torsdag 13. februar 2020

Fargen oransje
6. innlegg om regnbuefargene. Nå er det bare innlegget om den røde fargen som gjenstår.


Å gå i fjellet når det er multeår og plukke disse fantastiske oransje bærene, er en stor opplevelse.
Vi har gjort det mange ganger. Den oransje-gule fargen lyser mot deg over alt.


Og den vakre oransje fargen treffer vi igjen mange steder i naturen. Og vi elsker den.
På bildet over er det en nedadgående sol som får maurtuen til å bli oransje.












Og en sommerfugl - kan noe bli vakrere!
Egentlig kan jeg fortelle mye spennende om sommerfuglens farger. I innlegget om indigo, nevnte jeg at sommerfuglenes farger er såkalte strukturfarger, som ikke brytes ned og falmer slik pigmentfarger gjør. Og vi klarer ikke å gjenskape disse "intelligente" fargene.


Vi var på den fantastiske jubileums utstillingen til Harald Sohlberg før museet det ble stengt.
Vi var stumme av beundring over disse utrolig vakre maleriene og de fantastiske fargene.
Dette bildet er fra 1933 og heter "Fra Akershus". 
Jeg har tidligere lagt ut to blogginnlegg om denne utstillingen med vakre bilder. Bare søk.














Men når det kommer til klær eller interiør, sier mange nei. Den fargen vil de ikke ha. Hvorfor?
Kanskje er det fordi de fleste av oss ikke kler denne gul-oransje fargen? Men hvis vi velger en fersken-oransje, er det en farge som gjør oss vakrere!
Oransje er livsgledens farge - visste du det? I den ligger masse empati og masse omsorg, slik som i den grønne. Men samtidig finner vi lekenhet og humor, og en oppfordring til fysiske aktiviteter. Oransje er en praktisk kreativ farge, men den har også en rastløshet i seg, noe bør skje hele tiden. Dessuten oppfordrer den til nytelse.


I tillegg er det den fargen som mest oppfordrer deg til å kjøpe noe nytt, derfor er det en god farge i butikkvinduer og i mange forretninger for å lokke kunder inn.
Her ser vi Marit Andreassen, som er fagansvarlig lærer for klassene Retail Design og Interiør på Sofi School of Fashion Industry, og tre av hennes tidligere elever. De viser her frem Marits flotte bok "Retail design", som utkom for et par år siden. Klart at den måtte få oransje forside! Og veldig artig at en av elevene stilte i oransje kåpe. Jeg har også vært så heldig å få undervise disse elevene.


Har du sett maken til fantastisk hårfarge og frisyre?
Jeg så denne unge damen og hennes mor på Bastøyferja en dag for en tid tilbake, og jeg kunne ikke dy meg, fargeinterresert som jeg er. Jeg gikk bort og presenterte meg, fortalte om bloggen, og spurte om jeg kunne ta bilde av henne og legge ut. Og tenk hun sa ja. Jeg takker igjen Victoria Johansen.


Alle synes kanskje ikke denne resepsjonsdisken er pen, men det er ikke tvil om at den tiltrekker seg oppmerksomhet. Dette var resepsjonen i hotellet på bryggen i Kiel.


Men denne blomsten synes nok de fleste er vakker vil jeg tro.


Og her er en roligere, dusere variant av oransje. Lekker sammen med den grønne sofaen.
Men sammen med de mye sterkere oransje-nyansene på bildene rundt, virker den litt beskjeden.
Men jeg synes den er delikat. Flere slike sofagrupper sto i den store resepsjonen/salongen på et av hotellene på Kreta.

Foto fra Nordsjö















Her ser du et eksempel på et ganske ekstremt fargevalg.
Det er ikke ofte oransje og rosa blir brukt sammen i et rom!

Samene elsker farger, og de bruker mange ulike farger. I denne kofta er det vel både rødt, gult og oransje, men inntrykket blir oransje, sammen med den blå. Vakker er den!













