lørdag 20. april 2024

I lang tid har naturen nesten vært fargeløs hvis vi sammenligner med resten av året.
Riktignok er noen trær grønne, og himmelen kan være blå, noen kan se nordlyset, men nå venter vi på flere farger over alt i naturen.
Blomster er viktig for de fleste!
Mange av dere har lest hva jeg har skrevet om farger på bloggen tidligere, men det er hele tiden nye lesere som ønsker mer info.

Bilde fra boken Fargene forteller.

Og selv om jeg også har skrevet og sagt dette mange ganger før, må vi ikke glemme at regnbuen har syv farger, ikke seks! Det skal jeg komme tilbake til.
Og vi må heller ikke glemme, at når vi sier navnet på en farge, kan den fargen ha veldig mange ulike sjatteringer. 


Her ser vi en sterk, rød farge. Den synes veldig godt. Hva gjør rødfargen med oss?
Rødt stimulerer oss til fysisk arbeid og kanskje trening. Rødt er alltid aktiv!
Men har vi et "rødglødende" temperament, er ikke rødt bra. Heller ikke for hjertepasienter!


Også oransje oppfordrer til bevegelse og fysisk aktivitet. Men også til praktisk kreativitet. Den er "snillere" enn rødt. Har mye humor i seg, og også entusiasme og sjenerøsitet. Men den kan nok også fremme litt mye bruk av penger. 
Veldig viktig er at den er antidepressiv, det bør alle legge merke til!


Selv om vi fremdeles er i den varme delen av spekteret, representerer ikke den gule fargen fysisk aktivitet. Tvert i mot - den styrker vårt intellekt og våre mentale ferdigheter. Dette er eksamensfargen både for gammel og ung! 
Men det er den fargen mange sover dårlig i, så ingen god soveromsfarge!


Hva er så kjennetegnene for den grønne fargen? 
Grønt uttrykker ro og harmoni, og i den grønne fargen kan vi slappe av.
Grønt er en følelsesdominert og romantisk farge.
Den grønne fargen skal være god for hjertepasienter, roer nerver og muskler, og demper stress. Både grønt og blått er gode farger på soverommet.


I stedet for å symbolisere blått gjennom en blomst, viser jeg heller fargen gjennom et blått vann og blå himmel. Vakkert!
Det er nemlig ikke så enkelt å finne en klar, blå farge på en blomst. Ofte går den mot en indigo fargetone. Den har mer rødt i seg.
Tenker vi på blåveis, er den ofte mer indigo enn ren blå.
Den blå roer oss også ned, men på en annen måte enn den grønne.
Åndedrettet, pulsfrekvensen og blodtrykket synker når vi påvirkes av blått.


Og da er vi ved det jeg nevnte i starten - at regnbuen har 7 farger ikke bare 6!
For de fleste kaller både den indigo og den fiolette fargen for lilla. 
Og de er jo begge en "lilla-variant", men mens den indigo har mye blått i seg, har den fiolette mer rødt. Derfor - er dette to ulike farger!
Den indigo fargen forsterker vår intuisjon og gir oss visdom hvis vi tar imot den.
Med mye indigo rundt oss, kan vi miste bakkekontakten!


Her har du fiolette blomster. Du kan se hvor ulike indigo og fiolett er.
I den fiolette ser du at det er mer rødt.
Fiolett kan trekke deg i to retninger. Den påvirker din kreativitet, får den til å blomstre, og får deg til å bli inspirert, nesten uansett hva du er interessert i. Derfor er fiolett en farge som er viktig for kunstnere. Men den kan også trekke deg i motsatt retning, mot kontemplasjon og meditasjon. Den kan være vanskelig å definere, for den kan tippe over både mot rødt og blått.


Jeg har undervist på skoler, hatt kurs og foredrag over hele Norge i 30 år.
Boken min, Fargene forteller, kom første gang ut i 2006. Det 8. opplaget kom i fjor høst. Farger er så viktig for alt levende på så mange måter, at det er lurt å kunne en del om hvordan farger påvirker oss.


Jeg har hatt et godt samarbeide med NCS Colour Senter i 18 år, og NCS-systemet er helt fantastisk når du skal bestemme fargenes nyanser!

Jeg håper du nå får lyst til å lære mer om farger, enten ved å lese boken, eller arrangere kurs eller foredrag. Hilsen Tove








6 kommentarer:

  1. Hei! her var det mange fin og oppmuntrende bilder. Har jobbet i hagen og fått ryddet opp litt, i fjor fikk jeg ikke gjort noe pga. at jeg hoppet rundt på krykker denne tiden. Blomstene har begynt å spire ut og nå går vi mot en fin tid :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det blir en deilig tid fremover. Blir fint å se farger igjen. Fra neste uke blir det varmere, sier meteorologene. Godt at du er bra i benet igjen! Kos deg i hagen! Hilsen Tove

      Slett
  2. Herlig med alle fargene som kommer ute nå om dagen. Hvitveis ,blåveis og hestehov er jo allerede her, så nå venter vi på hegg og syrin. Nyt dagene.

    SvarSlett
    Svar
    1. Deilig nå som fargene kommer tilbake. Vi må, som du sier, bare nyte dagene. Hilsen Tove

      Slett
  3. Gul og G90Y som du viser på fargeskalaen er mine yndlingsfarger. Jeg føler at jeg trenger litt av disse fargene, de gir meg energi. Ikke for mye, men litt. Jeg har malt "kjøkkenstua" i den fargen, men har mye på veggene i andre farger. Og så har jeg en liten, gammel sofa trukket i gyllen fløyel. I forbindelse med dødsfallet til min bror fikk jeg en vakker blå hortensia. Jeg tror blått er den mest likte fargen til hortensia. Jeg omgir meg med farger. Jeg føler det er like viktig som mat for meg. Dine bidrag på bloggen om farger gjør meg glad! Tusen takk! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. For en hyggelig tilbakemelding fra deg! Tror at vi to er like opptatt av fargene. Og veldig fint at du er oppmerksom på hvilke farger du trenger. Det er det ikke så mange som er, og det er viktig både for helse og velvære å bruke farger som vi trenger!
      Hvis jeg kommer til Bergen en gang, må jeg nok ta kontakt med deg så vi kan snakke farger sammen.
      Gode og fargerike dager ønskes deg av Tove.

      Slett