tirsdag 11. desember 2018

Vårt juletre har gjennom lang tid vært et grantre.
Nå brukes både gran, edelgran, furu - og plastjuletrær.


"Skoghistorisk forskning viser at granen har en helt spesiell evne til å dominere i et skoglandskap på forbausende kort tid".
Dette skriver professor i økologi, Mikael Ohlson og Vanessa Marie Ellingsen, bachelor i biologi, i en artikkel i Aftenposten i februar 2016.

Ettersom jeg er så glad i å gå på tur i skogen, og vår hytte i Gudbrandsdalen ligger i et landskap med mye gran, synes jeg dette er spennende lesning.

Selv om granskogen begynte å spre seg i Norge for "bare" 2000 år siden, finnes det bevis for at noen grantrær vokste i fjellet mellom Norge og Sverige lenge før den tid.

Det er ikke mange uker siden jeg så et program på TV, der vi ble vist at det høyt oppe i fjellet, blant annet i Rondane, kan finnes gamle gran-stammer i vann og myrer. Med andre ord - gran har også vokst høyt til fjells langt tilbake i tid.
Da innlandsisen begynte å smelte ved slutten av siste istid, for ca. 13 000 år siden, ble høytliggende områder isfrie først, og det er her de har funnet fossile kongler og trestammer.

På bildet over, som er fra Ormsetra, som ligger på Nårkampen i samme område som vår hytte, kan du se at grana vokser høyt oppover. Nårkampen er på 1103 meter, og man finner gran nesten helt oppe. 












På bildet til venstre, ser man selvsagt at grantreet til høyre på bildet, får alt til å virke mørkere enn bjørka, som vokser ved stien oppover til venstre. Og vi ser jo at grana har laget en mørk vegg på den andre siden av vannet. Men jeg liker det slik her i mitt rike!


"Når granskogen tar over skjer det fundamentale endringer i skoglandskapet. Det blir mye mørkere og artssammensetningen endres radikalt. For eksempel blir skyggetolerante moser vanlige på bekostning av mange andre planter. En annen meget viktig forandring er at skogbrann blir et sjeldent fenomen. Dette har stor betydning for alle de organismer som er avhengige av brann for å overleve", skriver Ohlson og Ellingsen.










Et granfrø er faktisk 25 ganger tyngre enn et bjørkefrø, men granfrøene spres likevel effektivt. Og grunnen er at de er utrustet med en vinge, som gjør dem til førsteklasses flygere. Dessuten spres de fleste av granfrøene om vinteren, og da kan vinden føre dem langt av gårde over frosne vidder og islagte vann. Også granas pollen er både stort og tungt, men ettersom hvert pollenkorn er utstyrt med to luftblærer har det god spredningsevne. Omtrent slik ørene sitter på hodet til Mikke Mus, skriver Ohlson og Ellingsen.



Vi hadde en fin biltur i Norge og Sverige i høst, og du kan se blogginnlegg om det.
Mens vi enda var på svensk side av grensen, omtrent på høyde med Røros, passerte vi mange skibakker og skisentre. Et ser du på bildet over. Og det viser tydelig hvordan grana har klatret oppover fjellet. 











"I dag er gran en nøkkelart i våre skoger, og mange rødlistede arter er avhengige av å leve i granskog. Gran er dessuten vårt viktigste treslag i et kommersielt perspektiv. Men hva om den hadde kommet til landet nå? Hadde den da blitt svartelistet på grunn av sin effektive og aggressive evne til å invadere og kolonisere nye områder? Vi tror det muligens hadde vært tilfelle", sier Mikael Ohlson og Vanessa Marie Ellingsen. 

Det er mange hensyn å ta, og jeg forstår at for mye gran også kan være ødeleggende, men sannelig er gran vakkert som juletre!
Under til venstre et lite grantre som er pyntet og står ute på terrassen på fjellhytta.
Under til høyre, et vakkert grantre ute, som er pyntet til jul, både med snø og lys.
Hilsen Tove.

10 kommentarer:

  1. Hei Tove, Takk for spennende lesning og nydelige bilder som alltid. God jul til deg og dine. Juleklem fra Siv <3

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig tilbakemelding, Siv. Enig med deg, det er spennende å lese om det som skjer i naturen.
      En fortsatt god førjulstid ønskes deg og dine fra Tove.

