fredag 27. september 2013

Viktig ny bok om demens!


Forfattere er Siv Henningstad og Halldor Hustadnes.
 
Hva er demens? Hvem får demens? Kom sykdommen i forkjøpet. Å leve med demens. Demens er den nye folkesykdommen. Her får du all informasjon du trenger om demens; hvordan unngå å få det, hvordan sykdommen arter seg, hva som er symptomene, hvordan leve med sykdommen, hva nyere forskning forteller, økonomiske aspekter og hvilke hjelpemidler, helsetilbud og rettigheter man har som dement og som pårørende til demente.
 
Denne teksten er hentet fra www.bokkilden.noDer koster boken kr 305,-, mens den i vanlig bokhandel koster kr.349,-.

Temaet demens er så viktig, at pengene fra TV-aksjonen på NRK i oktober, går til dette formålet. 
 
Noen av rådene som gis i boken går også på farger, og der har jeg gitt mitt bidrag.
 
Det er skremmende, men sant, at fler og fler får en demenssykdom, og mange blir rammet relativt tidlig i livet.
Jeg er derfor av den mening at denne boken er viktig for  oss alle. Les den nå og vær mer forberedt hvis noen av dine nærmeste, eller du selv, skulle få diagnosen!
Jeg regner med at boken er i salg fra neste uke.
 
Siv Henningstad har også en blogg om temaet:
 
En god høstferie ønskes av Tove!

4 kommentarer:

  1. Uff, ja å få demens er skremmende. Faren min fikk demens som gikk over til alzheimer, eller var det bare alzheimer. Vet ikke helt forskjellen, men det var forferdelig å miste pappaen sin på den måten, han viste ikke hvem vi var. Fra å være verdens beste og snilleste pappa inntil den dagen sykdommen ble oppdaget. Etterhvert ble han forferdelig å ha i hus. Sa og gjorde ting han aldri kunne gjort før.
    Håper ikke noe slikt vil ramme meg, skrekk og gru.
    Jeg skal ta en kikk på den boka.

    Ha en flott høstferie, det er neste uke for meg!

    SvarSlett
  2. Ja, det er skremmende. Håper ikke mine nærmeste må oppleve meg slik, men man vet aldri!
    Dette er en viktig bok som flest mulig bør lese!
    Jeg kom nettopp hjem fra fjellet etter en og en halv ukes høstferie. Så nydelig! Nå skal jeg legge ut noen bilder på bloggen.
    Det var fryktelig å reise hjem i finværet, men nå koser vel du deg!?
    Det er bare å nyte sålenge du kan!
    Beste hilsener fra Tove

    SvarSlett
  3. Hei Tove, Takk for super omtale her på bloggen din! Demens er den nye folkesykdommen! Det er viktig at alle som har demente i sin familie får bistand og hjelpemidler for å kunne ha den demente lengst mulig hjemme. Viktig at pårørende får avlastning og at den demente for tilbud på Inn på tunet samt andre tilbud. Viktig at pårørende får oppfølging av via sitt lokale demensteam. Jeg var på TV NRK - Morgennytt: http://tv.nrk.no/serie/morgennytt/nnfa07100113/01-10-2013. klem Siv:-)

    SvarSlett
  4. Jeg så deg på TV, Siv, og det var veldig bra. Flott å få det ut til så mange som mulig, for dette ser ut til å bli en sykdom som mange vil rammes av, enten selv, eller fordi et familiemedlem, en venn eller nabo blir rammet.
    Lykke til videre med boken!
    Hilsen fra Tove

    SvarSlett