tirsdag 15. november 2011

Røros - gammelt og nytt

Jeg har to ganger tidligere skrevet om Moods of Norway. Sist om den gjeve prisen de nettopp fikk tildelt i New York.
Men det var ikke nettopp dem jeg hadde i tankene da jeg vandret nedover hovedgaten i Røros!

Men her, midt i smørøyet i gamle Røros dukker butikken opp. Hvorfor ble jeg så overrasket? Kanskje fordi jeg i mitt hode var inne i Bergstadens gamle og fengslende historie. Og Moods of Norway hører liksom ikke hjemme her - eller gjør de?
Klart de gjør! Med traktorer og vafler som viktige deler av markedsføringen, er de mer norske enn de fleste. Og i Røros er turistene mange!

Forretningen ser delikat og innbydende ut der den ligger i et gammelt, men nyoppusset hus. Og de to melkespannene ved trappen ønsker meg velkommen.

Jeg går selvsagt inn, og treffer en ung, hyggelig kvinnelig ekspeditør, som gir meg lov til å fotografere. Hun forteller at i alle forretningene til Moods of Norway er det en traktor. Men denne, som vi finner i Røros, er den eneste som er kobberfarget. Og selvsagt henger det sammen med kobbergruvene her i Bergstaden.


De fleste klærne er ganske så fargesprakende, og det er jo Moods kjent for.
Men sannelig er det noe traust og norskt ved denne strikkejakken!
De tre karene bak Moods of Norway har klart å skape en utradisjonell stil, som nå tar amerikanerne med storm, slik jeg tidligere har fortalt.

Jeg er så glad for at noen våger å tenke og å være annerledes!



Hvor er du unge Røros-mann som våger deg på fest i denne dressen?
Ikke helt god fargegjengivelse på mitt foto, for dressen og skjorten er faktisk i enda sterkere farger.

Og her er mer fargesprakende fritidstøy.

Jeg ønsker
Moods of Norway lykke til videre. Vi trenger slike som dem i Norge, personer som våger å gå sine egne veier! De fleste i dag følger bare den gjeldende trend og mote, enten det er i klær eller i interiør. Og den har vært minimalistisk alt for lenge. Derfor sier jeg - velkommen farger!

Jeg takker for vennligheten, og vandrer videre i Røros. Fortsettelse følger. Tove

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar