søndag 21. oktober 2018

Fredriksten Festning, ligger i Halden.
Tror vi ble fortalt at området er på ca. 600 kvadratmeter.
Jeg var ikke klar over hvor vakkert det er der.

Bildet tok jeg på vei opp fra Halden by. Storslagent!
Dansegruppen Byttomfoten, som vi er medlem i, hadde forrige helg lagt opp tur til Halden.
Og ved siden av å danse mange timer, var vi på tre omvisninger.
Vi bodde på Fredriksten Hotell, som ligger på festningens område. Men hotellet vil jeg komme tilbake til. Først må jeg vise dere bilder inne fra dette store, utrolig vakre området.












Jeg kommer ikke til å kommentere hvilke bygninger vi ser, eller mange historiske detaljer, da det blir alt for mye å forholde seg til. Slå opp på nettet og les - dette er spennende! Men jeg kan fortelle at de eldste anleggene er fra 1644 - 45, så her finner vi levende historie gjennom hele 350 år.













Men vi hadde en helt fantastisk guide rundt i området, Magne Rannestad. Ikke bare var han utrolig kunnskapsrik, men han hadde også masse humor. Vi har vært på mange guidede turer i inn- og utland, men han er en av de aller beste guidene. 
Med så mye historie kunne noen kanskje synes det ble kjedelig, men han fikk alle interesserte. Og ikke bare det - han kunne svare på alle våre merkelige spørsmål! Tusen takk!















Vi er en vitebegjærlig gruppe, så det var ikke få spørsmål som ble stillet, men vi måtte videre.



Her er vi kommet til minnestenen over Carl X11.
Han ble skutt her oppe, og historiene rundt hvordan det skjedde må dere lese. Hva sannheten er vet vel ingen, teoriene er mange og fantasifulle.
Men en ting vet vi med sikkerhet, han ble skutt tvers gjennom siden av hodet, og kulen kom ut på den andre siden. Grotesk? Ja! Men selv dette kunne vår guide fortelle om på en humoristisk måte.



Hadde du trodd at et festningsanlegg kunne være så vakkert?
Men så ble også Fredriksten Festning valgt til "Tusenårsstedet i Østfold fylke" i 1999.


Og fra å være landets viktigste forsvarsbygg, er det nå en av landets mest spektakulære kulturarenaer og møteplasser. I tillegg er det et yndet turområde, som er åpent for alle.


Og hvem hadde vel trodd at vi skulle treffe på tre små elegante danserinner her på festningen?!













Nå er vi kommet inn i selve festningen. Og som dere har sett og lest tidligere, så elsker jeg stein, og her er det mye av nettopp det. Mange ulike steinarter.


























Jeg forstår godt at festningen er et yndet turområde og en arena for kultur. Her kunne jeg gått i timevis.

Her er det operaforestillinger, og herfra er det TV-programmer. Kanskje det mest kjente er  "Allsang på grensen."













Og nå kan vi begynne å se den flotte utsikten.





Jeg viser litt flere bilder fra området i neste innlegg, da dere også skal få noen bilder av hotellet.
Dette var virkelig en stor opplevelse! Hilsen Tove.

4 kommentarer:

  1. Heisann, alltid flott å være på Fredriksten. Er der som regel en gang i året. Ha fin uke Tove ;:OD) Og takk for hyggelige kommentarer hos meg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Første besøk for meg, men tror ikke det blir det siste! Jeg ønsker også deg en flott uke! Hilsen Tove

      Slett
  2. I Halden og på festningen har jeg vært mange ganger, det er et flott sted.

    SvarSlett
    Svar
    1. Utrolig at jeg ikke har vært der tidligere. Jeg ble overrasket over hvor fint det er der. Hilsen Tove

      Slett