onsdag 30. august 2017

Strand Fjellstue
"Den lille fjellstua med det store hjertet"



Strand Fjellstue ligger i Espedalen.
Min mann og jeg bestemte oss for en biltur mens vi var på fjellet. Været var usikkert, og det kunne være artig å se steder vi ikke hadde vært. Så ble det Espedalen.











På veien stoppet vi ved en koselig, gammel tømmer-kiosk og bestilte kaffe og vafler, som smakte deilig. Vi ble sittende å prate med et par innbyggere på stedet og damen i kiosken, og de fortalte at det var nye eiere på et overnattingssted som het Strand lenger oppe i dalen. De hadde pusse opp, og alle rom var ulike.
Kanskje vi kunne ta en overnatting, tenkte vi, for vi hadde tatt med toalettsaker i tilfelle.

Da vi så skiltet med Strand Fjellstue, og så hvor vakkert det var der, stoppet vi og gikk inn.
Kari Anne og Tom Sukkestad var nye eiere, og det var den unge, hyggelige husfruen som tok i mot oss. Hun viste oss noen av rommene, og vi bestemte oss for å bli.
Og det var ikke bare ute det var vakkert, inne var det også veldig hyggelig og personlig. Vakre farger og mange gamle ting.

De var slett ikke ferdig med alt som skulle gjøres, men det var tydelig
at her var det to som sto på fra tidlig morgen til sen kveld.
Ute var det fremdeles noe gravearbeid som skulle gjøres for å få til en fin parkering for campingbiler, og de skulle også lage en ny terrasse på den ene siden. Men ettersom det var så vakkert rett nedenfor og ved stranden, spilte det ingen rolle.
Inne så det ut til at det meste var i orden, bortsett kanskje fra den lille resepsjonen, men også her var det nydelige, gamle ting, blant annet dette flotte skapet.
Og etterhvert må de vel oppgradere baderommene, men de fungerte greit. Men det kommer sikkert - Rom ble ikke bygget på en dag!



Vi valgte rommet til venstre, som var lyst og trivelig, med blomstrete gardiner, puter og sengeteppe.
Og så gode madrasser og deilige puter tror jeg aldri jeg har fått på noe hotell. Så var de da også alt nyinnkjøpt!











Rommet over til høyre var også koselig, men som mange andre, sover jeg dårlig i et gult rom.














Kjempeartig at det lå et gammelt Norsk Ukeblad og en gammel Aftenposten der. Tror ukebladet var fra 1952? Veldig artig å bla gjennom. Jeg leste en stor artikkel om Doris Day, som var veldig spennende. Slike små detaljer over alt ga stedet personlighet og hygge.


Over ser du fra brude-suiten. Ikke dumt med røde vegger - for det er vel ikke søvn brudepar tenker på denne natten vil jeg tro!













Her er et flott, gammelt skap og en tømmervegg med gamle ting. Mener at dette var gangen inn til spisesalen, som du ser litt av på bildet under. Og her fikk vi servert en deilig middag.
















Som du ser er det sjarmerende, gamle gjenstander over alt.
Blant annet dette flotte vegguret.
Jeg vil også bemerke at de har valgt en vakker grønnfarge her, som nesten går mot en dus turkis. Flott som bakgrunn til det brune uret.


Og denne fargen er vakker også i resten av salongen, mot det røde trekket på sofaen og stolene, og det lyse treverket i møblene.













Kari Anne og Tom Sukkestad hadde kjøpt Strand i oktober 2016, og hadde drevet med innvendig oppussing frem til åpningen i februar 2017.
Et veldig hyggelig vertskap, som vi nesten ble glade i løpet av dette døgnet. Vi anbefaler alle å ta inn på Strand Fjellstue. Og slagordet de har valgt passer godt -"Den lille fjellstua med det store hjertet".
Du kan sende mail til dem på adressen: post@strand-fjellstue.no.
Web: www.strand-fjellstue.no eller Facebook: Strand Fjellstue i Espedalen.












Jeg avslutter med bilder av to gamle hus bak hovedhuset. Jeg elsker slike gamle hus.


Og selvsagt må jeg ha med denne gamle, sjarmerende limoen, som stod ved siden av oppkjørselen og som min mann falt for.
Historien bak bilen er spennende, men jeg husker ikke alt. Men den ble faktisk laget til OL på Lillehammer i 1994, så den er ikke original.

Da er det bare å ønske vertskapet på Strand Fjellstue i Espedalen lykke til fremover!
Hilsen fra Tove.

7 kommentarer:

  1. Tusen takk for tips til hyggelig overnatting! Så gøy å få velge rom :) Det er alltid morsomt å komme til slike hyggelige steder når man trenger overnatting, så dette skal jeg huske på om jeg er på de kanter.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra. Jeg synes slike ildsjeler fortjener å bli backet opp! Takk for hyggelig tilbakemelding.
      God helg ønskes av Tove

      Slett
  2. Hei igjen Tove! Kan du sende meg en mail til jorun.roaldseth@gmail.com , så jeg får e-postadressen din, så skal jeg sende våpenskjoldet som e-post til deg :)

    SvarSlett
  3. Hei, ja, dette så virkelig koselig ut. Flott at yngre krefter overtar og satser. Håper de lykkes med videre drift. Ha en fin søndag, her i huset er turen unnagjort sammen med en sønn og barnebarn - og mann og hund! ;:OD)

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjempekoselig! De satser, det kan jeg love deg. Nå hat de også laget ny terrasse, så de står på!
      Så hyggelig tur dere hadde. Deilig med bra vær.
      En flott uke ønskes av Tove

      Slett
  4. Så hyggelig sted, tak for tips. Jeg må sjekke på kartet hvor dette er, Espedalen. Jeg var i Sollia i helgen og det var fantastisk med turer på Ringebufjellet og utstilling med mye folk og bra salg. Reportasje kommer

    SvarSlett
    Svar
    1. Du må besøke Strand, det vil du like!
      Gleder meg til å se din reportasje! Hilsen Tove

      Slett