fredag 28. august 2015

Norges vakre natur - farger og former

Jeg vil først overfor mine trofaste lesere beklage at det har vært få innlegg på bloggen min i august.
Det skyldes at jeg har vært på fjellet, uten nettdekning. Jeg har publisert innlegg kun fra biblioteket i bygda når jeg har vært der. Som du vil forstå - jeg elsker fjellet!


Været de siste ukene var helt fantastisk. Ikke en sky, ikke vind. Og nå vil jeg dele noen av mine bilder og minner med dere. Men de er så mange, så jeg må dele dem i to innlegg.

Dette første bildet er fra Venabygdsfjellet, med utsikt til fjelltoppen Muen. Den ligner en pyramide, som du ser. Det var en fantastisk blåfarge på himmelen denne dagen, og den speilte seg i de mange vannene.










Vakre blomster i hvitt og gult, og andre små, i en stor rosa klase.
Blomsterboken min ligger på hytta, så hva blomstene heter husker jeg ikke, dessverre.


Vi traff selvsagt på sauser på våre mange turer. Disse er litt annerledes i fargen enn dem vi vanligvis ser. Sorte hoder gjør dem veldig spesielle.





Og store flokker med kuer traff vi også på. Denne vakre, brune skjønnheten ville gjerne hilse på meg.




Utsikt fra Digeråsen, en topp jeg kan se fra hytta vår. Vannet heter Gompen, et merkelig navn.
Her er det utrolig vakkert!






På Åsen Seter her på Digeråsen, ligger det 
en del nye setre og noen gamle, som dessverre er i ferd med å bryte sammen. Veldig synd!


Disse gamle setrene burde vært bevart, men det koster antagelig for mye?!







Multene var veldig sent modne i år, vinteren slapp ikke taket, og snøen lå lenge. Det var for tidlig å plukke disse!


Kaldt, men godt å sette bena i vannet etter en lang tur! En liten perle av et vann, som jeg ikke vet navnet på. Det ligger bortgjemt mellom trærne. Bare en enslig, gammel hytte står lenger opp. Men det ser ikke ut til at den benyttes.
Takk for turen så langt. Jeg skal vise deg mer i neste innlegg. Hilsen Tove.

4 kommentarer:

  1. Heisann!
    Jeg lengter også til fjellet på denne tida av året, så jeg håper inderlig at vi får kommet oss en tur til Lia om ikke så lenge. Naturen der likner veldig på den som du viser på disse bildene. Høsten på fjellet er bare herlig!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg prøver å være på fjellet i august. Denne gang var det ekstra deilig ettersom været ble så bra etter en heller dårlig sommer. Sist søndag var så fantastisk at jeg ikke har opplevd maken!
      Håper du får en tur til fjells. God helg ønskes av Tove

      Slett
  2. Hei Tove, Herlige bilder fra fjellet - naturen i Norge er unik og vakker og tur i naturen gir helseglede for kropp og sjel :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Klart det å gå tur i vakre omgivelser har innvirkning på helse og trivsel! God søndagskveld ønskes av Tove

      Slett