lørdag 19. mai 2012

Flere bunader og inntrykk fra 17. mai

I mitt innlegg i går viste jeg vakre bunader som jeg hadde fotografert 17. mai i Oslo. Takk for at jeg fikk lov å ta bilder av dere, og for at jeg fikk lov til å vise bildene på bloggen.




To søte jenter viser stolt frem sine flotte bunader!


Nok en vakker bukett!


 









Her er detaljer fra min egen bunad som er Gudbrandsdalens Festbunad. Bildet av hele bunaden ser du på gårsdagens blogg.

Det er viktig å ta vare på bunadtradisjonen, og bevarer de vakre fargene og mønstrene, selv om mange bunader i dag broderes i utlandet.

Jeg ba dere som leser om tips når det gjelder hvilke bunader jeg har fotografert. Det hadde vært gøy å få vite hvor de kommer fra!

Faner er et annet spennende tema når det gjelder farger og symbolikk. Her er en som nesten har hele regnbuen som symbol. Det kan jeg skrive mer om neste 17. mai. Jeg kjenner nemlig en dame som broderer og syr faner. Jeg skal få henne til å fortelle om sitt arbeid.Tove



4 kommentarer:

  1. heihei!
    våre bunader (oss tre på bilde nr.2) er fra Østfold (svart og grønn), Gudbrandsdalen (blå) og Nordhordaland (rød m hvitt forkle).
    hilsen Therese, Siv og Isabella :)

    SvarSlett
  2. Hei igjen Therese, og tusen takk for svar.
    Jeg ser at den blå er fra Gudbrandsdalen, og er lik min egen bunad, bortsett fra at min er sort.
    Jeg blir så glad for at dere husket bloggen, og takker igjen for at dere stilte opp og smilte så pent da jeg ba om det.
    Er det ikke spennende med bunader?!
    Håper dere vil følge bloggen. Hilsen Tove

    SvarSlett
  3. jo bare hyggelig! Ja det er mange flotte bunader der ute.
    Ha en fin dag videre!

    SvarSlett
  4. Hei igjen Therese.
    Da håper jeg dere ikke bare er interessert i bunader, men også i farger, slik at dere vil titte innom bloggen også senere.
    Neste innlegg kommer i morgen, og handler om fiolett. Jeg kan love at det blir et spennende innlegg! Hilsen Tove.

    SvarSlett