      Slett
  2. Vi hadde en blå gran foran huset. En deilig tree. Men måtte dessverre falle på høsten, fordi den var for stor og truet med å falle inn i husene... vi har mye vind her. Og det store juletreet på torget i landsbyen har faktisk falt fra vinden sist lørdag i natten ... ingen ville ha forventet.
    Jeg fikk et juletree fra naboen - så veldig hyggelig -
    Juletree er i potten og nesten 3 meter. Og jeg har stor
    glede med lys i hagen.
    Takk for bilder dine. Jeg elsker forest.
    Hilsen til deg. Advents-Klem fra Viola

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi måtte også ta ned et stort grantre foran huset for en del år siden. Jeg savner det enda.
      Trist med juletreet som blåste over ende, håper det blir satt opp igjen.
      Så hyggelig nabo du har som gir deg et stort juletre. Kos deg med det! Det er så fint med lys på trær i hagen. Sender deg en advents-klem tilbake. Hilsen Tove

      Slett
  3. Ja, grana sprer seg voldsomt. For noen år siden var jeg på Island sammen med min venninne som er landskapsarkitekt. Hun har vært mye på Island som ung og hun fikk helt sjokk over hvordan den planta granskogen er i ferd med å gro seg helt vill på Island. Sitcagran heter den tror jeg, det gjelder også på vestlandet.
    Vi har alltid før hatt diskusjon om tre, jeg ville ha gran mannen min furu. Det ble ca annet hver år. Nå er det mange år siden vi har hatt juletre her i huset. Det har holdt å pynte oliventreet i gangen, med det døde i sommer?
    Da blir det nok ingen, for her kommer ingen barn denne jula, de drar til Syden i år. Alene blir vi ikke og pynt er det nok av.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er spennende og lærerikt å lese slike artikler som jeg viser til her. Jeg er glad i grana, men jeg synes vel kanskje at et flott furutre er det flotteste.
      Vi har heller ikke juletre lenger, for gjennom mange år nå har vi vært hos barn og barnebarn i julen.
      Men vi har i mange år vært på fjellhytta i romjulen og over nytt-år, da pyntet jeg alltid et lite grantre som sto i en sinkbøtte i snøen på terrassen. Du ser bildet over. Men dessverre reiser vi ikke til fjells på denne tiden lenger, min mann orker ikke kulde. Veldig trist! Men jeg gjør som deg, pynter med mye annet, og selvsagt med blomster.
      En fortsatt fin adventstid ønskes av Tove

      Slett
  4. Så koselig du skriver om grana. Jeg liker en og de tunge skogene der den vokser. Mange synes det er skummelt. Så vakre bilder du har. Dessverre tåler jeg dårlig å ta i grana, men med hansker så fikser jeg dekorasjoner likevel. Her er grana byttet ut med plast de siste årene, men det dufter slett ikke.
    Nydelige bilder du viser og jeg leste om Frelsesarmeens gryte med det samme. Du er flik til å fortelle så det blir spennende. Ha en vakker kveld i advent!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg liker også grana, men det er jo synd for deg at du ikke kan ta i den. Og jeg må jo si at plast ikke er det samme!
      Takk for hyggelig tilbakemelding. Jeg har ikke fått lest de siste kapitlene hos deg, men det skal jeg gjøre. Spennende hvordan fargene kommer tilbake på den hvite nissen! Alt godt ønskes av Tove.

      Slett
  5. Heisann, takk for fin oppsummering om grana. Nå står vært juletre pynta til julefeiring. Har nok aldri før hatt et så vakkert tre. Vi sverger ennå til frisk gran, i år var det kortreist også, sjølhogd rett over veien. Har skrevet på bloggen min om den eneste helleristningen av gran vi kjenner til. Så i bronsealderen hadde vi uansett gran her i distriktet. Beviset finnes på et bart fjell i Skjeberg. Ha en fin tid framover ;:OD)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så gøy at du hadde mer å fortelle om grana. Men du vet jo det meste!
      Ingen ting er vakrere enn et levende og grantre pyntet som juletre. Vi har ikke juletre lenger da vi ikke feirer hjemme, men da vi hadde juletre var jeg veldig nøye på å plukke ut et vakkert tre. Jeg brukte lang tid på det.
      Gled dere over treet! God jul ønskes av Tove

      Slett