mandag 1. mai 2017

Blogger's Sunday Walk - Spring 2017

På bloggen til Vilt og Vakkert blir vi oppfordret til å ta en Blogger's Sunday Walk en gang i blant.
Jeg fulgte oppfordringen i går, og gikk tur i Lia Skogen her på Stovner.














Skogen ligger ca. fem minutter fra vårt hus, og i denne skogen har jeg gått hundrevis av turer, både sommer og vinter siden vi flyttet til Stovner i 1965. Her er det mye "gammelskog" med stier på kryss og tvers. 
Vi startet fra "Danseplassen" ved enden av lysløypa, som går fra Stovner til Vestli. Men vi tok av til høyre nesten med en gang, krysset bekken som går her, og fulgte stien oppover og innover i skogen.














Et fantastisk vær, sol fra nesten skyfri himmel, så maurene hadde det virkelig travelt i sine tuer.


Ved stien ligger en liten dam, som alltid blir stor om våren i snøsmeltingen. Her pleide alltid vår hund å hoppe uti før vi fikk stoppet den. Men det er mange år siden vi hadde en fantastisk schâfer som elsket denne skogen. Nå var det en søt pike som var opptatt av vannet.

                                         
Hvitveisen står vakker blant det grønne og brune, men foreløpig er de fleste andre farger fraværende.
Derfor lyste det opp med den lille jenta i magenta/fiolett jakke. Ikke lett å se forskjell.

Så kommer vi til "Kjerringfred", den fine tømmerbua som ble bygget av .......

         

.... ja, du ser selv hva det står. Dette er de flotte gamle-gutta som har gått her i skogen i mange, mange år. 


Herfra kan du se utover Oslo med Oslofjorden og fjellene bak. 
Hvis du går over toppen i skogen, er du på 311 moh. Jeg orket ikke å gå så langt i går, da jeg falt på ski i påsken og slo ribbena kraftig, antagelig brist. Vondt også når jeg går, så det ble en rolig skogstur. Det viktigste var å komme ut i skogen og være ute i finværet.














Her tok også min lille venninne seg en hvil, kanskje for å nyte utsikten? Vi gikk videre oppover.


Så kom denne vakre sommerfuglen flyvende - stor og gul-grønn i fargen. En vakker fargeklatt mot den brun-beige bakgrunnen. Jeg håpet at den ville åpne vingene, men da fløy den dessverre.

Nå er vi nesten på det stedet der Kongedalen kommer opp. Det var den gamle veien til Trondheim, og her er også Pilgrimsleden merket oppover  og over toppen. Jeg har skrevet om det i tidligere innlegg.

I stedet tok vi en sti nedover, og skiltet viser hvor vi kan ende opp.
Lukedammen, Stovner, Skjetten eller Tangerud.
Det er godt skiltet her.

Og i høst og nå i vår, er det virkelig gjort oppgraderinger av løypene. Det er lagt ut mange flotte "tre-stier" der det ofte samler seg vann. Her er det nå supert både for gående og syklende.











Men sannelig var det en del snø her på skyggesiden inne i skogen.















Noen minutter til - nå har vi retning tilbake mot lysløypa og der vi startet. Her finner vi skiltet som forteller at rester av et gammelt MILORG-skjulested ligger her. Du kan se tømmerstokkene mellom trærne, over til høyre.









Nede ved bekken, kommer to gutter syklende med fedrene på hjul. De var ikke kjent her, så vi kunne tipse dem om veien videre. Det er ikke lange biten til Liastua, det flotte bevertningsstedet, som ligger litt lenger opp ved lysløypa. Da vi flyttet hit, lå de to flotte Liabakkene der.











Jeg må ha med disse to fargeklattene.
Vakker mose ved foten av et gammelt tre, og hestehoven. Den er jo også vakker med sin knallgule farge!


Da er vi nesten hjemme.
Vi kommer ned ved Ridesenteret, som ligger på Øvre Fossum Gård, litt bak og ved siden av Stovner Senter. Det er herfra Liaskogen går innover og oppover.




Er det noen som har lyst til å gå en tur i Liaskogen med meg, er det bare å si i fra! Her er det som regel også mye av både blåbær og tyttebær. Hilsen fra Tove.

10 kommentarer:

  1. Eg kunne godt tenkt meg å gå turen i lag med deg.
    Då me var i Oslo lange perioder gjekk me mykje tur. Eg var så imponert over alle turstiane i skog og mark som er tilrettelagt for både gåande og folk som bruka rullestol.
    Du beskriv så fint turen din i landleg natur, men likevel nær storbyen.
    Takk for fin kommentar hos meg. Ja, me bur på ein fin plass,
    eg nyt særleg kveldane med dei skiftande fargane på himmelen.
    I går kveld var det heilt fantastisk då det nærma seg midnatt, kanskje du ville kalle fargen ut i havet magenta...

    God betring med ribbeinet !
    Slikt kan dessverre ta lang tid.
    Helsing Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for en flott tilbakemelding fra deg. Neste gang du kommer til Oslo må du si i fra, så tar vi en tur sammen.
      Eller - hvis du kjører Gudbrandsdalen i august, er jeg mye på fjellet. Der er det også fantastiske turer vi kan gå. Og selvsagt er det fine turer også i Åsgårdstrand. Tror vi hadde hatt litt av hvert å snakke om på turen, i tillegg til bare å nyte omgivelsene. Velkommen skal du være!
      På fjellet er det også ofte fantastiske farger på himmelen. Jeg har lagt ut flere slike bilder.
      Takk for ønsker om god bedring. Det er kjempedumt at det skjedde nå, da det er tiden for å være mest ute, men slik er det. Det tar sin tid.
      En fortsatt god vår ønskes deg av Tove

      Slett
  2. Heisann, en felles BSW burde vi vel få til. Vi får snakke om det og legge noen planer når vi møtes. Det er i alle fall nok av stier å utforske både ved Stovner og her. Litt moro å bli kjent med kultur og historiske minner. Takk for en fin tur Tove. Ha riktig go´uke ;:OD)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det hadde jo vært artig med en felles tur. Få med oss flere bloggere.
      En god og solrik uke ønskes også deg. Hilsen Tove

      Slett
  3. Flott tur du har vært på Tove!Takk for turen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Kanskje du også vil være med på en fellestur slik Vilt og Vakkert foreslår i sin kommentar over?
      Vi kommer tilbake til det. Deilig å gå tur!
      En fin uke ønskes av Tove

      Slett
  4. Takk Tove for vakker skogentur.
    Det er alltid deilig å være i skogen, dar så mye avslapping. Veldig fin liten sommerfugl... første :-))
    Jeg har også begynt med turer gjennom skoger og enger...
    fargene og lyset og på kveld fuglsang... drømmen.
    God uke fortsatt. Hilsen fra Viola

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for nok en hyggelig kommentar. Ja skogen er herlig. Har gått i skogen med mine foreldre fra jeg var liten. Plukket mye bær og blomster.
      Håper du vil legge ut bilder fra dine turer.
      En fortsatt fin uke ønskes av Tove

      Slett
  5. Masse flotte bilder fra fin tur.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tilbakemelding. God helg ønskes av Tove

      Slett