Jeg har tidligere lagt ut et blogginnlegg om Fossum barnehage, som har dette oransje gulvet i leke/treningsrommet. Et helt riktig valg. Her oppfordres barna til lek og moro og fysisk aktivitet. Det var utrolig fargerikt i denne barnehagen. Søk og se!

Ser du på skøyteløp? Da vil du se at både løperne fra Nederland og deres fans er kledd i oransje.
Fargen kommer fra et europeisk fyrstehus - Huset Oranien-Nassau i grevskapet Orange.
Nederlands nasjonaldag blir feiret med den oransje fargen.












Dess sterkere farger på frukt og grønnsaker, jo sunnere er de! Jeg har skrevet det tidligere."Du skal ha alle fargene på tallerkenen hver dag!"
Jeg har også skrevet om tomater tidligere på bloggen. Blant annet kan fargestoffet Lykopen i tomat redusere risikoen for prostatakreft! Og skal vi lage mat får man jo inspirasjon av denne kjelen.


Vår eldste sønn er kokk, og allerede i 2007 laget vi sammen et stort innlegg om farger og mat i magasinet"Glad i Mat". Der viste vi med flotte bilder hvordan maten forandret seg under påvirkning av farger. For eksempel farger på tallerkenen. 
Ettersom mange eldre og syke ofte mister matlysten, ble det for et par år siden satt i gang et prosjekt som skulle vise hvilken farge som fremhevet maten best og som ga økt matlyst. Jeg ringte dem og fortalte at det hadde vi allerede kommet frem til - det er nemlig oransje, men en ferskenfarget variant.
Bare prøv selv så skal du se hvor mye denne fargen har å si. Dette bildet er fra Thailand.













Her er et bilde av meg i en jakke som ser rød ut her, men som er rød-oransje. En virkelig knallfarge.
Jeg kjøpte den da boken min "Fargene forteller" utkom i 2006, og brukte dette bilde i boken, Jeg brukte også jakken i mange intervjuer, på foredrag og kurs.
En artig historie: På denne tiden gikk nesten alle i grått og sort. Da jeg skulle være med i Frokost-TV på NRK, tok jeg selvsagt på meg den. Det var Petter Nome som var programleder, og han ble nesten satt ut av fargen. Så flott sa han - nesten alle kommer hit i sort og grått, og det blir som et hull i skjermen. Jeg fortalte at farger sendte sterke signaler, en form for kommunikasjon.
Vi skulle egentlig snakke om interiør, men det glemte han, og vi snakket om farger og kommunikasjon. Dette var på direkte TV, så det kunne jo gått galt hvis jeg bare kunne snakke om interiør. Men det gikk kjempefint! Dette husker jeg veldig godt.


Høstfargene, som er så viktige før vi går inn i mørketiden her nord.
Ingenting er tilfeldig i naturen, og fargene spiller en helt nødvendig rolle for alt liv!
Neste og siste innlegg om regnbuefargene blir om rødt. Følg med! Hilsen Tove.



2 kommentarer:

  1. Så fint skrevet. Jeg leste de for noen dager siden, men nettet har ikke vært så snilt at jeg fikk skrevet en kommentar da. I dag er det bedre heldigvis. Oransje er en glad farge, men jeg orker ikke for mye av den. Fint med appelsiner og klementiner, lys, puter og et pledd av og til. Jeg bruker stadig oransje skjerf til klærne mine. Synes virkelig det frisker opp et kjedelig grått/blått eller sort antrekk. Ha en fin kveld :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Irriterende når nettet ikke fungerer. På FB la jeg innlegget ut tre ganger fordi det ikke viste at det var ok.
      Du har helt rett - oransje er en glad farge, men den kan være slitsom, særlig hvis det er mye gult i den.
      En fersken variant er bedre. Et oransje skjerf er flott, pynter opp.
      En fin helg ønskes av Tove

      Slett