onsdag 12. september 2018

Oppdagelsesferd/biltur i august. Del 3.
Håper du fortsatt er med meg på turen selv om du synes den er ganske lang!


Turistinformasjonen i Idre anbefalte oss å kjøre på en liten vei mot Foskros og videre mot Sørvatnet.
Vakker natur hele veien. Og ikke mange biler å møte!


Men reinsdyr møtte vi, og de kunne ikke trafikkreglene!
Ved Sørvatnet tok vi av på vei 311 nordover mot Tännäs som ligger ved et større vann som heter Lossen.












Det er ikke mange ganger jeg har kjørt i et så øde landskap. Ingen hus, nesten ingen biler, men veiene var fine. Egentlig ganske utrolig med så fine veier her i ødemarken.


Men så dukket det opp et rødt hus.
En gammel gård, med riktig gamle hus ved siden av det røde.
En dame sto og malte vinduer, og vi stoppet for å spørre om jeg kunne ta et bilde.
Det kunne jeg, og hun fortalte at denne lille gården lenge hadde vært i familiens eie, men hadde stått lenger inne i ødemarken. Da veien kom, jeg husker ikke når, flyttet de husene hit ved siden av veien.
Hun og familien bodde nå i Stockholm, og dit vare det 50 mil.
Hun anbefalte oss å kjøre vei 84, en bredere vei gjennom S. Funäsdalen mot Tänndalen.











Men på en strekning før vi nådde så langt, kom vi til nok en liten gård, også her med et rødt hus med hvite kanter. Det er så vakkert!

De reklamerte med ferske lefser som de kalte for noe med "brød", og vi kjøpte to pakker.

Her drev de også et lite "brukt-market", og vi tittet selvsagt inn. Men når man blir såpass gamle som oss, har vi selv nok av gamle ting i skuffer og skap!




Nå var det tid for litt lunsj, som vi hadde med oss. Og det kunne vel ikke vært vakrere der vi satte oss for å spise. En liten odde som gikk ut i et stort vann, og her var det flere bygninger som jeg må vise deg.





















Dette var antagelig i bruk som feriested, for her var det lagt nytt tak og andre reparasjoner.
Et utrolig vakkert sted, som det var vanskelig å forlate.


Men her holdt også et gammelt udyr til - eller hva er dette?










Som følgere av bloggen vet, elsker jo jeg "rare" ting som jeg finner i naturen. Og her ligger en trestamme med de underligste figurer på. Skulle gjerne tatt den med meg.











Nå er vi nesten ved grensen, men legg merke til veien. En flott måte å reparere asfalten. I Norge slenger de bare på noen hauger med asfalt i de største hullene. Hvordan de får til disse rette kantene, uten humper forstår jeg ikke.

    









Hele veien er det alpinbakker. Hit kommer nok også folk fra Norge for å stå på ski vil jeg tro.

Vi krysser grensen til Norge ved Västra Malmager, og kjører fra vei 84 og over på samme vei, men i Norge heter den RV 31.  Og den går mot Røros.

Jeg husker ikke hva denne elven heter - eller kanskje er det et vann - men bildet viser i alle fall hvor tørt det fremdeles var i august.
Og jeg vil nevne en ting som skremmer meg. Disse blomstene du ser på bildet har spredd seg over hele landet, over alt. På jorder vi kjørte forbi begynte de å ta opp plass.
Disse må bort selv om de er pene. Hva heter de igjen?                                                                                










Så er vi forbi Røros. Da vi tidligere har sett denne vakre, fargerike byen, stopper vi ikke her denne gang. Vi må finne oss et sted å overnatte.



Vi overnatter på Tynset Rom & Camping i Tynset. Rent og greit rom, og deilig frokost neste morgen. Middag spiste vi på en restaurant lenger oppe i byen.
Og det blide trollet passet på oss hele natten!
Neste morgen tok vi RV 3 ned til Alvdal.


Her er Aukrust-museet i Alvdal. Det besøkte vi, og det vil jeg lage et helt innlegg om. Den nye Flåklypa-filmen skal ha premiere her den 15. september. Den skal jeg se!

Videre Rv 29 til Folldal, der jeg hilste på Aud Brendryen i Bygdekvinnelaget, der jeg hadde holdt foredrag for noen år tilbake. Vi tar så av på Rv 27, og videre denne veien. Her dukker det vakre Rondane opp. Og denne utsikten kan vi nyte store deler av veien.


Siste stopp før vi kjørte tilbake til Ringebu over Venabygdsfjellet, var Sjokoladelåven i Sollia.
Her tok vi en deilig sjokoladebit og kaffe.
I den gamle låven på historiske Nordre Nesset gård  har de etablert produksjon av kvalitetskonfekt. Her holdt også kunstneren Harald Sohlberg til mens han arbeidet på det som skulle bli Norges nasjonalmaleri, Vinternatt i Rondane. Gården ligger langs Nasjonal turistveg ved Atnasjøen.

Fra Ringebu kjørte vi direkte tilbake til hytta på Gullhaugen. Flott tur!
Hilsen Tove.

8 kommentarer:

  1. Oy, dette ble en lang flott tur med masse opplevelser. Det er morsomt å bare dra avsted på lykke og fromme og stoppe der man vil.
    Vanligvis pleier vi å få til minst en slik tur i løpet av sommeren, men i år har det bare blitt snekkring, maling osv.- Solliaturen.
    Først alle vinduene hjemme også etterpå hytta. I dag fikk vi to terrasse dører. Så nå er vi snart i havn med noe av prosjektet på hytta. Skal legge ut noe på Verna trehus snart.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det ble en artig og rolig tur. Herlig bare å stoppe når vi vil - ingen ting haster!
      Men du har jo også hatt utstilling, så i tillegg til oppussingen er det vanskelig å rekke mer.
      Jeg gleder meg til å se hvordan det er blitt.
      Hilsen fra Tove

      Slett
  2. For ein innhaldsrik og fin tur !
    Du er så flink til å formidle inntrykka både i ord og bilde.
    Takk for at du tok oss med.
    Helsing Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Og jeg takker deg for pene ord.
      Selv om lange strekninger var øde, ble det likevel opplevelser bare å se naturen, og de få stedene med gamle hus. Beste hilsener fra Tove

      Slett
  3. Du gode min for en vakker tur. Ja, jeg har vært i de områdene selv og kan skrive under på at det er opplevelser på opplevelser. Nå har jeg lest meg tilbake i bloggen din om kunst i skolen, Åsgårdsstrand, Kroatia og masse annet. Herlig å se alt du finner på for å vise oss. Jeg har ikke vært på Kreta, men jammen frister det også.

    Bjørnebær har vi funnet litt av i høst, så det blir til en dessert en dag utover vinteren med minne om en varm sommer i hvert fall.Ha en vakker dag. Her blir det visst regn i dag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for en kjempehyggelig kommentar, Randi. Så bra at også gamle innlegg er OK.Jeg synes det er artig å blogge. Jeg lærer ting selv når jeg må slå opp, og jeg repeterer. Jeg gjenopplever også turene vi har vært på når jeg skriver.
      Vi har ikke vært på Kreta, men en gammel kollega er rik og har en kjempeeiendom der, så kanskje vi burde ta oss en tur?
      Bjørnebærene vi fikk gjemmes til en spesiell anledning. En god søndag ønskes av Tove

      Slett
  4. Heisann, gøy å kjøre avstikkere, så mye flott å se. I "Solbergs stue" skulle jeg gjerne ha vært! Vinternatt i Rondane er så vakkert. Tror du har fanga opp geiterams i linsa, ikke fine under frøsetting, men i blomst er de flotte... og det hører jo til her ;:OD)

    SvarSlett
    Svar
    1. Maleriet er vakkert, ingen tvil om det - og det samme er naturen hele veien.
      Geiterams er navnet - vakre i blomst ja - men nå dekker de snart hele landet, og det er ikke bra!
      Jeg ble faktisk forskrekket over hvordan de hadde spredd seg over alt. Hilsen Tove

      Slett