mandag 18. august 2014

Vikingeskibsmuseet i Roskilde.

Jeg må nok en gang tilbake til Roskilde, for å vise deg enda en stor severdighet, nemlig
Vikingeskibsmuseet.




Dette er et bilde jeg tok fra filmen som ble vist, derfor er kvaliteten dårlig. 
Men jeg ønsker å vise dere fargene som vikingene brukte mye. De var tydeligvis begeistret for sterke farger.
Hvor de fikk fargepigmentene fra er jeg ikke sikker på, men ikke glem at det den gang kunne være vanskelig å få tak i farger som var holdbare. De måtte hentes fra naturen.  For eksempel fra trær, planter, sopp, lus, snegler og jordsmonn. Ja det sies at til og med deler av døde mennesker ble benyttet.
Det første kjemiske fargestoffet ble ved en tilfeldighet oppdaget først i 1856.

Går du tilbake og ser på husene i Roskilde som jeg viste i et annet innlegg (søk på Roskilde så får du det frem,) så vil du se at husene er i nesten samme farger som dem vikingene brukte. En spesiell rød-  gul- og blå farge.


På museet kan du se de fem originale og helt enestående Skuldelev vikingskipene, som i 1962 ble gravet ut i Roskilde Fjorden.
Skipene er nesten tusen år gamle, og forteller en imponerende historie om vikingenes liv - både som krigere på sjøen, men ikke minst som dyktige handelsfolk og håndverkere.

Dette er et aktivt museum, men vi hadde dessverre ikke mulighet til å se alt.
Like utenfor, på Museumsøen, kan du se nøyaktige rekonstruksjoner av de fem vikingskipene. Om sommeren kan du også gå ombord i et av skipene som ligger i Museumshavnen.

Også her på museet hadde vi gleden av å bli vist rundt av den fantastiske guiden, Ulla Gram, som var med oss i Domkirken.


I tillegg kan du se båtbyggerne på nært hold, når de, med kopier av vikingenes verktøy, bygger tre kopier av vikingskip på museets båtverft, etter de opprinnelige byggemetoder.

Det var ikke enkelt å ta bilder på muséet, både på grunn av vanskelig lys, og fordi det var mange mennesker her.

Bildet til høyre viser en av de utstilte modeller.

Igjen ser du den gule og røde fargen på seilet, samt den blå langs kanten.






Men til venstre er et av skipene.
Du får en liten formening om hvordan skipet så ut, selv om bildet er tatt i motlys, og du dessverre ikke kan se detaljene.










Jeg prøver meg med enda to bilder fra filmen som ble vist, og håper de ikke er for dårlige.
Nok en gang - legg merke til fargene!

I løpet av året er det mange aktiviteter også for barn på muséet.
Fra 11. april i år har det også vært en spesialutstilling "Verden i vikingetiden". Utstillingen setter vikingtiden i et nytt, globalt perspektiv. Gjennom fortellingen om tre handelsmenn fra ulike deler av verden - Norden, Konstantinopel og Den Arabiske verden - tar utstillingen oss med på 800-tallets sjøreiser, fra ytterpunktene i Skandinavia til Middelhavet, og fra Den Persiske Golf til Øst-Afrika og Kina.
Utstillingen viser et imponerende utvalg av internasjonale gjenstander, som har reist ombord på skipene, og som gir et levende bilde av utveksling av varer og idéer i den nye, åpne verden som vikingene levde i.

Dessverre fikk ikke vi anledning til å se denne utstillingen, derfor henter jeg informasjon fra Roskilde-guiden.
Jeg skulle gjerne ha sett den. V
Det ville vært veldig interessant å se alt de fikk med seg hjem.
Undrer meg på om det også var fargestoffer?
Hvor lenge denne utstillingen vises, vet jeg dessverre ikke.
Hilsen Tove.







2 kommentarer:

  1. Hei!
    Jeg skjønner at Roskilde må bli et reisemål for oss vikinger. De hadde en helt lik båt på bildene, som Olav Kvite vår båt er.
    Farger på klære hadde de ja, og vistnok vevde de og brukte de veldig mye rutete stoffer, som var helt nytt for meg i fjor sommer. Det er spennende å leke og se tilbake i tiden, og alt det fantastiske de drev med.

    SvarSlett
  2. Tenkte meg vel at dette var noe for deg. Ja, jeg tror nok dere vil ha glede av et besøk i Roskilde.
    Båten dere har så jeg på et innlegg på din blogg. Den var jo nydelig!
    Da sier jeg, god natt!. Hilsen Tove

    SvarSlett