onsdag 6. desember 2017

Chianciano Vecchia - Terme i Toscana - 
Del 2.


I forrige innlegg fortalte jeg om beliggenhet og litt historikk rundt denne lille, spesielle byen. Men det viktigste er å la dere se bilder fra dette sjarmtrollet av en by.











Jeg nevnte i det første innlegget at jeg ikke trodde at jeg hadde tatt bilde av hovedporten, men den ser du nok på bildet til venstre. Og på bildet til høyre ser du gaten videre nedover fra hovedporten ut av byen på toppen, og ned mot områdene i Terme.














Rett innenfor hoveporten så jeg bygningen over, og forsto først ikke at dette var en kirke. Klokketårnet sto litt bakenfor, så jeg så det ikke først.
Men så leste jeg på skiltet at dette var "Santa Maria della Stella" Kirken.


Ettersom døren var åpen, gikk jeg inn. Jeg synes alltid det er spennende å gå inn i gamle kirker, og prøver alltid å få det til når vi er i utlandet.




En meget enkel kirke, men i all sin enkelhet gjorde den et inntrykk på meg.
Kanskje var det nettopp det enkle, ingen overdådig pynt.

Maria i sin vakre blå kjole, med den hvite duken, med broderier i den samme blåfargen, i forkant.





















De to statuene i hvert sitt hjørne, bakerst i kirken, synes jeg også er enkle og vakre.












Men hva er alt dette rosa som vi så mange steder rundt i byen?













Det viste seg å være en mengde strikke- og hekle arbeider i rosa - som en støtte til kreftsaken. Flott å oppdage at dette budskapet, som er så viktig, var satt i fokus også på dette lille stedet. Vel - her er det nok mange turister som vil oppdage det!











Du ser på bildet over hvor utrolig bratt det er mange steder, og utsikten er som sagt helt upåklagelig!















Kanskje blir det for mange bilder jeg viser dere?

Jeg ble imidlertid så sjarmert av dette stedet, så jeg bare måtte fotografere. Blir du lei - hopp over resten - men jeg tror faktisk ikke at du ville blitt lei Vecchia!

















Jeg regner med at denne magenta-fargede (dyp rosa) postkassen ikke er malt spesielt i forbindelse med kreftsaken.
Men jeg har aldri sett denne fargen på en postkasse.
Har du? En flott farge.











Denne vakre døren i massivt tre, med steinformasjonen rundt, fører inn til Palazzo Giubilei, som du ser på skiltet.















Også vakre, gamle trær var her, hvor gamle vet jeg ikke.

Har du sett en vakrere, blå himmel?!
I løpet av dagen måtte vi ha litt mat, og til venstre på bildet er det en koselig restaurant. Men vi ville selvsagt spise ute på en slik dag. Og det var helt fantastisk å sitte ved et ute-bord her på toppen av Vecchia og se utover det fantastiske landskapet under oss.

Vi bestilte salat, og det var ingen liten tallerken vi fikk. Vi glemmer ikke Middelhavskosten, som det var så mye snakk om for en del år tilbake.
Selvsagt er den sunn, når den består av så mye deilige rå grønnsaker. Men det er mer som er viktig!
Min italienske venn Emilio Baldi fortalte, at eldre bestemødre i Italia alltid sa: "Du skal ha alle farger på tallerkenen hver dag!"  Ikke glem det! For jeg vet at farger også i mat er sunt.

For en fantastisk dag! 
Men så var toget snart i anmarsj, så vi måtte gå opp til torget for å dra tilbake til hotellet. Og togturen i seg selv var også en flott opplevelse.












Men selv om denne dagen overgikk alle våre forventninger, gjorde ikke turen med World Visitor det.
Jeg fortsetter der jeg slapp i forrige innlegg. Dette for å advare andre. Er du ikke interessert i å lese dette, avslutter du her.
Men jeg mener at det er viktig å fortelle historien.

På forhånd hadde vi ikke fått anledning til å bestille hverken ønsket sete eller mat på flyet. Og grunnen til det forsto vi etterhvert. Her ble det nok booket flyseter i siste liten, for å få det så billig som mulig.

Da vi ankom Gardermoen i god tid, viste det seg at vårt fly var kansellert, og vi måtte bookes om. Heldigvis var vi de første i køen, og vi fikk de to siste plassene på et SAS fly, og måtte løpe for å rekke det. De andre som kom etter oss fikk ikke booket om den dagen.

Et ektepar som vi hadde snakket med sa fra seg turen, fikk vi høre av et annet par, som hadde måttet overnatte på Gardermoen. De kom derfor en dag for sent til Roma! Det samme gjaldt for flere.
Men vi måtte vente seks timer i Brussel før vi kunne reise videre til Roma. Vi måtte flytte fra gate 69, til gate 42, til gate 44! Og vi ankom hotellet klokken 01.30 om natten! Ingen middag på hotellet slik det sto i programmet! Og det hadde vi heller ikke orket - vi var dødsslitne!

