onsdag 20. mai 2015

Fargenes spennende verden er like viktig for menn som for kvinner!
Det har Erik Flåtnes, fra interiørlinjen på Idéfagskolen forstått, og tatt konsekvensene av!


Jeg ble kjent med Erik da jeg foreleste om farger på Idéfagskolen i november.
Han er egentlig utdannet elektriker, og har jobbet som det noen år. 
Men i hans hode var det andre ting som poppet opp - farger og interiør skulle vise seg å være midt i blinken for Erik. For meg var det kjempegøy å se at en ung mann ble så interessert i farger.
(Se forøvrig mine to blogginnlegg fra skolen. Søk på Idéfagskolen, så kommer de opp.)

Hvorfor jeg viser en stol? Fordi Erik selv har trukket den om i et vakkert og fargerikt stoff!
Virkelig flott gjort!

Da Erik en stund senere fortalte at han hadde fått ekstrajobb som kundeveileder hos Tapetgalleriet i Oslo, foreslo jeg at han skulle sende meg noen bilder, slik at jeg kunne lage et innlegg her på bloggen.
Som sagt så gjort.

Og dette passet bra for Erik. Her kan han boltre seg i farger og mønstre.


Han ler litt av seg selv da han forteller at han ble spurt om han ville ha en deltidsjobb i Tapetgalleriet en dag han var innom for å finne stoff til et møbelprosjekt "De oppfattet vel at jeg var litt mer enn vanlig fargeinteressert", sa han.

Erik synes det er veldig gøy å trekke om møbler, men synes folk er for tradisjonelle når de skal velge stoff og farger i sine hjem.
"Jeg ønsker å drive møbeltapetserfaget til et nytt nivå når det gjelder dristig design i en delikat farge-kompott", sier han selv.

Og her er det ikke vanskelig å finne noe man liker enten det er tapeter, tekstiler eller pynteputer.
I Tapetgalleriets annonse står det at de er Norges største spesialbutikk for tapet og tekstiler. De har mer enn 3000 ulike tekstiler og mer enn 6000 ulike tapeter. Foruten butikk i Oslo, har de butikker også i Bergen og Stavanger + nettbutikk.
Her er det bare noen få bilder som jeg har fått av Erik. Hvis du går inn på www.tapetgalleriet.no finner du en mengde flotte bilder.


























Til høyre over, ser du to stoler til som Erik har trukket. Og til slutt skal du få
prikken over i'en!

Når jeg foreleser på skoler kartlegger jeg som oftest elevene ved hjelp av arbeidsboken i min bok Fargene forteller. Egenskaper, evner, reaksjonsmønstre og personlighet, ulike elementer fra syv forskjellige mennesketyper, vil sammen danne et mønster. Dersom du har fulgt med på denne bloggen, vet du at mennesketypene betegnes som: røde, oransje, gule, grønne, blå, indigo og fiolette mennesker.
Den gruppen du får flest poeng i, vil være den du mest tilhører, men egenskapene fra de tre med flest poeng, vil alle som oftest kunne gjenkjennes i din personlighet.
Av og til opplever jeg at en person kan ha samme poengsum for to grupper på topp i kartleggingen. Det hadde Erik.
Og jeg har fått lov av han til å fortelle at for hans vedkommende var det gule og fiolette egenskaper som var på topp.



Litt ubevisst endte jeg opp med å trekke en lenestol i nettopp "mine farger" forteller Erik.
Det synes selvsagt jeg var kjempeartig! Som elektriker brukte han mest sine "gule egenskaper".
De har han nå underbevisst skjøvet lenger ned.
Nå kan han virkelig benytte all den kreativiteten som ligger i den fiolette delen av ham, som nå er den som dominerer. Likevel er han en som holder orden og ser detaljer (den gule).

Han har også trukket en salonggruppe som er utstilling i butikken. Så det er mulig å se hvor dyktig han er.

Jeg har fått tillatelse av Erik å skrive dette. Og jeg er stolt over at min forelesning om farger har betydd mye for denne flinke og kreative unge mannen. Jeg ønsker lykke til videre!  Hilsen Tove.

2 kommentarer:

  1. Takk for en inspirerende dag i Brumunddal og Hamar i går Tove! Sååå gøy å høre historien om Erik og for en rålekker stol! Ha en fargerik uke videre :) Mvh Hege

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg må takke deg for at du laget en ny Facebook side til meg. Jeg holder på å sette meg inn i flere sider ved dette.
      Det var veldig hyggelig å besøke Inspirasjonshuset igjen, det er så fargerikt og hyggelig hos deg! Og helt utrolig at du også reiste til Hamar og hørte foredraget. Du har hørt meg så mange ganger!
      Ja, Erik er en flott ung mann, og han er også veldig flink. Stolen er jo super! Han kommer til å nå langt! Hilsen Tove

      Slett