gjennom jobb i ulike bransjer.
Jeg fulgte stemmen, og etter både å ha jobbet i motebransjen, i vin- og brennevins agentur, 
i bil- og verktøysbransjen og i forlagsbransen som presseansvarlig, startet jeg mitt enkeltmannsforetak for mange år siden. Da havnet jeg i fargenes spennende verden.
I 2008 ga jeg ut boken Fargene forteller, som nå kommer i 6. opplag i august.
Jeg har i alle disse årene holdt foredrag, hatt kurs og forelest om farger og mennesketyper.


Det har jeg ikke angret på. Og jeg har lært så utrolig mye på denne veien.
Det er faktisk ulike mennesketyper som har jobbet i de ulike bransjene.
Vi forandrer oss også mye som mennesker gjennom erfaring, og ikke minst av skuffelser.
Se fremover, kjenn på magefølelsen!

Jeg ble for flere år siden president for Ladies Circle Norge. Jeg var modig som stilte til valg den gangen, men du verden så mye jeg lærte. 
Og husk - du lærer av dine feil, du blir sterkere, og det er også en måte å lære på!

Som president valgte jeg mottoet
"Ta sjansen på deg selv!"
Det bør også du gjøre!

Hun som fulgte etter meg valgte så "Vil det - Våg det - Gjør det!"
Disse to mottoene bør du også følge!

Jeg tok med meg mottoet og "Circeline" inn i mitt firma - Tove Steinbo - Dialog, og jenta under er med i min logo.


Om du er en ung gutt eller jente - følg drømmene dine, selv om du ikke får dem oppfylt med en gang. Lykke til! Hilsen Tove.

2 kommentarer:

  1. Så enig, ta valget selv og ikke hva vennene dine forventer av deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Da er vi enige! En god dag ønskes deg i regnværet!
      Hilsen Tove

      Slett