Jeg har snakket med et av de andre norske parene som reiste fra Gardermoen. De hadde plutselig fått beskjed om at de skulle ha et tidligere fly, og måtte dra hjemmefra klokken fire for å nå et fly som gikk før klokken syv om morgenen. De ankom derfor Roma tidlig, men hva skjedde da? Seks personer som hadde reist med dette flyet ble satt av ved Colosseum. De fikk beskjed om å oppholde seg i området, så skulle bussen hente dem ved halv fem tiden på ettermiddagen. Koffertene var i bussen, så de fikk ikke skiftet til lettere klær, ikke hadde de kart og ingen andre opplysninger. Ikke noe tilbud om mat. De har også klaget.

Jeg skal ikke gå inn på hele turen, som gikk videre med buss helt opp til Milano. Men vi besøkte Roma, Firenze og Milano - der det var en times guidet tur i hver av byene, men forøvrig måtte vi gå på egenhånd og spise lunsj som vi selv betalte. Vi overnattet i utkanten av Roma, i Chianciano Terme området, Montecatini Terme området og i Milano området. Med andre ord, hotellene lå litt utenfor allfarvei. Vi ble derfor anbefalt av guiden å ta en middagspakke til 129 Euro, for å spise middagene på hotellene der vi overnattet. Han mente det ville bli vanskelig å finne steder å spise. Men vi sa nei takk. Og vi fant på egenhånd hyggelige spisesteder, som i Vecchia. Men selvsagt var ikke det like lønnsomt for World Visitor!

Vi skulle reise fra hotellet i Milano området ganske tidlig på morgenen. Og det viste seg at også tilbaketuren hadde mellomlanding i Brussel, med venting! Det tok oss 12 timer å komme hjem!

Jeg kommer ikke til å legge ut bilder fra de store byene, de fleste har vært der. Jeg vil imidlertid lage et innlegg om en annen fantastisk liten by som heter Lucca. Har du hørt om den?  Nesten like sjarmerende som Vecchia. Denne turen tok vi også på egen hånd. Følg med så skal du få se bilder også derfra. 


Men la meg slutte den kritiske informasjonen, og vende tilbake med et utsiktsbilde over Chianciano Terme.
Hilsen Tove



13 kommentarer:

  1. En vakker by, med fine detaljer. Så morsomt at det er rosa sløyfe aksjon i Italia også.
    Det høres ut som et skikkelig uprofft reiseselskap. med det finnes jo muligheter for å klage. Man skal ha flykompangsasjon iallefall. Se på denne linken: https://outlook.live.com/owa/?mkt=nb-NO&path=/mail/AQMkADAwATM3ZmYAZS04ZGQAMS01NmM0LTAwAi0wMAoALgAAA%2BqFkpIACzsiTa3OHICBsjBsAQCuEGLUVI9GT5c%2BR1Buv0tCAAACAVkAAAA%3D/rp

    SvarSlett
    Svar
    1. Artig med rosa sløyfe aksjonen!
      Ja, et merkelig reiseselskap - vi har aldri opplevd maken, og vi har reist med mange ulike.
      Har aldri vært skuffet før nå.
      Jeg har løpende kontakt med dem da vi også har betalt depositum for reise til Kroatia i mars.
      Jeg skal gå inn på linken din, takk skal du ha!
      Og reisen deres var helt utrolig. Du har tatt kjempefine bilder, som alle burde ta en titt på! Fine dager ønskes av Tove

      Slett
  2. Det er morsomt å se alt det fine dere finner der ute i den store verden, dere som er så flinke å reise. Tusen takk for at du deler! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Veldig hyggelig for meg å få koselige kommentarer. Ja dette stedet burde du besøke!
      Fine førjulsdager ønskes deg av Tove

      Slett
  3. Så koselig å følge deg på turen.Det ene vakre bildet etter det andre. Skjønner godt at dette var en opplevelse. God helg til deg og kos deg i selskap. Takk for koselige ord inne hos meg og velkommen innom igjen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Et supert sted som anbefales.
      Jeg har det litt travelt nå med kurs etc., men skal ta igjen og lese adventhistorien på din blogg etterhvert.
      En fin uke ønskes av Tove

      Slett
  4. Heisann, jeg har faktisk et litt artig bilde fra den porten, fra den andre siden, der jeg går oppover i en kjole lik den etruskerne hadde i sin tid... skal se om jeg kan finne det... Flotte byer etruskerne bodde i! Ha ei flott uke ;:OD)

    SvarSlett
  5. Fant bildet, får sende deg det på mail!

    SvarSlett
  6. PS Gleder meg til å se bildene fra Lucca, en helt spesiell by som ikke ligger på høyden som er vanlig for de etruskiske byene. Vi har tatt turer i Toscana på egen hånd, leid bil. Trist at dere ikke fikk bedre organisering. Det skulle bare mange, det er derfor man drar på gruppereiser!

    SvarSlett
    Svar
    1. Vet ikke når jeg får lagt det ut, men det kommer.
      Veldig glad for at vi dro dit på egenhånd!
      Hilsen Tove

      Slett
  7. Så nydeleg i kyrkja !
    Det virka som ein koseleg og fredeleg by.
    Godt dokke fann ei slik perle langt utanfor dei store byane.
    Takk for info om reiseselskapet.
    Ynskjer deg fine førjulsdagar.
    Helsing Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig kommentar. Hit må dere reise! Du vil elske dette stedet.
      Veldig synd med de to slitsomme reisedagene - 12 timer begge veier! Fine førjulsdager ønskes tilbake. Hilsen Tove

      Slett