lørdag 22. februar 2014

Fine inngangspartier ønsker deg velkommen!
 
Da jeg leste Aftenposten i dag, var det blant annet to hele sider med overskriften "Historiske dører".
Nok en gang går jeg derfor tilbake til mine bilder fra Tenerife, for jeg tok faktisk bilder av flere ulike inngangspartier og dører/porter.
Kanskje du har lyst til å ta en titt?

 
Først viser jeg et helt hus, der inngangspartiet er både stilfullt og vakkert.










Men denne flotte porten/døren, med matchende garasjeport, er også lekker.
Anne Kari Berg skriver i artikkelen i Aftenposten at "De gamle renessansefyrstene visste at døren var viktig. Den signaliserte rikdom og makt, eller det motsatte".




Jeg synes alle de tre bildene over viser at det her bor folk med god råd og god smak i husene.

Men hva synes du om den knallblå porten? 

Det er ikke alltid at sterke farger er det rette valget! Og sammenlignet med de andre portene, faller denne gjennom.


Da synes sikkert de fleste at denne vakre smijernsporten er langt å foretrekke vil jeg tro.
Anne Kari Berg skriver videre: "En dør kan gå i ett med omgivelsene, eller den kan være et utropstegn i en kontrastfarge. Den kan være avvisende og signalisere stopp, eller den kan være omgitt av bugnende blomsterpotter eller tente lykter som ønsker velkommen til fest".

 Riktignok er det ikke blomsterpotter ved dette inngangspartiet, men så er det ikke i Norge, men på Tenerife dette bildet er tatt. Og da kan et helt overbygg av blomster gi deg en velkomsthilsen.







Her signaliserer vel også inngangspartiet at det bor velstående mennesker? Ganske så flott.





Døren til høyre er av metall, og helt spesiell. Det blir nesten som et kunstverk.

Ta en titt på artikkelen i Aftenposten, den viser tydelig at farger, mønstre og andre detaljer er uhyre viktig i et inngangsparti. En dør kan også nesten være et kunstverk, slik Anne Kari Berg skriver, og som du ser på bildet til høyre!

La meg slutte med et bilde av denne fantastiske blomsterhekken som ønsker deg velkommen til nok et hus. Det kan nesten ikke være vakrere! Hilsen Tove





2 kommentarer:

  1. Heisann!

    Flott at du skrev om Aftenpostens innlegg. Jeg orker aldri å lese aviser ved hjemkomst. Ber Herren i Huset formidle det viktigste. Så nå må jeg lete fram avisa fra i går i avisbunken. Inngangspartiet er et viktig signal om hjemmet. Passer alltid på å ha blomster på trappa! Og døra vår har jeg designa!!!
    Ja, det er Tyrkia, en del av landet som var helt ukjent for meg. Har bare vært en dagstur fra Samos til Efesos for mange år siden. Vi fikk et veldig positivt inntrykk av menneskene. Synd de ikke har bedre vilkår mtp menneskerettigheter. Håper det vil rette seg snart. Det må bli en forandring hvis de får godkjent EU-søknaden sin.
    Flere bilder vil komme av naturformasjoner jeg ikke ante vi hadde i vår del av verden!!!!
    Ha en fin søndag ;:OD)

    SvarSlett
  2. Velkommen hjem! Ja, det blir mange aviser, og jeg er litt som deg.
    Og ja, inngangspartiet er viktig. Jeg forsøker også å ha blomster på trappa.
    Gleder meg til å se flere bilder. Jeg har aldri vært i Tyrkia.
    En god søndag ønskes. Hilsen fra Tove

    SvarSlett