lørdag 26. mars 2011

Natural Color System

Ettersom jeg har et svært godt samarbeid
med NCS i Norge, har jeg bedt dem
fortelle kort om systemet, og om NCS
Colour Centre Norway.
Vi holder blant annet kurs sammen, både
for skoler og for profesjonelle brukere,
som interiørarkitekter, malere etc.




"Det internasjonale fargespråket!

Natural Color System er et brukervennlig fargespråk, og er norsk standard.
Det er det eneste fargesystemet som beskriver fargen nøyaktig slik menneskets
øye oppfatter den. Systemet er lett å forstå, logisk og enkelt å bruke!
Alle farger kan defineres i NCS-systemet og gis en eksakt kode. I NCS-kodene
ligger det informasjon som beskriver fargen helt presis, koder det er nyttig å lære
seg. Og ikke er det så vrient å lære heller!
Eksempel på en NCS-kode kan være S 2030-Y60R.

NCS Colour Centre Norway arrangerer fargekurs (både for privatpersoner og
profesjonelle), og selger blant annet fargeprøver i store format, fargevifter,
fargesamlinger, fargemålere, undervisningsmateriell og andre hjelpemidler for
bruk i profesjonell fargeplanlegging."

For mer informasjon kan du klikke på NCS-hjulet på bloggen, og du kommer
rett inn på deres nettsider.
Systemet er helt uvurderlig for alle som blant annet jobber med interiør.

Når vi holder kurs sammen, får kursdeltagerne et svært godt innblikk i ulike
innfallsvinkler til fargenes verden. NCS-systemet, og min undervisning i
fargepsykologi og fargesymbolikk, utfyller hverandre på en utmerket måte.

OBS!
Forøvrig har Therese Sandem hos NCS, gjort meg oppmerksom på en feil i
den NCS-koden jeg oppgir som VM-gulfarge i artikkelen nedenfor.
Det har falt ut en 0 i koden. Riktig NCS-kode er: S 0570-Y20R.
Tove

2 kommentarer:

  1. Ncs fargeviften er med meg i veska hver dag! Den er et fantastisk arbeidsverktøy.

    Utrolig gøy å følge bloggen din Tove :)

    Mvh
    Hege

    SvarSlett
  2. Takk for kommentar, Hege.

    Helt enig. Når man skal jobbe med farger profesjonelt kan man ikke bare si "himmelblå" eller "blåbærblå". Da trenger vi fargekodene til NCS, slik at vi nøyaktig vet hvilken farge-nyanse vi snakker om.
    Så fint at du har lagt deg inn som følger av bloggen.
    Jeg anbefaler andre som leser min blogg om å klikke seg inn på Hege Wölner Interiørdesign nederst på bloggen. Du har mye lekkert å vise frem.
    Hilsen Tove

    SvarSlett