mandag 11. september 2023

For en eple-, pære- og plommehøst!
Vi har bodd her i veldig mange år, men har aldri før sett så mye frukt på trærne!
Derfor tok jeg kontakt med "Lif laga".
Hva det er? Les videre så skal jeg fortelle.

Da både venner, naboer og kjente hadde vært og plukket, var det utrolig mye igjen.
Veldig synd å la denne deilige frukten bare falle ned og bli kastet!


Jeg hadde hørt om "Lif laga" som handler om ungdom, epleplukking, treplanting, møteplasser, og det å skape verdier som kommer fellesskapet til gode.
Og eplene de plukker blir til deilig eplemost!


Målgruppen til "Lif laga" er i all hovedsak ungdom, men de når ut ut til alle som bor og lever i nærområdene i Groruddalen. De liker å se på prosjektet som et folkehelseprosjekt, med hovedfokus på det å skape ungdomskraft.

"Lif laga" handler også om fremtidstro, sirkulærøkonomi, bærekraft, det å føle seg verdifull i samfunnet, og om samspillet mellom mennesker og natur i byen.


Eplene i "Lif laga eplemosten" er håndplukket av lokal ungdom i samarbeid med skoler, idrettslag og andre lokale ildsjeler.

Overskuddet fra salget av "Eplemosten Lif laga", går tilbake til lokal ungdom.

Dette var gøy, og det ble vel 25 kasser hos oss og hos en av naboene.
Og for en hyggelig ungdom å ha på besøk!
Håper det blir mye epler i hagen også neste år, så er de velkommen tilbake!
Hilsen Tove


10 kommentarer:

  1. Det var enormt mye frukt! Å ta vare på ressursene er helt i min ånd, så dette heier jeg på. Samarbeid med et godt formål i sikte, og ikke minst gleden ved å gjøre noe sammen. Så hyggelig å lese!

    Klem Ingunn

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, dette var artig. Hyggelig ungdom, og jeg gleder meg til å smake eplemosten. Det har vært så utrolig mye frukt dette året, da er det fint å dele!
      Takk for hyggelig tilbakemelding. Hilsen Tove

      Slett
  2. Så flott at du engasjerte så mye folk, jeg tror det finnes noe slikt i Hamar også, men det heter noe annet. Vi har aldri hatt så mye moreller før, jeg lagde masse syltetøy. Plommetreet vårt holdt på å brekke av mengden plommer. Av plommene laget jeg også mye syltetøy og gele, men det var alt for mye som råtnet og falt på bakken.. For en høst, vi har bare vinter-epler og de er ikke helt klare enda, der beskar vi så mye. Morsomt med selvlagede produkter som jeg tar med som små-gaver når jeg går på besøk osv. Ha en fortsatt fin høst :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var ikke jeg som ba så mange om å komme. Jeg kontaktet Lif laga, og så kom de. Denne gangen var det veldig mange. For oss har det også vært utrolig mye frukt i år, har aldri sett maken. Fint at det kan komme til nytte! Fine dager ønskes av Tove

      Slett
  3. Hei du. Så fint med alle de eplene til andre. Mange lar jo bare frukten ligge på bakken. Ja, i år er et bær og fruktår. Sånne mengder overalt. Vi har høstet inn fra skogen og det har vært koselig, pluss at det gleder oss hele vinteren. Ha en fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det var gøy at Lif laga var interessert og kom så raskt. Flott at det de får inn for eplemosten går tilbake til ungdomsarbeid! Fint at du er tilbake på bloggen. En god helg ønskes deg.

      Slett
  4. Wow! Så mye frukt! nam, nam! Og for et fantastisk flott tiltak du skriver om. Så bra at frukten kan være nyttig på så mange fine og gode måter! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for hyggelig tilbakemelding. Ja, jeg er imponert over Lif laga! Med så mye frukt ville nok mye blitt kastet hvis ikke jeg hadde spurt dem om de ville komme. Selv om både naboer og venner har plukket.
      Fine dager ønskes av Tove

      Slett
  5. Svar
    1. Thank you, Very kind of you to say so.
      Greetings from Tove

      Slett