søndag 8. september 2013

Erna Solberg - Hvilken mennesketype er hun?
 
Jeg sa i mitt forrige innlegg at jeg skulle skrive om Indigo barn i dag.
Etter å ha sett en presentasjon av Erna Solberg på TV2 nå i ettermiddag, ombestemte jeg meg.
 
Kanskje er det viktigere å presentere den personligheten jeg tror vår fremtidige statsminister er, ut fra den kartleggingen jeg benytter.

Foto hentet fra Høyres nettsider.
Jeg deler mennesker inn i syv grupper, som kalles røde, oransje, gule, grønne, blå, indigo og fiolette.
Inndelingen er bassert på egenskaper, evner, handlings- og reaksjonmønstre etc.
Men ingen har egenskaper bare fra en gruppe, derfor er sammensetningen viktig.
 
I min bok Fargene forteller, følger det med en arbeidsbok, som benyttes til en nøyaktig kartlegging.
 
Etter å ha sett det halvtimes lange programmet om Erna, både sammen med familien, ute hos velgerne og i intervju, der hun også fortalte om sine reaksjoner og evner, tror jeg faktisk at 
 
Erna er en kombinasjon av
 
BLÅ og ORANSJE egenskaper.
 
At hun har blå egenskaper på topp burde ikke forundre noen, ettersom hun er leder av et konservativt parti. Likevel kunne hun også hatt andre egenskaper på topp.
 
Hva kjennetegner disse egenskapene?
Hun har ordet i sin makt, og forteller selv at hun tidlig likte å delta i de voksnes samtaler og stilte spørsmål. Hvis du ser på det forrige innlegget, der jeg beskriver blå barn, ser du at det er et godt kjennetegn.
Hun er også flink til å planlegge, og hun sa selv at dersom hun vinner valget i morgen, vil hun antagelig i sitt hode allerede straks begynne å planlegge for det som skal skje videre.
De blå menneskene er de beste til å planlegge.
Hun ser også ut til å være en rolig og veloverveid person.


Foto funnet po nettet.
 
Men i programmet så vi på hjemmebane, også andre helt annerledes egenskaper enn de vi finner i den blå personligheten.
Vi hørte at Erna var glad i å lage mat, men hun var ikke like glad  i å rydde!
I tillegg er Erna faktisk også glad i fysiske aktiviteter når de er morsomme. Og alle disse egenskapene ligger i den oransje personligheten.
I tillegg virker det også som om Erna har litt humor, selv om vi ikke ser den ofte.
Men blikket vi ser på bildet over er ganske så skøyeraktig.
 
Selvsagt blir ikke dette en seriøs kartlegging, jeg kjenner ikke Erna Solberg, så den må basseres på det jeg har sett av henne på TV.
Det skal bli spennende å følge henne videre, og etterhvert se hvor god hun er til å samarbeide.
 
Jeg ønsker henne et godt valg!
Tove

2 kommentarer:

  1. Hei Tove, Takk for spennende og morsom lesning om farger og personlighetstyper....dette er jo også viktig i kjærlighetslivet....kanskje du kan skrive litt om det en dag?klem Siv

    SvarSlett
  2. Klart jeg kan! Og det er spennende og nyttig.
    Jeg bruker jo kartlegging i rådgivning, og det forbauser mange at de så klart kan se hvorfor de går godt sammen med partner, - eller motsatt - hvorfor de ikke gjør det.

    Nå skal jeg først bli ferdig med de to siste typer barn.
    Hilsen Tove

    SvarSlett