søndag 10. februar 2013


Gratulasjoner til morsdagen med blomster fra Egypt!

Ledsaget av litt symbolikk rundt blomster og farger.

At røde roser er en kjærlighetserklæring, med undertoner av lidenskap, vet de fleste. Rosen er imidlertid et svært mangetydig symbol, som både kan stå for himmelsk fullkommenhet og jordisk lidenskap.

Men en rød blomst kan også representere daggryet og den oppadgående solen.
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
Oransje blomster er et gammelt symbol på fruktbarhet og glede.
Her på bildet, har faktisk oransje og rosa blomster vokst sammen på en og samme busk.
 
Dette er riktignok ikke en nellik, men jeg kan jo ta med, at rosa nellik står for dyp og varig kjærlighet.


 

 
 
 
 
 
 
Hvite blomster betegner renhet og uskyld.
 
En blå blomst står for det uoppnåelige. Jeg fant ikke noen blå blomster i Egypt, men denne har jo litt blått i seg, og er vel det vi vil kalle syrin-farget. En meget lys indigo farge.
En forglem-meg-ei representerer trofasthet og lojalitet. 
 
   
Alle disse blomstene er fra vårt hotell-
område, og det var virkelig nydelig der.

Jeg oppdaget en dag at de også i et bed hadde ringblomster, men jeg glemte å fotografere dem, så disse gule blomstene må representere det gule.




Visste du at noen blomster egner seg ypperlig i mat?
Både som smakstilsetning og pynt, og ringblomsten utmerker seg i så måte. Den kalles  også for "hagens lege".

Blomster og farger gir mye glede, og jeg vil avslutte med å legge inn enda to vakre bilder som jeg tok på hotellområdet. Jeg har aldri før sett dette treet med sine litt merkelige blomster. De er både vakre og morsomme.

Jeg håper mødre og bestemødre har satt pris på min blomsterhilsen i dag.
Jeg er selv både mor og bestemor, og har allerede fått vakre blomster i dag. Tove
 
La meg til slutt få gjengi et lite avsnitt  fra boken Magiske urter - i trolldom, hekseri og helbredelse, av Kirsten Santelmann. Et godt råd, dersom du som leser dette er forelsket, og gjerne vil at din utkårede skal besvare din kjærlighet.
 
Plukk en hvit, en lysrød og en mørkerød rose.
De skal plukkes en torsdagskveld, og helst ved tiltagende måne.
Søndag etter at solen har gått ned, skal rosene støtes i vin, som den utvalgte får å drikke.
Vedkommende vil øyeblikkelig bli blendet av kjærlighet.
Men man skal vokte seg vel når man støter rosene - bare kronbladene skal brukes.
For hvis det kommer torner i vinen, blir kjærligheten opprivende og smertelig.
 
 

7 kommentarer:

  1. Hei, Nydelige blomster fra din reise:-) og takk for at du deler med oss visdom om de ulike blomstene:-) God morsdag til deg også! klem Siv:-)

    SvarSlett
  2. Ja, det var virkelig vakkert der, både med blomster og selvsagt omgivelsene.
    Hilsen Tove

    SvarSlett
  3. Gratulerer med morsdagen ;) Nydelige blomster!

    SvarSlett
  4. Takk for det Liza. Håper du fikk en fin morsdag selv!
    Ja - blomstene er vakre.
    Men vet du hva som var vakrere? Fiskene vi badet sammen med. Håper jeg fårtaki noen bilder av dem. Hilsen Tove

    SvarSlett
  5. Artig å lese om blomsterfargene og hva de symboliserer.
    Likte godt ditt sitat fra Kirsten Santelman :-)
    Håper du hadde en koselig morsdag - jeg fikk frokost på senga, nydelig fargerikt skjerf i fargene: fiolett-toner, rosa og lyseblått og en rosa orkidè fra gutta mine. Koselig å bli satt pris på :-) Har på meg skjerfet i dag og nyter fargene :-)
    Therese

    SvarSlett
  6. Så flott morsdag du hadde. Kanskje får jeg se skjerfet en dag? Deilig med fine farger! Ja, det er godt å bli satt pris på! Jeg fikk også vakre roser og kake.

    Boken til Kirsten Santelman er festlig. Det står så mye artig der. Beste hilsener fra Tove

    SvarSlett