tirsdag 16. mai 2017

Gratulere med Grunnlovsdagen - 17. mai!


Vi er heldige som feirer vår grunnlovsdag med barnetog og barnevennlige arrangementer. I andre land er det våpen som vises i lange parader.


Vi har den fantastiske Kongen vår, med dronning Sonja ved sin side - like fantastisk!










Vi har kun ett slott, men det holder. Og vi har et Storting.



Og vi har de stramme guttene i Garden til å passe på!









Vi har musikk - både spilt av proffe korps og av skolemusikk-korps!
















Det er nyutsprungne trær og blomster - og flotte farger. Dessverre ikke alle steder i landet i år, da vinteren holder et godt tak fremdeles. Men det kommer!

Da får dere i mellomtiden glede dere over vakre bunader og samekofter, som finnes i flere farger, og med broderier og mønstre i et vell av farger.


I min flotte bunad - Gudbrandsdalens festbunad - som jeg har brodert selv - ønsker jeg dere en god og meningsfylt 17. mai!
Jeg krysser fingre for at vi over hele landet skal få blå himmel.
                                                 Hilsen fra Tove.                                      










8 kommentarer:

  1. Ha en fin, fin dag i morgen... jeg kler meg også i bunaden ;:OD)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det. Vi reiser nå til byen for å spise middag med gode venner. Vi pleier å reise inn tidligere, men det er ikke så hyggelig i regnvær. Nå er det vel opphold.

      Håper du har en fin dag. Hilsen Tove

      Slett
  2. For ein flott bunad du har med masse broderi.
    Du er dyktig som har brodert den sjølv.
    Eg har Sunnmørsbunad, svigermor broderte den for
    mange år sidan.
    Her hos oss var dagen strålande, faktisk bort i 20 grader. Einige med deg, me er heldige som bur i eit trygt og godt land.
    Ynskjer deg fine maidagar vidare.
    Helsing Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg broderte og strikket mye som jente og ungdom, men at jeg klarte å brodere hele denne bunaden er jeg stolt av. Den er vakker - og like pen på vrangen!
      Jeg må slå opp og se hvordan Sunnmørsbunaden ser ut. Bunader er spennende og flotte!
      Jeg ønsker også deg fine dager fremover!
      Beste hilsener fra Tove

      Slett
  3. Heisann, takk for hilsenen, ja, det er eldste barnebarn , 5 år 18. september som gir meg mye glede, akkurat som lillebror 2 år, 6. juni.
    Tilbringer nå helga sammen med søster på Rømskog spa og resort.
    Se vakre kveldsbilder på bloggen. Ha riktig go´hælj, Tove ;:OD)

    SvarSlett
    Svar
    1. Skal ta en titt på bloggen din. Så må du kose deg på spa!
      Nydelige barnebarn - en stor glede! Hilsen Tove

      Slett
  4. Ja,vi hadde en finfindag med flagg, barnetog,barnebarn, kake og kos. Akkurat sånn det skal være. Så vakker du var i bunaden din. Flink som har sydd den selv. Noen ganger har jeg også lyst på det, men det har blitt med tanken. I stedet har jeg kreert mine egne festdrakter. I år brukte jeg en i blålillatoner. Man slipper i hvert fall å fryse når man har ull på en ellers kald dag! God helg til deg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Høres ut som dagen ble fin for deg.
      Bunaden min er jeg veldig glad i. Den var ferdig til vår yngste sønns bryllup, ca. 20 år siden.
      Vil gjerne se bilder av de draktene du selv har kreert. Kan du ikke legge det ut på bloggen din?
      En god helg ønskes av Tove

      Slett