lørdag 12. oktober 2019

Älvros gamla kyrka


Da jeg skrev om vår lange biltur tidligere, skrev jeg også at Älvros gamla kyrka burde få et eget innlegg, og det kommer nå. Vi ble nemlig mektig imponerte over hvor vakker denne kirken var.
Kirken ligger i Sveg i Jämtlands län.


Da jeg så denne kirken med det spesielle tårnet bygget ved siden, ba jeg min mann om å stoppe.
Denne kirken måtte jeg se hvis døren var åpen. Og det var den, heldigvis.
Jeg gikk først inn alene gjennom døråpningen du ser nede til høyre. Dette bildet er tatt oppe fra galleriet. Men etter å ha sett meg litt om i stum beundring, ropte jeg på min mann og sa at dette kunne  han ikke gå glipp av.


Disse vakre maleriene var malt langs alle benkeradene. På dette bildet ser du også litt av den flotte kirkedøren.




Over ser du to bilder av alteret og den fantastiske utsmykkingen med vakre farger.


Og prekestolens utsmykking er ikke mindre vakker.





















Kirken ble bygd i tre på 
1500-tallet, men ble flyttet hit den står nå i 1638. Og hvis jeg har forstått det riktig, ble den da påbygd og ble dobbelt så lang. I 1806 ble den bygd om til "korkyrka". Den har også fått oppgraderinger senere.
Det er egentlig ganske utrolig hvor mye arbeid det ligger her, og hvor dyktige disse kunstnerne var.


Her er et utsnitt av det praktfulle taket. Tenk for en jobb å male det!














Vi går opp en trapp til galleriet, og møter dette vinduet som vender ut mot det grønne.
Se på den ulike tykkelsen i trappetrinnene. Her har de kanskje brukt rester av materialer?












Da vi kommer helt opp ser vi at dette må være benker for koret. Har du sett for en tykkelse på materialene som er brukt.





















Men hva tror du bildet til høyre viser? Det ser kanskje ut som en dør, men her sto de/den som måtte tråkke for å få lyd i orgelet. Et håndtak for å holde seg fast, for dette var tungt!


Her er nok et bilde fra galleriet som viser både alteret og prekestolen.





















Vi går ned igjen, og kaster nok et blikk inn mellom benkeradene, før vi går ut gjennom denne vakre, utskårete døren.











Her ser du kirken fra en annen side. Hvorfor dette gedigne tårnet er bygget ved siden av kirken vet jeg ikke. Men flott er det.


Her ser du både tårnet og kirken ved siden av hverandre. Tårnet er virkelig stort.
Nå i ettertid har jeg tenkt at vi kanskje også kunne gå opp i tårnet, men det glemte vi å se etter.
Vi var enige om at denne kirken virkelig hadde vært verd en stopp!
Hilsen Tove.




10 kommentarer:

  1. Jeg vill også stoppet :-)))
    Takk for mange flotte bilder, Tove... en glede å se.
    Jeg tror at tårnet ved siden av kirken er klokketårnet - Campanile - det er for eksempel vanlig i Italia.
    Maleriet av kirken er veldig fin.
    Hilsene til deg. God helg. Viola

    SvarSlett
    Svar
    1. Hyggelig å høre fra deg. Ja, det er nok klokketårnet, men jeg undret meg over at det sto alene, ikke var en del av kirken. Nydelig var det - både kirken og tårnet. Gode dager ønskes av Tove

      Slett
  2. For en fantastisk vakker kirke! Her har jeg ikke stoppet, men skjønner jo at dersom jeg kjører sørover gjennom Sverige, så er den vel verdt et stopp. Takk for tips. Hils. Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg trodde du hadde sett nesten alt. Så gøy at jeg kunne vise deg denne kirken. Nydelig! Og absolutt verdt et stopp både kirken, fotomuseet ved siden av, og den flotte gården på andre siden av veien.
      Klem fra oss.

      Slett
  3. For en vakker kirke, med mange barokke bygningstrekk og rokokko fargesetning i pastell.
    Takk for hyggelig møte, nå er jeg hjemme igjen etter Amsterdam.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, du ville likt å se denne.
      Velkommen tilbake, håper du hadde en fin tur. Det kommer kanskje bilder?
      Veldig hyggelig at du kom på besøk. Velkommen igjen!
      Hilsen Tove

      Slett
  4. Noe så nydelig, som det var her. Utsmykningen er utsøkt. Fint å gå inn i kirker og kjenne på høytiden under de malte takene. Jeg går også gjerne innom sånne steder, men her hadde jeg ikke vært. Tusen takkk for omvisningen! Klemsiklem fra Randi

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig kommentar. Ja, vi er helt enige - utsmykkingen er utrolig vakker. Hyggelig å legge ut bilder av noe så gammelt og vakkert.
      Gratulere med kaken og 3.plassen! Klem fra Tove

      Slett
  5. Heisann, nydelig. Og det som slår meg er at mange av kirkene i Sverige har så stor påvirkning og innflytelse fra øst, særlig dekorasjonene, og ikke minst kupler og klokketårn. Det er slående.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var ikke jeg klar over, men du vet så mye. Takk for at du lærer meg både det ene og det andre.
      Beste hilsener fra Tove

      Slett