onsdag 15. februar 2012

Også grønt lanseres nå som trendfarge!

Det er ikke lenge siden IFI, Informasjonskontoret for farge og interiør, fortalte oss at årets trendfarge for interiør var rød. Nå hevdes det at trendfargen er grønn!

Det var malingprodusenten Nordsjö som lanserte en "livlig og saftig rød", som trendfargen for 2012. Flere stikkord for den røde var: rødmende, livlig, pikant og forførerisk.

Nå kommer Fargerike og lanserer komplementærfargen grønn, som en trendfarge! 
"Skal du være trendy i år, kan det være lurt å integrere grønnfarger i hjemmet ditt", sier Fargerike.
De har nylig kåret årets farge for 2012, og deres store satsning er nettopp grønt - i alle varianter!

Tapeten i det gamle biblioteket på herregården Baldersnäs, som jeg har vist dere flere bilder fra tidligere, er derfor igjen blitt trendy!

Men man skal være forsiktig med å bruke grønt på store flater.
Fargen kan virke stillestående og passifiserende!

Jeg husker godt et møte jeg hadde for noen år tilbake i et møterom, der alle veggene var dyp grønne.
Jeg syntes det var deilig å komme inn der etter en stressende formiddag. Men etter hvert gikk samtalen veldig tregt. Jeg mistet rett og slett energien, noe som var svært uheldig ettersom jeg skulle markedsføre meg selv for å få et foredragsoppdrag. Jeg fikk ikke oppdraget!
Her er imidlertid en helt annen  nyanse av grønt. Den er på langt nær så tung, men liver opp et møterom på en god måte. Flott sammen med de andre fargene! Jeg var flere ganger på møter i dette rommet, og det var meget behagelig.
Mange av oss tenker kanskje først og fremst på norsk, frodig natur når vi ser den grønne fargen.
Grønt gir ro, men i store mengder, og over tid, kan den gjøre oss handlingslammet.

Vær klar over, at for muslimer er grønt en hellig og lykkebringende farge, som knyttes til Profetens kappe, og hans gang gjennom naturen.
Symbolsk er betydningen av farger ulik i forskjellige kulturer, og kan forandre seg over tid.
Her i vår vestlige kultur er grønt nå først og fremst symbolfargen for miljøet og sunne matvarer. I middelalderen kunne den imidlertid symbolisere det onde - ja selve djevelen. Derfor var mange redde for å kle seg i grønt.

Fargepsykologisk har fargene derimot gitt egenskaper, som påvirker oss på et dypt underbevisst plan. De to trendfargene som her er nevnt er sterke motsetninger. Mens rødt liver opp og gir energi, gjør grønt det motsatte - den gir ro, og kan medføre passivitet.

Igjen sier jeg: Farger er mye mer enn mote og trend! Velg de fargene som du er komfortabel med! 
Her er et godt eksempel på hvordan rødt og grønt fremhever hverandre, ettersom de er komplementære! Tove















2 kommentarer:

  1. Javist, farger er viktige. Min mann pleier av og til å si "må du se ut som en klovn nå også". Det sier nok noe om at jeg elsker farger.
    Grønt passer perfekt for meg nå, siden jeg skaffet meg et par flotte grønne skinnstøvletter i fjor.

    Jeg la deg til som spennende faglink på klassen min sin blogg, http://2dta.blogspot.com/

    Masse hilsen fra Ingun
    Min blogg er http://kleppanrova.blogspot.com/

    SvarSlett
  2. Så herlig å høre om andre som er glade i farger!
    I tillegg er du lærer,og kan fortelle elevene dine om hvor viktig farger er. Takk for at du har lagt meg inn som link på klassen din sin blogg. Supert!
    Kanskje kan jeg komme til Hamar og forelese om farger?
    Jeg er på flere skoler.
    Dessuten er mors familie fra Hamar,og min tante er GT-Sara, som du kanskje kjenner?
    Bildene på din blogg fra Mjøsa er vakre!
    Med fargeglade hilsener fra Tove

    SvarSlett