tirsdag 8. oktober 2024

 Som jeg har sagt så mange ganger før -
Farger er utrolig viktig i alle sammenhenger!
Og et hyggelig dekket bord med vakre farger ønsker gjestene velkommen. 
Og den beste fargen er livsgledens farge - oransje!
På høsten og vinteren er det mange som ber gjester til et hyggelig måltid - ikke glem fargene!

Og ikke minst når det gjelder mat er farger viktig.
Farger gjør det hyggelig ved bordet -
og fargene i maten gjør at maten er sunn for oss!

Og her er det virkelig festmat - nemlig hummer!
Det er vel ikke så ofte vi serverer et så luksuriøst måltid, men sannelig er det godt!


Men også enkel mat smaker deilig når fargene stråler mot oss.
De to rettene over er det min kokke-sønn som har stått for, og han elsker å lage mat. 
Frukt og grønnsaker med sterke farger er sunnere enn dem med lite farger.
De har flere antioksidanter, noe vi vet fremmer god helse.
Så det er viktig og riktig det de italienske mødre og bestemødre alltid har sagt til barna -
"Alle farger skal være på tallerkenen hver dag"!


Her er en vakker rett fra et måltid i Thailand.


Og her er det fra et deilig koldtbord på Sicilia.

Dette bildet har jeg tatt for mange år siden, og jeg er ikke helt sikker på hvor det er.

Det er også flott å pynte kaker i fine farger og mønstre.


Spesielt småjenter synes det er stor stas. Og de liker ofte rosa.


Men lys blå passer godt for en liten gutt!


Nå er vel jordbærsesongen omtrent over her i Norge.
Men jeg avslutter likevel med disse sunne og vakre bærene.
Det kommer jo en sommer med nye bær!
Jeg har i tidligere innlegg nevnt den gamle boken fra 2003. 
"Farge dietten Tenk helse - tenk farger."
Den tar for seg fytostoffene i maten vår, og forteller hva som er sundt, og hvorfor.
Hvis du får tak i den, er du heldig, for her kan du bli mye klokere når det gjelder farger, mat og hva som er sundest å spise.
Legg inn et stikkord på bloggen her, og få opp det jeg tidligere har skrevet om den!
Hilsen Tove.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar