onsdag 30. mai 2018

Stockholm - en vakker by - del 2
I det forrige innlegget viste jeg noen bilder fra den vakre Hagaparken med Stallmästaregärden der vi spiste.
Dette var litt landlige bilder, selv om det var fra storbyen. Men nå skal jeg vise deg bilder av vakre gårder i fine farger fra selve bymiljøet.
Men var det noen av dere som reagerte på hotellbygningen jeg startet innlegget med? Det var den eneste stygge bygningen jeg så i området, og jeg så også bare en bygning i tillegg som var grå!


Jeg ble fortalt at Vasastaden, som disse bildene vil være fra, er et fint område av byen.
Vi hadde bare noen formiddagstimer til å titte rundt i området der hotellet ligger, ettersom jeg skulle holde foredrag allerede klokken 15.00. Derfor er kanskje ikke de bildene jeg vil vise representative for byen, men jeg ble virkelig begeistret for disse eldre gårdene og ikke minst - for fargene!











Bortsett fra på Grünerløkka og Frogner, og kanskje noen steder til,
er det flere og flere grå bygg i Oslo. Firkantede, flate med glass og grå farge. Å gå her i Stockholm var en glede for meg. Jeg vil vise deg mange bilder, slik at du selv kan se hvor mye farger har å si for trivsel og velvære.


Jeg ble virkelig begeistret for disse gårdene. Men ettersom vinduene ligger tett, er det sikkert små leiligheter i dem. Men se på fargene! Vakre, fine, godt avstemte. Flott også med noen trær.











Her kom vi til et torg med benker, der vi kunne sitte. Huset som ser lys grått ut, med kuppel, er kledd inn for oppussing.















Gustaf Vasa kyrka lå like ved, veldig vakker!

Jeg elsker å gå inn i gamle kirker, se meg om og føle på atmosfæren, men vi hadde ikke tid denne gangen. Kanskje kommer vi tilbake.


Og dette majestetiske "palasset", er Stockholms Stadsbibliotek. Kjempeflott!











Rett rundt hjørnet ligger en liten park - Observatorielunden - og vi satte oss på en benk og tittet på endene i dammen, før vi spaserte litt tilbake, for vi ville også se en annen park.
Men jeg tror dette innlegget blir litt langt, for jeg har mange flere bilder å vise deg.
Derfor avslutter jeg med et vakkert tre vi passerte, og kommer tilbake med nok et innlegg fra Stockholm.















Håper du vil være med meg videre på turen! Hilsen Tove.

8 kommentarer:

  1. Interessant å sjå bilde og lese om Stokholm.
    Eg har lyst tilbake dit, det er ein spennande by.
    God sommar frå Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. En vakker by. Det var lenge siden jeg hadde vært der, men jeg må nok tilbake når vi har bedre tid!
      Det kommer mer!
      Nyt fine dager! Kom nettopp fra fjellet. Der har det vært deilig, men i dag tidlig var det 2 grader! Hilsen Tove

      Slett
  2. heisann, takk for turen, blir gjerne med videre....

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra at du blir med videre. Publiserer nytt innlegg om noen minutter. Hilsen Tove

      Slett
  3. En vakker by, den er mer storslått enn Oslo!

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt enig med deg! Publiserer mer om noen minutter. Hilsen Tove

      Slett
  4. Jaaa, jeg må gå dit... vakker.
    Jeg er i glede med det herlige været her og den fargerik naturen... så deilige spasereturer :-)) og jeg er i glede med strikkepinne. Jeg har fantastiske instruksjon gjennom en ny bok - strikke og har på pinne fletterstrikking :-)) så fint... jeg tenker på Island og øyene fletterstrikkings ARAN - kjenner du?
    God uke deg. Hilsen veldig mye fra Viola

    SvarSlett
    Svar
    1. Du er veldig flink til å strikke, har jo sett på din blogg!
      Så må du ta enda en titt på Stockholm - jeg publiserer nå hvert øyeblikk. Hilsen Tove

      Slett