mandag 16. juli 2012

Nok en dansk dame viste sitt vakre naturfargede garn på Vikingmarkedet. (Se forrige innlegg.)


Jeg lovet å fortelle litt mer om hva de benyttet som fargestoffer før de kjemiske fargestoffene ble funnet opp.
Sist skrev jeg om hvordan de fremstilte de røde og blå fargepigmentene
                                                        
Hvordan fremstilte de grønt?
Grønne farger fikk de fra reinfann, blåknapp og hundekjeks.
Et bestemt fargestoff som ble kalt Scheeles grønt, ble mot slutten av 1700-tallet og på begynnelsen av 1800-tallet mye brukt til å fargesette tapeter og stoffer. Fargen inneholdt arsenikk, men ingen anså det for å være farlig hvis rommene var tørre. I fuktige rom, derimot, kunne Scheeles grønt mugne og derved frigjøre arsenikk i form av damp som folk pustet inn.

Gult kunne utvinnes fra barken på fargeeik, svartor, epletre, trollhegg og fra planten gurkemeie.

Kanskje har dere hørt om  Antonio Stradivari og de fantastiske Stradivarius strykeinstrumentene han laget? De ble regnet som noen av verdens beste på grunn av sin usedvanlig vakre klang.
Men ikke bare det. Også den varme brun-oransje fargen er spesiell. Det har blitt sagt at ingen har klart å finne ut hvilke fargestoffer Stradivari benyttet for å få frem denne fantastiske gløden.

Foto hentet fra min bok Fargene forteller.

For noen år siden var jeg på Kanari-øyene, hvor jeg blant annet besøkte en spesiell hage med mange sjeldne planter og trær. Der fikk jeg et tips om at Stradivari kanskje hentet fargestoffet han brukte fra Drageblodtreet. Jeg vet ikke, men det ville vært spennende hvis noen visste mer om dette.

Du kan lese mer om fargestoffer i Fargene forteller. Der viser jeg også til en bok som heter Colour av Victoria Finley. Hun har reist jorden rundt for å finne opphavet til de ulike fargepigmentene. En både morsom og spennende bok! Tove







2 kommentarer:

  1. Veldig interresant innlegg, disse to om farging og vikingemarkedet. Jeg er selv med vikingene på Hamar og vi har vikingebåten Olav Kvite som ligger ved skiblanderbrygga på Hamar.
    Takk for fine opplysninger og spennende stoff!
    Ingun

    SvarSlett
  2. Artig at du er med vikingene på Hamar.
    Du burde ta deg en tur til Borre neste år. De pleier å være der hvert år.
    Temaet fargestoffer er spennende og artig. Du burde lese boken "Colour" som jeg anbefaler. Kanskje vil jeg skrive litt mer om temaet senere? Hilsen Tove

    SvarSlett