mandag 23. november 2015

Dagbladet publiserte den 7. november en interessant artikkel:
Fargerike folk tjener bedre.

En britisk studie viser at de som kler seg fargerikt også oftere blir forfremmet, og de oppfattes som mer kreative.
Jeg ble intervjuet av Benedicte Tandsæther-Andersen, om hva jeg mener om denne studien, og du kan lese hele saken her. 


Jeg sier et sted i intervjuet at: - "Farger påvirker oss underbevisst. Om du har på deg en rød kjole, påvirker den deg, men kjolens røde farge sender også signaler til dem som er rundt deg. Om du er på jobb, er det ikke om å gjøre å velge den sterkeste fargen, men du må også tenke at ulike farger har gitte egenskaper." 

Sammenligner du de tre bildene under, ser du hvor mye fargene forandrer min personlighet.

Foto: Kamilla Weiglin
I forbindelse med at boken kom ut, trengte jeg både et foto av meg selv til boken, men også noen til bruk i andre sammenhenger. Det ble mange intervjuer etterhvert. Jeg spurte derfor en helt nyutdannet fotograf, Kamilla Weiglin, om hun kunne ta noen bilder. Hun var ikke særlig komfortabel ennå med å ta portrettbilder, og hun var selv ikke fornøyd i etterkant. Jeg vil likevel benytte tre bilder her for å vise hvor viktig fargevalget på klærne dine er. Og dette bildet er da slett ikke verst! La meg tilføye at Kamilla er blitt en meget dyktig fotograf i løpet av disse årene, og hun holder til i Åsgårdstrand. Hun er bl.a. kjempeflink til å ta bilder av barn.

Foto: Kamilla Weiglin
Foto: Kamilla Weiglin












Da boken min Fargene forteller, utkom i 2006, hadde jeg kjøpt meg en fargesprakende jakke i rød-oransje, for virkelig å synes. Den benyttet jeg i alle intervjuer og foredrag, også på TV.
(Se det første bildet.)
Og jeg glemmer aldri mitt besøk hos NRK Frokost TV, som gikk på direkten. 
Det var Petter Nome, som den morgenen var programleder, sammen med en kvinnelig programleder, som jeg dessverre ikke husker navnet på. Jeg hadde på forhånd fått vite at temaet ville være interiør, noe som var helt greit for meg. Jeg tror at NRK hadde ringt meg fire ganger i forkant om dette, og da jeg var på vei inn i studioet ble det også hvisket i mitt øre - "husk det skal handle om interiør"!

Da jeg kom inn, var jeg også direkte på skjermen, og Petter Nome reiste seg, rakte meg hånden og ønsket meg velkommen. Så stoppet han opp - så på meg og sa følgende:
"Du gjør som Kristin Halvorsen, ser jeg - kler deg i rødt for å synes!"
Mitt svar til ham var: "Klart jeg gjør - da jeg skal snakke om farger. Men en liten korreksjon må til, for dette er en oransje jakke med mye rødt i, for også å signalisere livsglede og fargeglede."

På denne tiden var omtrent alt av klær i grått og sort, det var nesten umulig å få kjøpt noe annet. Så vi på TV fra konserter, til og med fra revyer, var det grått eller sort artistene var kledd i. Derfor ble jeg glad da Nome sa følgende: "Så bra - nesten alle gjestene som kommer hit er kledd i sort - det blir som et sort hull i TV-ruta!"

Og kan du tenke deg hva som videre skjedde? Det ble ikke snakket et ord om interiør, men om kommunikasjon, og fargenes evne til å sende signaler.
Min rød-oransje jakke hadde manipulert Nome til å glemme manus! Og jeg glemmer det aldri!

Er det da merkelig at folk som kler seg i farger oftere blir forfremmet og får lønnspålegg?!
Det er viktig å vise hvem du er! Men jeg sier også til Dagbladet på slutten av intervjuet:

"Man skal ikke bruke farger uten å tenke på hva man vil med dem. For eksempel kan man ha fargerike innslag, som en genser, et skjerf eller et smykke, og ha mer nedtonede farger ellers. Det går an å ha en sort, brun eller grå bukse til en oransje topp. Vitenskapsmannen og dikteren Johan Wolfgang von Goethe sa at det kan være like uheldig med for mye sterke farger, som med fravær av farger."

Jeg beklager at innlegget ikke er lagt ut på bloggen tidligere, men det skyldes at jeg har vært i Tyrkia i to uker. Flere innlegg derfra vil komme fremover. Det er bare å glede seg, for jeg skal vise deg mye fargeprakt både i naturen og ikke minst fra interiøret i vårt siste hotell i Antalya.
Med fargeglade hilsener fra Tove.

4 kommentarer:

  1. Flott innlegg om farger, jeg er så enig.
    Gleder meg til å høre om hvor da har vært i Tyrkia!

    SvarSlett
    Svar
    1. Veldig artig at Dagbladet skrev så mye om dette viktige temaet.
      Du skal få se mange bilder fra Tyrkia - bare gled deg! Det kommer etterhvert. Hilsen Tove

      Slett
  2. Hei, jeg er i ferd med å skaffe meg nye briller - og i den anledningen ba jeg kollegaer om å velge mellom to par... da sa rektor, du som er så farverik, må jo ha mer farverike innfatninger... Jo, men jeg skal jo gå med brillene hver dag- og jeg vil ikke at de skal styre valget av klær. Da velger jeg mer nøytral farve på brillene, skeier heller mer ut i formen, og kler meg etter humøret. Egentlig ville jeg beholde den gamle innfatningen som jeg er så fornøyd med. Den er dessverre i stykker, og det er billigere med hel pakke - pluss solbriller på kjøpet - og økonomiske meg, tar det.
    Skal presentere de nye etter hvert. Henter dem 1. desember!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg forstår at det er litt vanskelig å binde seg til en farge på briller, men nå hørte jeg om en type briller der du kan bytte ut sidene i ulike farger. Smart!
      Men når det gjelder briller er det mange tusen å spare i Tyrkia, og mange av de brillene er mye bedre enn dem som er slipt her hjemme. Er du interessert kan du slå på tråden, så skal jeg fortelle om to som byttet briller i Tyrkia da vi var der nå.
      En god helg ønskes deg av Tove. Og lykke til med nye briller!

      Slett