onsdag 31. desember 2014

Takk for det gamle året - 2014.


Med en utrolig vakker himmel over Åsgårdstrand, takker jeg alle mine lesere for dette året.


Hvert år er jeg så heldig å få en Canon kalender. Jeg har skrevet en del artikler om farger i Canons kundeblad, i tillegg til å ha holdt foredrag. Og etter det, er jeg hvert år den heldige mottager av en helt spesiell, personlig kalender. Over ser du siste det bildet og siste side i kalenderen for 2014.
Visste du at Canon er rangert som den 35. mest verdifulle merkevaren i verden i 2013?

Jeg vil dele noen av de hyggelige opplevelsene jeg hadde i desember 2014 med dere.
Noen av opplevelsene har jeg bilde av, andre ikke.



Gammeldansgruppa, Byttomfoten, er en viktig del av vårt liv. Du kan lese mer om dem og vår reise til Roskilde i andre innlegg. Og du kan også lese på Byttomfotens nettside.

I desember har vi også alltid en juleavslutning, så også i år.
Imidlertid er dette bildet tatt foran Rådhuset i Roskilde.


Jeg husker med glede lunsjen hos Dan Kildal i hans flotte forretning
Kontor og Møbler. (Se til høyre + tidligere innlegg).
Men dessverre har jeg ikke bilder fra den alltid like hyggelige julelunsjen sammen med gode Heffalonia-venner. Hva Heffalonia er? En gruppe rådgivere og konsulenter, som stort sett jobber alene, slik som jeg selv. Og et slikt nettverk er veldig godt å være med i.
Vi arrangerte bl.a. en kveld med Kathrine Aspaas i Stabekk Kino, med inviterte gjester. Hun har skrevet boken Raushetens tid - fra misunnelse til beundring. Det ble en tankevekkende kveld.  

Det ble også en hyggelig helg med barnebarnet Kine, 16 år, som var på besøk. Vi fikk handlet julegaver, spist på en hyggelig restaurant, og sett forestillingen Billy Elliot på Folketeateret. Musikken er skrevet av Elton John, og teksten er av Lee Hall. Den handler om den unge gutten Billys kamp for å få lov å bli danser i stedet for bokser. Det var ikke tøft nok i det gruve-samfunnet han bodde. En flott forestilling!

Min mann og jeg var også med venner og fikk høre julekonserten til Kurt Nilsen i Oslo Spektrum. En fin konsert, med de gode, gamle sangene som vi forbinder med julen.









Siste søndag før jul fikk vi også med oss den nydelige konserten til Ole Edvard Antonsen og Didrik Solli-Tangen i Grorud Kirke.
De passet godt sammen - og det ble både alvor og skjemt. Og aldeles nydelig musikk.
Når Antonsen spiller trompet, går det rett inn i hjerteroten.

Så var det den hyggelige sammenkomsten på Idèfagskolen, som jeg viste bilder fra i det forrige innlegget.


Og da var det nesten jul. Og vi forlot et hvitrimet Oslo for å reise til barn og barnebarn i Åsgårdstrand for å feire julen der.

Bildet viser en vakker, tidlig, hvit vintermorgen i hagen.





Men på veien er vi innom tre ulike kirkegårder.
Mine slektninger ligger her på Gamle Aker kirkegård. Jeg mener det er Oslos vakreste kirkegård. Den ligger høyt, med utsikt ned mot hele Grünerløkka og områdene bak.
Og her ser du Gamle Aker Kirke.
Dette er den eldste, stående bygningen i det nåværende Oslo - med andre ord, Oslos eldste bevarte bygning, og en av de eldste på Østlandet.
Den er antagelig bygget mellom 1130 og 1160.
Det er en fantastisk steinkirke, og når du kommer inn døren her, er det som å komme inn i en annen verden. Hvordan klarte de å bygge disse tykke steinmurene? For et fryktelig slitsomt arbeide!













En hyggelig julaften med barn og barnebarn på tradisjonelt vis.
Og en deilig, julebrunsj 1. juledag, med hele familien samlet, i tillegg til to av barnebarnas kjærester, og venner.
Da blir det mange timer ved bordet, når eldste sønn og kokk har laget maten!













Her er litt av maten. I bakkant ser du rakfisk og andre godsaker, og i tillegg er det nystekt ribbe med knasende sprø svor.
Takk til barn, barnebarn og svigerbarn for en hyggelig julefeiring.

Tilbake til Oslo 2. juledag. Der hadde det kommet litt nysnø, så det flotte juletreet på lekeplassen i Fossumkroken var blitt hvitpyntet i tillegg til lysene.
Og finere kan det vel ikke bli med månen over!

Et kinobesøk ble det også, The Imitation Game, med Morten Tyldum som regissør. En helt utrolig fascinerende film om Alan Turing, mannen som klarte å knekke den uløselige Enigma-koden til tyskerne under 2. verdenskrig, noe som forkortet krigen med minst to år. For en prestasjon av skuespilleren Benedict Cumberbatch, som spilte hovedrollen! Og ikke å forglemme de andre skuespillerne, alle var kjempegode!
Det er ikke mange av oss som har kjent til denne historien fra krigen, og livet til denne mannen. En film du bare se!

En herlig tur i skogen ble det også, og gode venner på besøk, før desember og året 2014 gikk over i et nytt år.


