onsdag 22. januar 2014

Utvendig husfarge - en glede, eller skrekk og gru for nabolaget?
 
Først vil jeg takke dem som i løpet av de to forrige ukene la inn kommentarer uten at de ble publisert, eller at de fikk svar. Grunnen er at jeg har hatt to ukers ferie på Tenerife.
Jeg hadde ikke med egen datamaskin, og fikk ikke lagt ut kommentarene. Nå er alt i orden.
 
I de to forrige innleggene skrev jeg om interiør. Nå vil jeg ta for meg fargen utenpå husene våre.
Bildene fra Tenerife sier det meste!

 
Dette er en sterk fargeblanding, som de fleste antagelig ikke hadde synes var OK i Norge?
Men det er merkelig - på Tenerife var det faktisk morsomt.
La meg vise deg flere leilighetskompleks, så kan du selv se om du synes fargene tiltaler deg eller ikke.


Dette er kanskje litt nærmere de fargene vi velger her hjemme, mens de fleste nok vil mene at det på bildet under er litt vel mange farger. Men jeg synes de går fint sammen, bortsett fra at jeg sjelden synes blå hus passer inn. Og som jeg skriver i boken Fargene forteller, "ingenting kan vel provosere mer enn hus malt i utfordrende, utradisjonelle farger. Det kan det bli nabokrangler av. Og det er slett ikke merkelig, ettersom farger påvirker oss så sterkt."

 
Og ettersom jeg nevnte blått, er Sortland et godt eksempel.
Det var kunstneren Bjørn Elvenes, som lanserte idèen om å male hele Sortland blå.
At prosjektet var kontroversielt forstår jeg godt, og uenigheten ble dokumentert gjennom de mange negative leserinnleggene i lokalavisen.
En blå by langt mot nord, med lange vintermåneder, virker ennå kaldere.










Ja, selv her på Tenerife synes jeg blått stikker seg negativt ut. Men her snakker jeg egentlig ut fra personlig smak. På Kanariøyene er det som regel ganske godt og varmt hele året, og i og med at blått er en kald farge, kan fargen være et godt valg, hvis man er svett og varm.
Men også i Longyearbyen på Svalbard er det et fargesterkt utemiljø, og det er interiørarkitekt og professor i fargedesign, Grete Smedal som står bak. Og da er vi tilbake i Nord, med kulde og lange, mørke vintermåneder. Og selv om Grete Smedal ikke kunne forstå mannen, som protesterte på å skulle bo i et blått hus der oppe, så gjør jeg det så absolutt.
 
Tenk over hvilken farge/r du ville valgt på ditt hus, så kommer jeg med flere bilder av fargesprakende hus på Tenerife om noen få dager. Så det er bare å følge med! Hilsen Tove



2 kommentarer:

  1. Jeg synes fargesterk hus kan være fint i utlandet, der passer det på en måte. I søramerika eller Italia og slike steder.
    Ellers synes jeg det er viktig å velge farge som passer til hus-stilen og perioden huset er fra. Vi har en nabo som har blått hus, det er forferdelig!
    Blå rappa murhus kan være fint, men det er best ved vann/hav.
    Det er skjeldent/aldri rettere sakt at jeg har funnet et blått hus som er vakkert i et boligstrøk i Østlandsområdet. Prosjektet på Sortland har jeg sett bilder fra, der er det så dominerende og gjennomført, så ut fra dildene jeg har sett derfra synes jeg det ser kult ut.

    Fargen på huset du bor i er viktig. Vi strevet lenge med gulfargen på vårt hus. Den ble gikk over mot det rosa etter 5-6 år. Så da var det ut med malerkosten å freshe på litt. Nå har vi gått over til ny malingstype og den holder bedre.
    Ha en fortsatt god dag!
    Ingun

    SvarSlett
  2. Takk Ingunn, for super kommentar.
    Det ser ut til at vi er veldig like, mener det samme om mye, og nå også om blå hus!
    Nei, jeg har heller ikke sett et blått hus på Østlandet som jeg synes er pent.
    Klart at fargen på huset vårt er viktig. Vi hadde noen år en gul/brun farge som min mann syntes var fin, men til slutt orket jeg den ikke.
    Vårt hus er nå rødt med hvite karmer.
    Du får følge med videre, jeg tok bilde av mange hus der nede.
    En god kveld ønskes av Tove.

    SvarSlett