mandag 4. august 2014

Forbundet Kystens Landsstevne og grunnlovsfeiring 17. -20. juli 2014.



Vi var invitert med på båttur av vår sønn, og dro fra Åsgårdstrand i strålende vær.






Og vi var ikke kommet langt før vi oppdaget at det var usedvanlig mange seilbåter på sjøen denne dagen. Og flere skulle det bli!

Det vi ikke visste da, var at i løpet av helgen ville Forbundet Kysten ha samlet hele 300 historiske båter i Bjørvika.
Med andre ord - disse seilbåtene var på vei til Oslo.

Hele 100 båter kom samlet i en konvoi til Bjørvika torsdag 18. juli, i samarbeid med Norsk Forening for Fartøyvern. Her er det mange ildsjeler som står på. Det er flott!
Og dette ble tidenes største stevne.





Hva dette har med farger å gjøre? Kan noe være blåere enn dette!?
Enda vannet jo ikke er blått, men klart og gjennomskinnelig! Fenomenet farger er alltid like spennende.



Men det var ikke bare seilbåter på sjøen denne dagen.

En andemor med unger var ute på en lang svømmetur.




Og en valgte å padle.

Så vakker den knallgule kajakken er mot det blå vannet!

Men det var ikke bare tobente som fikk seg en padletur. Også en firbent fikk nyte sjøen denne dagen.
Har du sett dette før? Ikke jeg.



Fortsatt god sommer ønskes både to- og firbente! Hilsen Tove

10 kommentarer:

  1. Heisann!
    Jeg har utrolig sterke følelser for seilbåter til tross for at vi aldri har hatt noen, jeg kan ikke seile heller. Det hadde vært drømmen - fare avgårde med vinden, bare høre bølgeskvulp. Men vi er aldri på vannet alene. Vår båt bråker som andre motorbåter. Vakkert syn med seil i høye master mot knall blå himmel. Nei, jeg har aldri sett noe liknende. Har det npk flott og nyter livet begge to!
    Jeg har ikke vært så ivirg på å kommentere i sommer. Det ligger mange bloggere "på vent" til mørke høstkvelder. Jeg klarer simpelthen ikke å komme asjur. Har tatt mer hensyn til egenaktivitet. Nå maler jeg et skrivebord (svart og hvitt!!!!) til "Perlerommene" som ble leid bort til en ung student i dag. Tror alt er bortleid, men jeg får ikke skikkelig bekreftelse fra en annen ung herremann. Er han like vimsete som sine brødre som jeg har hatt som elever, er det forståelig! Uansett det er gode gutter, så jeg håper at kontrakten skrives under snart. Litt av en jobb å leie bort et stort hus på over 300 kvm. Nye vinduer på nesten hele huset, skal på plass innen kulda kommer...
    Vi drar til Lia på landet neste helg. Der er det nok tørkt nå. Gruer meg for å se rosene jeg planta...
    Fortsatt god sommer du også!

    SvarSlett
  2. Takk for hyggelig kommentar. Jeg har aldri likt seilbåter. Er heller ikke så ivrig i andre båter, selv om jeg ikke er redd.
    Jeg liker best ferskvann i skog eller på fjell. Men denne dagen var fabelaktig både når det gjaldt vær og omgivelser. Og det var flott å se disse gamle båtene.
    Nei, vi må prioritere litt annerledes på sommeren, og ta det igjen. Men litt dumt med lange hopp mellom innlegg.
    Lykke til med utleie - og god tur til Lia! Hilsen fra Tove

    SvarSlett
  3. Hei!
    Det var litt av en seilas du endte opp i, fantastisk herlig. Jeg må innrømme at jeg savner saltvannet, når man har i hele ungdomstiden vokst opp med å hoppe ut i havet rett fra nesten rett fra skolebussen.
    Men mjøsa er jo grei nok, har badet utrolig mye i år!
    Mjøsas hvite svane er nok saken for deg med barnebarn, stille og rolig.
    Ha en fortsatt fin sommer!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så du er ikke fra Hamar? Jeg trodde det. Men du har tydeligvis hatt nærhet til sjøen.
      Jeg badet også mye i sjøen også som barn, men jeg opplevde også Nordmarka med vannet Oklungen, og elsket det da vi syklet dit. Så ble det Mjøsa og Randsfjorden i ferier.
      Og nå vannene mine på fjellet, Gompen og Steinvåga. Deilig!
      Hilsen Tove

      Slett
  4. Hei Tove!
    Så fine bilder :) Elsker sjøen jeg.

    Nå har jeg vært fraværende leeenge. Har ofte tenkt på deg, og hatt dårlig samvittighet for ikke å skrive til deg. Men jeg har rett og slett ikke vært innom min egen eller andres blogg på nøyaktig ett år nå.
    Har jobbet 10-18 hver dag, pluss annenhver lørdag. Og med tre jenter å følge opp har egentid vært tilnærmet lik null.
    Men- nå blir det litt annerledes. Jobber litt mindre i butikk, og litt hjemmefra, så jeg tror jeg får litt bedre tid til blogging og skriving igjen nå.
    Er veldig glad i å skrive, men har hatt mangel på tid. Har planer om å skrive mer ihvertfall.
    Håper alt er bra med deg?
    Klem Liza

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjempehyggelig å høre fra deg igjen, Liza! Jeg har faktisk tenkt mye på deg. Av og til har jeg sett etter om du har skrevet noe på bloggen din, men det har du ikke.
      Det var vel litt for mye jobbing vil jeg tro! Du må også tenke på helsa! Fint at du nå kan trappe litt ned. Men jobb ble det, og bra var vel det?!
      Jeg har det bra. Håper du har hatt litt ferie i løpet av denne varme sommeren.
      Fint å ha opprettet kontakt igjen. Alt godt ønskes deg og jentene. Hilsen fra Tove

      Slett
  5. Fargen på havet fascinerer meg. Fra blåblå til grønn over i gråsvart. I dag har jeg badet i havet. Fortsatt 20 grader i vannet, og herlig å svømme langt. Gleder meg til å padle i den nye knæsjgule kajakken vår om ei ukes tid. Da blir det ferie.. Juhuu!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er utrolig hvor mange nyanser av blått vi kan se i vann/sjø.
      Det er deilig å bade!
      Har du maken til den gule kajakken du ser på bildet i bloggen?
      God tur og god ferie ønskes av Tove.

      Slett
  6. Hei Tove, Nydelig bilder fra havet som også er mitt favoritt sted. Sommerklem Siv :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tenkte meg at du ville like disse bildene! Det ble en flott dag.
      Kos deg i helgen! Hilsen fra Tove

      Slett