lørdag 25. august 2012

Tilbakeblikk på ferien i Gudbrandsdalen

Vi har en liten hytte i Gudbrandsdalen der jeg elsker å være.
En av mine favoritt turer går til et sted som heter Heggestuen seter. Innenfor ligger nok en seter som jeg ikke vet navnet på.
 
Disse bildene er fra disse to setrene, og jeg kan nesten ikke tenke meg noe vakrere.
 

Kan et tak bli flottere? Dette er fra setra innenfor Heggestuen.


Ein sjigard kankje vara evig veit du, kan aldri vara evig!
Eller kan den det?
Du husker vel sangen, selv om stavingen min på nynorsk sikkert ikke er riktig?
 
 
Bak den eldste bygningen på Heggestuen, den gamle stua til Alma, står denne planten,som jeg tror er en orkidè. Jeg har ikke sett den andre steder, har du?
 
 
De som eier Heggestuen holder setra vakkert ved like, ja selv gardinene ble nye i fjor. Og på bordet ligger brodert duk av det gamle slaget.
 
 
Og sannelig kom også en vakker oransje sommerfugl og slo seg ned.
 
Skal jeg fortelle deg sommerfuglens store hemmelighet? Sommerfuglene er nemlig et av naturens små, eller kanskje jeg bør si "store" undere. Sommerfuglene, med sine vakre farger, var i gresk mytologi et symbol på sjelen.
Nå viser det seg imidlertid at de ikke bare er vakre, men også svært interessante for vitenskapen.
I naturen kan vi finne såkalte strukturfarger, det vil si farger som ikke brytes ned og falmer slik pigmentfarger gjør. Slike farger har sommerfuglvingene.
Dagens produksjonsteknologi klarer ikke å gjenskape de kompliserte strukturene i sommerfuglens vinger, som den bygger opp celle for celle. Vi kaller ofte slike strukturfarger for "intelligente" farger, og forskning pågår for å fravriste sommerfuglen dens hemmelighet.
De som eventuelt klarer dette kunststykket, vil kunne bli rike, da slike farger blant annet kan benyttes i sikkerhetskoder i kredittkort, ettersom de er meget vanskelig å forfalske.
 
Det er så mye vi enda ikke vet om farger, men forskning viser oss stadig nye, spennende ting! Tove
 
 


9 kommentarer:

  1. Hei, WOW for noen nydelige høstbilder hos deg:-) klem Siv

    SvarSlett
  2. Vel, ikke akkurat høst, da bildene ble tatt i begynnelsen av august. Men vakkert er det. Der skulle du vært! Jeg blir ikke lei dette stedet!
    Du som vet så mye - kjenner du den blå blomsten?
    Hilsen Tove

    SvarSlett
  3. Nydelige blomster :) Og spennende med sommerfuglen. Jeg visste ikke det :)
    Nå er det lenge siden jeg har vært rundt og lest, hat startet med din. Gøy å se at du får holde foredrag rundt omkring. Kan tenke meg det er gøy å høre på det du har å fortelle :)

    Hilsen Liza.

    SvarSlett
  4. Hei Liza. Ja det er utrolig vakkert der på fjellet!
    Og det er kjempespennende med sommerfuglens farger.

    Fargenes verden er veldig spennende, derfor er det også så gøy å få lov å forelese om temaet.
    Du sier det skulle vært artig å høre meg. Bor ikke du i Østfold, eller husker jeg feil? Follo er kanskje ikke langt fra deg? Jeg skal holde foredrag på messen "Gjør din Bolig bedre" i Follo både lørdag 6. og søndag 7. oktober kl. 13.00. Gå inn på nettet og se mer. Kanskje kan du komme dit så jeg får hilse på deg? Beste hilsener fra Tove.

    SvarSlett
  5. Oi! Jammen skal jeg prøve å få til det :) Jeg har familie på Langhus. Og jeg bor i Fredrikstad. Skal sjekke opp i dette jeg, og gir deg beskjed om jeg får det til :)

    Og takk for gode ord på mitt innlegg, det gjør meg veldig glad :)

    Klem fra Liza

    SvarSlett
  6. Er det nå til helgen på telenor area? Jeg fant ikke noe de dagene du skrev?

    SvarSlett
  7. Det er ikke nå til helgen, Liza, men 6. og 7. oktober.
    Det er de datoene jeg har fått.
    Denne helgen skal jeg holde foredrag på den samme messen, men i Telenor Arena. Jeg kan da sjekke opp datoer hvis dette skulle være feil. Hilsen Tove

    SvarSlett
  8. Hei igjen Liza.
    Jeg leste din kommentar feil. Ja, i morgen og søndag skal jeg holde foredrag på Telenor Arena kl. 11.00.
    Men p.g.a. sykdom, fikk jeg vite, er ikke foredragene kommet med på nettsidene. Men de skulle legges ut i dag.
    Da jeg gikk inn var det ikke lagt ut, og det har jeg gitt beskjed om. Veldig synd!
    Når det gjelder Follo, kan du gå inn på www.boligmesse.no, og søke deg frem til Follo. Der står det at messen skal være i Follotrykk Arena 5. -7. oktober. Jeg kan bare lørdag og søndag.
    Jeg har ikke hatt tid til å se nøyaktig hvor det er, men det finner du sikkert. Hilsen Tove

    SvarSlett
  9. Nå fant jeg det! Skal prøve å komme lørdagen i oktober kl 13.00 for å høre på deg :)
    Liza

    SvarSlett