mandag 19. november 2018

        Det er farger i alt - også i stein - del 3.




De to første bildene er hentet fra vår tur til Nord Cypros og Tyrkia.
I Tyrkia bodde vi på Club Hotel Sera i Antalia. Det var som å bo i et eventyrslott fra Tusen og en natt! Hvis du ikke har sett innleggene fra dette hotellet, søk nede til høyre. 
Hotellet lå helt nede ved stranden, og bildene er derfra. Virkelig luksus! Og så utrolig vakkert.
Ville du ligge på sandstranden, strakk den seg flere kilometer bortover ved siden av.
I tillegg var det et stort hageanlegg. Men her er det stein vi skal fokusere på. Kan det bli vakrere?


Så skal vi tilbake til Norge - til Luster i Sogn.
Dette er en av bygningene på fjellgarden Fuglesteg, som nylig var restaurert da vi var der.
Det var en utrolig bratt tur oppover, veldig slitsom. Tenk bare å få steinene frem, og deretter bygge dette store steinhuset! Men der hadde det bodd en familie med flere barn, og de måtte gå denne turen hver dag til skolen.


I Luster hadde vi også omvisning i Dale kirke, en steinkirke som de startet å bygge i 1250 eKr.
Kirken har en berømt portal i kleberstein. Bare Nidarosdomen har visstnok en lignende portal.















På Malta hadde de en hel park, der vi fikk se hvordan de jobbet med sin Limestone, for det er den steinen som omtrent hele Malta er bygget opp av. Limestone har en vakker farge, som gir en varme og trivsel til sine omgivelser.


Har du ikke vært på Malta bør du ta deg en tur dit. Se så lekkert det blir når man bygger med denne vakre steinen.

Når du ser dette bildet tror du at det ligger løse stener oppå berget, men slik er det merkelig nok ikke!
De lyse steinene er en del av berget, så her har det en gang skjedd store omveltninger.
Veldig spennende!
Min kusine viste meg disse på Tofte i Hurum.





Her er vi på Verdens Ende i Vestfold. Et artig navn, for det ser virkelig ut som det er slutten av verden. Bare stein, og hav så langt man kan se. I gamle dager trodde de kanskje det? Her er det bygget et fint steinhus.

To ganger har vi vært i Marie Alm i Østerrike med dansegruppa Byttomfoten.
Helt utrolig at vi gikk på tur her og kunne oppleve disse fantastiske fjellene.












Mitt skrin med det rare i.
Som sagt - jeg plukker alltid opp stein uansett hvor jeg er. Men jeg har dessverre glemt å merke dem med hvor de er funnet. Men uansett gir de meg glede.
Og dette er bare en bitte liten del av samlingen.

Jeg ser at jeg har en mengde bilder til av stein i ulike former og i bygninger. Kanskje blir det nok et innlegg. Håper selvsagt at du blir med videre! 
Hilsen Tove.






1 kommentar:

  1. Dessverre er flere kommentarer til innleggene bakover blitt slettet ved en feil. Veldig synd! Hilsen Tove

    SvarSlett