mandag 28. mars 2016


Flere fargesprakende godbiter fra Tapethusets kolleksjoner.

Denne kolleksjonen heter Lohko, og er den siste fra Scions.



En mer ungdommelig kolleksjon enn den fra Harlequin, som du kunne se i innlegget jeg skrev før påske.


Dette er trykkede tekstiler på bomull.
Kolleksjonen er leken, morsom og veldig skandinavisk.

Som vi kan se, er nå fargene inne i varmen igjen -
heldigvis!

Det har vært spådd lenge at fargene kommer. Men jeg tror faktisk at jeg har hatt rett når jeg har sagt at de fleste designere, arkitekter og interiørarkitekter har vært redde for å dra det i gang. Minimalismen har vært enehersker i for mange år.
Og som en interiørarkitekt sa til meg - "faktum er at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne når det gjelder å velge farger".

Jeg nevner stadig Johann Wolfgang von Goethe når jeg skriver eller snakker om farger. En annen viktig person i fergenes verden er Johannes Itten. Han var sveitsisk maler, grafiker og brukskunstner, og han underviste både på sin egen private kunstskole i Berlin og ved Bauhaus i Weimar. Han var også rektor ved Kunstindustriskolen og Tekstilfagskolen i Zürich. 
Med andre ord - han visste hva han snakket om da han la frem sine funn om forskjellen på "subjektive og objektive fargevalg".

Hvis du arbeider profesjonelt med farger er det viktig å være klar over dine egne preferanser når det gjelder farger, hva du selv liker. Med andre ord - dine subjektive fargevalg.
Men skal du være profesjonell, må du faktisk legge bort det subjektive og velge objektivt.

Hva det vil si? Det betyr at du må lytte til den som er din oppdragsgiver. Og hvis det er interiør det gjelder - hvem skal bo i de valgte fargene? Hvordan er disse menneskene? Rolige - urolige - fysiske - mentale? Vil de ha fred og ro hjemme, eller mange venner på besøk?
Og du må kjenne fargenes egenskaper. Men også det spesielle - at farger påvirker ulike mennesketyper ulikt!

Skal farger velges til offentlige bygg, som skoler, sykehus, sykehjem, barnehager eller arbeidsplasser, er det andre kriterier som må ligge i bunnen. For her skal alle mennesketyper oppholde seg i kortere eller lengre tid.

Det er derfor vanskeligere enn mange tror å foreta riktige fargevalg når man er profesjonell.
Det kan dreie seg om alt fra farger på klær, emballasje, visittkort, nettsider - og det vi snakker om her - interiør.

Alt dette kan du lese mer om i boken min Fargene forteller, og du kan følge med i blogginnlegg og på Facebook - Fargene forteller.

Takk igjen til Tapethuset for at jeg får benytte de fine bildene.

Det kommer helt sikkert mer om farger. Hilsen Tove.




8 kommentarer:

  1. Vil ha det lyse på veggene hjemme for å kunne trives best. Men ha med farger i pledd, puter, blomster Det gir liv til rommet. Grønne planter og orkideer må jeg ha. Både blomstene og jeg skal trives i rommene. I allefall stua.

    Flotte farger du viser her, men det er ikke en stil for meg. Hovedsaken er vel at man selv trives hjemme.

    Varm hilsen fra nord.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg må også ha det lyst, men farger i tillegg.
      Det er viktig å velge sin egen stil, slik at de som bor der trives. Bare å følge mote og trend er ikke bra! Hilsen fra Tove

      Slett
  2. Heisann. Itten har vært nærmest enerådende i undervisningen i vgs. Elevene får også kjennskap til Goethes farvelære samt Delacroixs´ i tillegg til NCS teorien. Litt ballast får de heldigvis med seg...
    Jeg tviler sterkt på etter besøket på Cuba, om revolusjonen var til det beste for folket. En ting er ideologien - en helt annen praksisen... som i så mange andre sammenhenger. Går svanger med mange farveidéer til interiøret på Lia. Må skynde oss sakte der i gården. Ha en fin siste påskedag ;:OD)

    SvarSlett
    Svar
    1. Synes det høres ut som om elevene lærer en god del.
      Lykke til med fargevalgene du må ta. Det er gøy å velge farger, men det kan være veldig vanskelig!
      Hilsen fra Tove

      Slett
  3. Herlige fargeprakende tekstiler og tapeter som er på vei ut i markedet nå. Helt enig med Tove at endelig har fargene kommet inn i de norske hjem.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det viser seg etterhvert at de fleste innerst inne er enige med oss, og ønsker fargene velkommen. Kanskje har de trodd at den minimalistiske trenden har vært deres valg, men nå ser mange at den nok er blitt påtvunget dem.
      Og når vakre gardiner i flotte farger kan hjelpe dem å få fargene inn i interiøret, vil nok mange falle for det. Hilsen Tove

      Slett
  4. Ja, dette var sekstitall-stil. Jeg vet det er "inn" og har sittet i påsken og produsert noen smykker i sølv og tre i skikkelig 60-70 tallsstil.
    Merkelig at vi liker dette igjen nå,for vi syns det var heselig for bare noen år siden, fargekombinasjonene, mønstrene, ...alt!
    Slik er det alt går i en sirkel og kommer igjen, med litt- små endringer!
    Jeg har alltid likt disse merkelige fargekombinasjonene, som ikke har vært helt "in".

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, i minimalismen ble jo ikke dette akseptert. Jeg synes det er artig. Ikke veldig mye mønster og farger, men det gir liv til interiøret, i stedet for bare grått og hvitt. Og som du sier - alt går i sirkel. Det som er feil er at vi ofte overdriver den ene eller andre veien. Nå må vi bli flinkere!
      Så artig at du har laget smykker i 60-70 talls stil. Vi får vel se dem etterhvert på din blogg?
      Hilsen Tove

      Slett