onsdag 20. februar 2019

Rosa lys over Gudbrandsdalen
Jeg ønsker alle som har vinterferie, og som er i fjellet,
en god ferie!


Jeg skulle ønske alle hadde like fint vær og like flotte omgivelser som på bildet.
Men slik er det ikke dessverre.
De som har dårlig vær kan glede seg over de vakre bildene jeg viser, og håpe på en bedring.


Det er ikke jeg som har tatt disse vakre bildene. En venninne, som bor i Gudbrandsdalen, sendte meg dem den 6. februar. Tusen takk, Edith, for at jeg får bruke dem på bloggen.


Det er som et eventyr når dette rosa lyset farger landskapet og den hvite snøen.


Jeg sier bare - "eia var jeg der!" Og vi pleier å være på fjellhytta i Gudbrandsdalen i vinterferien, men influensa satte en stopper for det, dessverre.
Før barnebarna ble voksne, var de alltid med oss hit denne ferieuken, og vi hadde det kjempefint.
Lange skiturer i flotte løyper, kortspill og ludo om kvelden, god mat og litt godteri ettersom det var ferie. Når jeg blar i hytteboka, som alle måtte skrive i, kommer alle de gode minnene tilbake.


Kanskje jeg skal benytte anledningen til å skrive noen ord om den rosa fargen.
Det er mange sjatteringer av rosa, fra de lyseste, sjarte variantene til sterke, varme, gnistrende sjatteringer, som magenta. Rosa kan ha en nyanse som går over mot fersken, eller den kan bevege seg over mot fiolett/purpur. 
Rosa er den mest feminine fargen, selv om den egentlig er rødt blandet med hvitt. Og den røde fargen er den mest maskuline.
I fargepsykologien betegnes den rosa som romantisk og snill. Energien i den grønne fargen og den rosa, kan minne litt om hverandre. I begge ligger mye følelser og en øm, omsorgsfull kjærlighet.

Jeg oppfordrer derfor de voksne til litt romantikk i ferien, og man blir både vakker og romantisk i rosa belysning. Hva kan da bli bedre enn når naturen selv sørger for riktig belysningen!
Hilsen Tove.

PS. Vil du lære mer om rosa og andre farger, kan du lese boken min 
Fargene forteller.
Hvis du ikke vil kjøpe den, kan du låne den på biblioteket, også på biblioteket i Ringebu.


10 kommentarer:

  1. Så flotte bilder, jeg elsker lyset rett før sola går ned og det blir slike flotte pastellfarger.
    Håper du snart er i form igjen etter influensa. Jeg har heldigvis holdt meg frisk, håper jeg forblir det.

    SvarSlett
  2. Det er utrolig vakkert! Flotte bilder fra Edith som bor i Sør-Fron.
    Håper du holder deg frisk fremover, for dette er langvarig. Må bli bra til vi skal reise! Beste hilsener fra Tove

    SvarSlett
  3. Så vakre bilder. Koselig at du fikk vise dem til oss. Roaa i naturen er vakkert. Her var det et rosaskjær i skyene før snøen dalte ned igjen. Ønsker deg en fin dag og håper du fort kommer i form igjen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi er så enige. Og for deg som liker, og som lager så mye vakkert, er det klart at du liker disse bildene.
      Takk for gode ønsker, tror kanskje jeg er på bedringen nå. En god og "rosa" helg ønskes av Tove

      Slett
  4. Heisann, nydelig landskap i rosa skjer. Jeg lærte nettopp at skär er en betegnelse for rosa på svensk, det var nytt for meg! Kom nettopp hjem fr a vinterferie. Kunne nesten ha kalt det påskeferie, for været og snøforholdene var deretter. Bildet på siste innlegg er på plass ;:OD) God bedring!

    SvarSlett
    Svar
    1. Da har jeg lært noe nytt i dag også - det er bra!
      Velkommen tilbake fra vinterferie. Ja, et merkelig vær. I går ble det sol utpå dagen etter flere dager med tåke. Da gikk jeg en liten tur, første gang på nesten tre uker. Det var som april! I dag er det grått igjen. Men fine dager ønskes av Tove

      Slett
  5. Nydelege bilder.
    Ja, det er fine dagar her innimellom, og då kan eg nyte
    fine solnedgangar med varierande fargenyansar.
    Ha fine dagar.
    Helsing Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Men dere har hatt mye skrekkelig vær ut fra det vi ser på TV. Men da må de fine dagene nytes, og det tror jeg du er flink til. Og slike solnedganger er noe av det flotteste jeg vet. Du har også vist mange slike på din blogg. Gode "vårdager" ønskes av Tove.

      Slett
  6. For et fantastisk lys! Nå skal det nevnes at jeg for tiden er sulteforet på blå himmel. Men: dette var vakkert å se.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, disse bildene er utrolig vakre! Husk at vi blir vakre i rosa lys!
      Men forstår at du lengter etter blå himmel. Sannelig har dere hatt mye dårlig vær! Hilsen fra Tove

      Slett