onsdag 12. april 2023

 Jeg vet nesten ikke hva jeg skal starte med for å vise deg mer av Sicilia.
Jeg har tatt så mange bilder, og har vært så mange steder, så jeg kan ikke huske hvor alle bildene er fra. Men jeg starter med bilder fra den vakre parken noen minutter nedenfor hotellet.
"Duca di Cesarò" - Public Gardens


Dette flotte bygget møtte oss da vi kom inn i hagen, og det var flere spesielle bygg der.


Men ikke minst - fantastiske veier i flere ulike steinsorter.



Og trærne, av mange ulike slag, var helt ubeskrivelige! Frodige og kjempehøye.


Og langs disse flotte veiene var det satt opp murer, for sannelig var det kjempebratt bak disse murene! Og flotte blomsterpotter var satt opp på murene hele veien.
Det skulle nok plantes blomster i dem etter hvert som det ble varmere.


Og herfra kunne vi også se vulkanen Etna. Helt fantastisk!
Det var mer snø på den dette året enn det som var vanlig.

Flere spesielle bygg - og selvsagt var alle i stein.



Og disse fantastisk vakre indigo blomstene.


Og mer vakker utsikt, men denne gangen ned mot sjøen.


Og for et merkelig gammelt tre! Hele stammen var tørket inn, og så ut som statuer.


En liten dam som den vakre blå himmelen kan speile seg i.




Utsikt mot sjøen, men en litt annen vinkel.




Og la meg slutte med statuen av damen som har anlagt denne fantastiske parken - Florence Trevelyan Caccioli. Parken ble anlagt mellom 1890 - 1899. Dette er en spennende dame du kan lese mye om på nettet.

Jeg vil nok komme tilbake med flere bilder fra denne vakre parken, men avslutter for denne gang. For det er mye mer jeg vil vise deg fra Sicilia. Hilsen Tove.



19 kommentarer:

  1. Praktfulle bilder som jeg slett ikke trenger å vite hvor er tatt. Det er bare så pent å se på. Koselig med bildeminner. Kos deg videre i våren!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det måtte bli vakre bilder derfra, for alt var så vakkert! De fleste bildene har jeg en tilhørighet til, men vi var jo på flere utflukter også. Men som du sier - det spiller vel egentlig ikke så stor rolle. Hilsen Tove

      Slett
  2. Så mange flotte bilder! Kontraster med blomster og snø, så flott! Det er tydelig at du har hatt en fantastisk opplevelse! Det er ikke så lett å huske hvor man har tatt alle bildene, det skulle vært et system så man kunne skrive ned for hvert bilde hvor det er tatt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Om et par uker er det mye mer blomster der, men det som var der var jo så vakkert. Og du har rett, det var en stor opplevelse å besøke denne øya.
      Og mer kommer. Egentlig er det enkelt, men det tar tid. For mobilen viser jo i tekst over bildene hvor vi er. Men da må jeg inn å lete frem og tilbake, for jeg tok jo så utrolig mange bilder. Men bilder fra denne parken var enkle å finne. Hilsen Tove.

      Slett
  3. Jeg ser jeg må skrive opp Sicilia på : Steder jeg må dra til! lista mi. Ser veldig herlig ut. Skjønner at dere hadde det fint. Her er det bare blomster i vinduene.men snart kommer varmen hit også :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, skriv opp Sicilia. Men du må være helt bra i hofta først. For skal du på turer er det bratt, ofte veldig bratt! Så jeg sier igjen - God bedring! Hilsen Tove

      Slett
  4. Jeg sier som andre over her. Det gjør ikke noe om jeg ikke vet hvor bildene er tatt. Det er bare så fint overalt! Det er lett å drømme seg bort..... Gleder meg til flere bilder og mer info!

    Klem Ingunn

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for pene ord. Ja her kan du drømme deg bort, men også gå så mange flotte turer. Og det kommer flere bilder etter hvert. Klem fra Tove

      Slett
  5. Hei, så fint dere må ha hatt det på Sicilia hvor jeg aldri har vært, men jeg fikk endelig kommet meg til Ronda rett før påske. Har ennå ikke klart å få rukket å lage et innlegg om det. Tida flyr så utrolig fort - og jeg klarer ikke å henge med på bloggen som jeg skrev... Ønsker deg flere solrike dager selv om dagen i dag nesten er litt for varm. Gjelder å nyte finværet før helga!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig tilbakemelding fra deg. Ja, det var fantastisk på Sicilia. Men det er ikke lett å få tid til å legge ut innlegg straks etter turen. Jeg skulle også lagt ut innlegg oftere. Hvor er Ronda? Det vet ikke jeg. Gleder meg til innlegg derfra.
      En god helg ønskes av Tove.

      Slett
  6. Vakre bilder. Tusen takk Tove Snøen på Etna gjør at fjellet skiller seg så vakkert ut. De gamle steinbygningene er veldig interessante og ville absolutt ha en rik historie å fortelle. Jeg er også fascinert av de gamle trærne... og havets blå, selvfølgelig :-))
    Takk Tove deilige hilser til deg. Viola

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi fascineres av det samme, Viola. Utrolig mange flotte, gamle trær over alt. Egentlig litt merkelig ettersom de nesten vokser på stein! Steinbygningene er så flotte, og jeg elsker jo stein!
      En god helg ønskes deg av Tove.

      Slett
  7. Bilder som lukter sommer og varme, takk! Det er så godt at dere fikk en fin tur og ferie sammen. Og så skjønner jeg jo at Sicilia bør stå på ønskelista for fremtidige reiser. Den lista begynner å bli lang, men kommer tid, kommer råd. Hils, klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var så alle tiders der. Lengter tilbake! Så dit må du reise! Flott å gå turer der, men det er bratt. Men du er jo vandt til å gå i fjellet! Klem fra Tove.

      Slett
  8. Hei Tove,
    Fantastisk flotte bilder fra Sicilia! Jeg har pakket kofferten i kveld, og setter kursen mot Giardini Naxos, like sør for Taormina, i morgen ettermiddag. 😊 Jeg gleder meg enda mer etter å ha lest innlegget ditt og sett de flotte fotoene.
    Klem fra Toril B.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var gøy å høre! Da må du ha god tur, bare kos deg. Men jeg er veldig nysgjerrig på hvem du er. Hilsen fra Tove..

      Slett
    2. Hei Tove,
      Jeg ser nå at kommentaren min var anonym. Det var ikke meningen, jeg bruker absolutt å fremstå med fullt navn. 🤭 Vi jobbet sammen i N.W.Damm & Søn, og dessuten hadde jeg jo gleden av å bruke dine fargekunnskaper i en av Hobbygledes årskalendere, som jeg var redaktør for.
      Nå har jeg utdannet meg til gullsmed, og har et lite verksted ved Gamlebyen i Fredrikstad. Ragnar og jeg flyttet hit i 2014. Følg med på Atelier Blomquist på Facebook, så ser du hva jeg driver med. Kanskje du tar turen hit og besøker meg?
      Klem, Toril

      Slett
    3. Toril Blomquist (fra Damm :-)

      Slett
    4. Så artig å høre fra deg. Det begynner å bli noen år siden vi så hverandre hos Damm. Husker godt den boken. Den ble veldig fin!
      Et av våre barnebarn har bodd i Fredrikstad mens hun utdannet seg til sykepleier. Nå bor hun mellom Fredrikstad og Sarpsborg, og er sykepleier på sykehuset i Fredrikstad. Blir spennende å se verkstedet ditt. Klem fra Tove

      Slett