onsdag 24. juli 2019

5. innlegg om turen Oslo - Vesterålen - og videre.
Fortsettelse av 3. dag av turen - søndag 16. juni 2019.
Vi starter på ferjen fra Bognes til Lødingen i Vesterålen.
Videre derfra med bil til Myre, og besøk i Nyksund.











En flott tur med båten over. Husker ikke sikkert, men tror den tok en times tid, og vi passet på å spise ombord. Og bare se det været!
Da ferja la til land, hadde vi en times kjøring igjen til Myre.



Og nå er vi fremme i Myre.

Usigelig vakkert! Og her, i huset til høyre skulle vi bo i fire netter.
Vi valgte å bo her, i den tidligere lensmannsgården, istedet for i hotellet som ligger ved hovedgata midt i Myre. Her er det fire - fem rom til utleie, og en stor flott stue pluss kjøkken med alt utstyr. Og et kjempefint bad med dusj og to vaskemaskiner. Balkong ut mot fjord og fjell. Det kan ikke bli bedre. Vi booket det på Myre Holiday. Kr 3 000,- for to personer fire netter, og vi var veldig fornøyde.



Som skrevet tidligere, så var det  Monsens tur over fjellet i fjor på NRK, da han kom ned til Nyksund, som gjorde at jeg foreslo denne turen. Og nå er vi der. Dette er vakre Nyksund!



Min blogg venninne, Oddrun, viste seg å bo 12 km fra Nyksund, litt utenfor Myre. Og da jeg fortalte at vi hadde tenkt oss dit, ble hun en sann venn. Hun møtte oss da vi kom frem, viste oss hvor vi skulle bo, og etter at vi hadde kommet i orden, kjørte hun oss til Nyksund.
















Da vi kjørte tilbake viste Oddrun oss et fint sted å stå for å se midnattsolen best.


Og vi reiste tilbake hit på natten, for å se sola idet den nesten nådde horisonten før den steg igjen.



Der sto det også en minnestein. Og der sto det:
"Et minne om en havets helt Torstein Reinholdtsen 1824 - 1907.
Han reddet mange fiskere fra den visse død".










Og på dette stedet opplevde vi midnattsola på sitt vakreste. Da var klokka 24.23 den 17.6. 2019.
Du forstår sikkert at dette var en kjempeopplevelse! Jeg vil aldri glemme det.
Og det er ikke alle som er så heldige som oss som fikk en skyfri himmel.
Det kan ikke bli vakrere!

I neste innlegg tar jeg ta deg med på flere steder og på flere ting vi fikk oppleve mens vi var her i Vesterålen.
Det er bare å glede seg! Hilsen Tove.






























10 kommentarer:

  1. For noen vakre bilder. Jeg får sånn nordlandhug når jeg ser slike bilder. Uttrykket har jeg fra faren min som pleide å si dette, han var jo fra Helgelandskysten.
    Jeg drømmer om å ta en tur til lofoten og de områdene etterhvert, har faktisk mye slekt der oppe og har en venninne som flytter til Røst nå til høsten, for et års vikariat.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, du må bare reise dit - jeg føler at jeg må tilbake. For meg kan det ikke bli vakrere.
      Og jeg tror det er lurt å reise til Vesterålen om ikke lenge, for foreløpig er det ikke for mange turister der. I Lofoten er det jo blitt altfor mange dessverre.
      Nå er det sommer. Kos deg i finværet! Hilsen Tove

      Slett
  2. Heisann, hvilken natur, ja, dette bekrefter at dit skal jeg en dag.... så flotte motiv, og for en midnattssol. Forstår godt at du aldri vil glemme denne opplevelsen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var jo det jeg også sa da jeg så Monsen gikk over fjellene her - "Dit skal jeg før jeg dør."
      Og jeg er så glad for at vi reiste dit. Nå var vi også veldig heldige med været, spesielt den natten vi så midnattsolen fra dette stedet, var helt utrolig! Kos deg i finværet! PS. Barnebarnet har kommet inn på skolen, og gleder seg. Hilsen Tove

      Slett
  3. Hei Tove, Flotte bilder og morsomt å lese hva nettverk kan gi av spennende bekjentskap :-) Sommerklem Siv :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt enig Siv. Og det var veldig hyggelig å treffe Oddrun der oppe i Myre. Hun var enestående.
      Vi kan vel også se tilbake på et spennende bekjentskap gjennom mange år. Klem fra Tove

      Slett
  4. Skulle du sett, der var jeg "heime". Det er så artig å se hjemplassen min gjennom dine øyne.Og så er jeg så glad for at drømmen om midnattssola og om Nyksund ble virkelighet.
    Her er det solskinn og tørt vær, men nordavinden holder temperaturen lav.Så er det heldigvis slik at det finnes steder som ligger i le, og da kan det bli behagelig lunt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er dessverre sent ute både med å svare på kommentarer og legge ut nytt innlegg, da jeg har vært på farten.
      Hyggelig at du følger med, og at du er fornøyd med hvordan jeg presenterer Vesterålen. Det kommer mer.
      Synd at det er kaldt hos deg, her har det vært for varmt, men nå har det snudd. Men kos deg videre med sommeren og lyset! Hilsen Tove

      Slett
  5. Fantastisk å sjå midnattssola.
    Me håpte å sjå den då me var på Hurtigrutetur for nokre år sidan,
    men det var dessverre ikkje klarver.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var en av livets store opplevelser faktisk!
      Hilsen fra Tove.

      Slett