mandag 14. mars 2011


FARGEVALGET TIL SKI VM – OSLO 2011 I HOLMENKOLLEN

Fargevalg er vanskelig uansett om det gjelder farger i et interiør, til en logo eller en emballasje. Innen fargepsykologi og fargesymbolikk, som er mine spesialfelt, er det ingen fasit slik det er i for eksempel matematikk. Det er ikke mulig å betvile at to + to er fire. Her er fasiten klar. Når det gjelder farger, er det ikke like enkelt.
Ifølge fargepsykologien har hver av de syv regnbuefargene gitte egenskaper, og vi vet at fargene påvirker oss på et dypt underbevisst nivå.
Men så må vi også tenke fargesymbolikk, som er noe annet. Vi kan velge en eller flere farger på et bevisst plan, og si at den eller de skal symbolisere noe spesielt. Det kan være farger til en logo eller et designprogram, slik som VM-fargene. Her er det ikke noen fasit – men! Hvis fargene er helt feil valgt, er det noe som skurrer for dem som blir eksponert for logoen eller produktet. Vi kan for eksempel ikke markedsføre noe varmt med den blå fargen, som jo de fleste vet er en kald farge. I tillegg kommer hensynet til ulike kulturer inn i bildet, nok en vinkling vi må ta i betraktning i mange sammenhenger.

Til designprogrammet i Holmenkollen – Oslo 2011, ble det valgt sort og gul-oransje. Det synes mange var et merkelig valg. Og det forstår jeg. Det er ikke Norges symbolfarger. Det skal jeg komme tilbake til i et senere innlegg. 
Kanskje var fargevalget likevel ikke så merkelig ut fra dagens motebilde. Mote og trend overstyrer oss i de fleste sammenhenger, dessverre.
Det er ikke mange årene siden sort nesten alltid fikk oss til å tenke på sorg og død. Dessuten ble sort og grått valgt for å vise ydmykhet i forhold til Gud, og de mest puritanske kristne bar ofte sort. Grått ble også regnet som de fattiges farge, og ble båret av bl.a. munkeordener. 
                                                                                                                                                                      Det siste 10-året, har imidlertid moteskaperne tvunget oss til å bruke sort i alle sammenhenger. Ofte hører vi derfor at sort både er elegant, businesslike og sexy.

I dette tilfelle fremhever sort den gul-oransje fargen, som stikker seg voldsomt ut i omgivelsene. Vi så den sterke gul-fargen på lang avstand i jakker, skjerf og luer. Og det var enkelt å finne en funksjonær i Kollen. I så henseende fungerte fargevalget godt. Selv om mange andre også hadde sorte klær, var gulfargen så skarp at den skilte seg ut.
Den farge-kombinasjonen som er lettest å lese er forøvrig sort eller mørkebrun skrift på gul bunn. Men på grunn av det, er også gult knyttet opp mot utsalg, og med det noe som er billig. Men det er gjerne en gulfarge som har mindre rødt i seg enn VM-gulfargen.
                                                                                                                                                        Kanskje kjenner du NCS-Systemet (Se annet sted på siden)? Jeg vil gjette på at gulfargen ligger i nærhetgen av S 570-Y20R, i alle fall på maskottene. Kanskje er gulfargen på jakkene enda sterkere.
Etter fargevalget under OL på Lillehammer i 1994 var dette et fargeløft. Der var både utøvernes og funksjonærenes jakker grå! Noe jeg har kritisert tidligere.

1 kommentar: