Jeg er nettopp ferdig med en forelesningsuke på Høyskolen Westerdal, eksponeringsdesign 1. klasse.
Det var 9. gang jeg foreleste på skolen, og også denne gang var det en super klasse å undervise for.
Noe av det de skal lære er styling av leiligheter for salg. Da jeg så denne artikkelen kunne jeg ikke annet enn å skrive om den her på bloggen, slik at elevene kan lese den.
Og jeg spør: Er dette rette måten å style en leilighet på?
Følgende er hentet fra ABCNYHETER den 5.oktober, og er skrevet av Elin Scott. Men jeg har ikke brukt hele artikkelen.
(Det er ikke dumt å klikke seg inn på ABCNYHETER. Der kan du også finne spennende artikler om interiør.)
Boligstylister finner stadig nye veier for å tiltrekke seg folk
Fyller leiligheten med grønne epler og fargerikt
høstløv
Mange velger å selge boligen sin om høsten, siden det gjerne
regnes som en god tid for boligsalg. Det kan også være en gunstig periode om
man ser etter hytte på fjelle. Men det finnes mange objekter på markedet og det gjelder å
fange oppmerksomheten til kjøperne. Det er ikke alltid nok å rydde rommene og
vaske gulvet, litt styling kan være vel verdt tiden og pengene.
Boligstyling
Boligstyling har blitt et velkjent begrep, og mange prioriterer en eller annen form
for styling når de skal selge boligen sin. Når noen meglerhus velger ordinær
boligstyling, sverger andre til kreative boligannonser medfiktive historier og poesi i bildetekstene.
I Sverige går enkelte meglerhus nye veier i jakten på
kjøpernes oppmerksomhet. Fantastic Franc
er opptatt av markedsføring, og styler blant annet med frukt for å blant annet
frukt for å skille seg ut fra mengden.
Styling
med frukt
Også i Norge ser man nå eksempler på kreative
og originale måter å presentere salgsobjekter på. Med glimt i øyet har
privatmegleren gjort som svenskene og fylt en 4 roms leilighet i Vika med grønne epler og høstløv.
Annonsens
påvirkningskraft
Hvordan
vil slike bilder påvirke leserne på interessenter som ser etter bolig på
finn.no?
- Jeg
regner med at eplene er et forsøk på å stikke seg ut fra de andre objektene som
ligger ute, sier Erik Olson, professor i markedsføring på BI. Men siden det
første bilde i annonsen ikke har en overdreven bruk av epler vil nok de fleste
titte videre, om de da ikke er interessert i objektet av andre grunner, som
beliggenhet, størrelse og lignende.
- Men om
interessentene legger merke til eplene kan det nok vekke en nysgjerrighet og
føre til økt visning av bildene, påpeker han. Dette betyr ikke nødvendigvis at
det vil føre til flere kjøpere av boligen. Men forbrukere ønsker vanligvis å
forstå årsaken bak noe de ser. En mulig reaksjon kan for eksempel være
"hva er de prøver å distrahere meg fra ved å ha slike uvanlige
bilder?" Og selv om negative tanker ikke oppstår, kan den artistiske
stylingen faktisk resultere i skuffelse på visningen av eiendommen, siden den
ansett som ordinær i forhold til forventningene bildene har skapt.
Økt
sidevisning
Professoren
mener at kreative og artistiske bilder etter stor sannsynlighet vil føre til
økt visning av annonsen.
-
Grunnen til det er at menneskehjernen automatisk ofrer mer oppmerksomhet på det
som er uvanlig. Siden det er tusenvis av eiendommer på finn.no til enhver tid,
kan det være vanskelig å bli lagt merke til. Men jeg tror det seerne ser på
bildene i stor grad er avhengig av hva hensikten med bildene er. Kunstneriske
bilder som dette kan være mer hensiktsmessig i en bolig avbildet i et
boligmagasin, som for eksempel Bonytt, eller i utstillingsvinduet til en
møbelforretning. Der er det mindre sannsynlig at kunsten blir tolket på en
negativ måte, men heller sett på som noe morsomt eller kreativt.
Hei, Enig med deg, epler hører hjemme i rom det er naturlig å spise de.....men selvfølgelig er farger viktig i alle rom.....spennende tanker fra deg som alltid! Fin søndag! klem Siv:-)
SvarSlettIkke sant, Siv?! Jeg synes dette er en latterlig form for styling!
SvarSlettKlart det er artig å gjøre seg bemerket, men det bør ikke gå på bekostning av seriøsiteten. Å kjøpe en bolig koster flere millioner!
Jeg ønsker deg en flott dag i høstfargenes tegn! Tove
He-he, det må jeg si var kreativt! Ville vel tro at markedsføringen heller ville trekke til seg designere og nysgjerrige, enn potensielle kjøpere.
SvarSlettDet hadde kanskje holdt med et stort fat med epler og løv på et bord. For det er helt klart at det er viktig å få inn farger i boligen, slik at det ikke blir for minimalistisk fargeløst.
Husk å nye høstfargene - ikke lenge før de forsvinner!
Therese :-)
Vi er så enige, Therese! Hilsen Tove
SvarSlett