Da passer det godt å avslutte med et bilde av et merkelig fenomen fra romjulen.
En stående regnbue over taket hos naboen, i litt disig solskinn og finvær. Har du sett maken?
Det må ha vært masse rimkrystaller i luften, som har virket som regndråper.




Og vet du at regnbuen betyr hell og lykke? Ved enden av regnbuen vil du finne en skatt, er det blitt sagt.
Og hva er da bedre enn å avslutte året nettopp med regnbuen. Den finner du også i boken min. Og i regnbuens bølgelengder finner du fargene - min verden!
Jeg vil ikke ønske dere et godt nytt år enda. På radioen sa de at det skulle man ikke gjøre før etter klokken 24 nyttårsaften. Derfor venter jeg med det. 
Takker dere i stedet, nok en gang, for godt samvær, dans, vennskap og bloggfølge i 2014.
Nyttårsklem fra Tove















11 kommentarer:

  1. Heisann!

    Her står jeg på hodet i vaskebøtta, så jeg får lese i morgen- og jeg visste ikke at godt nytt år først skal ønskes etter klokka 24.00. Da utsetter jeg innlegget. Takk for følget og flotte innlegg i 2014! Vi høres ad...

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg visste heller ikke dette, men det er jo på en måte logisk.
      Kan du ikke glemme vaskebøtta en stund? Nå skal du kose deg!
      Håper det var en fin nyttårsaften. Og nå kan jeg si godt nytt år til deg! Hilsen fra Tove

      Slett
  2. Sitter her på hytta og nyter dine vakre bilder og tekst! Takk fo hyggelig blogår, så ha en nydelig nyttårsfeiring!
    nyttårsklem fra Ingun

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra at du koste deg med blogginnlegget.
      Skulle ønske at vi var på hytta, men det har vært for kaldt for min mann, dessverre.
      Og nå kan jeg ønske deg/dere et godt nytt år! Veldig hyggelig og lærerikt å ha kontakt med deg. Klem fra Tove

      Slett
  3. Her hos deg har det vært mye hygge, selskapelighet og kos. Akkurat som julen bør være.

    Så den samme stående regnbuen. Aldri sett på maken gitt.
    Men godt nytt år, Tove, og likewise, takk for trivelig bloggkontakt i året som gikk.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig tilbakemelding.
      Merkelig den regnbuen - jeg tror heller ikke jeg har sett maken.
      I like måte - takk for veldig hyggelig kontakt. Og nå kan jeg også si - godt nytt år! Hilsen fra Tove

      Slett
  4. Heisann!
    Nå har ren senka seg - og jeg skal ta livet riktig med ro noen dager før støtet setter inn med praksiselever fra HIO.
    Ingen nyttårsforsetter. Bare ta vare på tiden som kommer.
    Vi lever nok mer innholdsrike liv enn "menigfolk" Ikke for det hva er innholdrikt? Det som er innholdrikt for meg trenger ikke være det for en annen. Bare alle er tilfredse, det er essensen.Innholdrikt kan fort bli travelt. Litt travelhet har alle godt av. Det gjelder å finne en balanse - og i desember skjer det jo noe hver dag. Da er det godt med stille dager i januar. God mat, kontakt med familie, kollegaer, venner. Det skaper viktig tilhørighet og trygghet. Hva skulle vi ha gjort uten dem? Fellesskap gjør oss kreative, motiverte og gir oss energi. Da er det fint å kunne ønske dem ET FREDELIG, GODT NYTT ÅR MED MANGE FLOTTE OPPLEVELSER ... et til deg også ;:OD)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for en herlig tilbakemelding.
      Ja - vi er ulike, og det som er meningsfylt for en person, er det kanskje ikke for en annen. Vi er nok av det kreative slaget du og jeg, og vil ha det forferdelig hvis vi ikke fikk brukt den.
      Jeg ønsker deg det samme som du ønsker meg, I tillegg håper jeg du får et godt skoleår. Beste hilsener fra Tove

      Slett
  5. Godt nyttår og takk for mange flotte innlegg og bilder gjennom 2014. Nydelig kalender i fra Canon.. Har både kamera, og printer med det merket. Mest etterspurt, men de er dyre også! Spesielt det bildet med regnbuen.. Passer jo ypperlig til deg tenker jeg..

    Har også sansen for Kurt Nilsens julesanger. Hørte på musikken på Wimp og han har en praktfull stemme, men det har mange flere enn bare han.

    Julen var travel for meg, og fullt hus omtrent hele tiden så jeg ble dønn sliten selv om det er koselig. Nå har jeg rolige dager og kan hente meg inn igjen..

    Ha en fin søndag.

    Varm hilsen i fra nord.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig hilsen, Eva. Jeg har også Canon kamera, og er veldig fornøyd med det. Ja, den regnbuen var merkelig. Flott at jeg fikk tatt bilde av den.
      Pass på deg selv, og tenk på helsa. Må ikke slite deg ut!
      En fin og rolig uke ønskes av Tove

      Slett
  6. Hei Tove, Takk for det flotte foredraget ditt på seminaret på Holmen Fjordhotell - Kvinner i fokus! Gleder meg til neste foredrag i september på samme sted :-) nyttårsklem fra Siv :-)

    SvarSlett