onsdag 28. september 2011

Mitt fargesprakende besøk i Lakselv

I min forrige blogg fortalte jeg at jeg skulle til Lakselv, og var spent på hvordan fargene var der langt oppe i nord.
Her ser du Lakselv fra oven.

En blå himmel og et knallblått hav. Med vakre fjell bak, og noe av bebyggelsen forran.
Ikke mye høstfarger her, men bare vent. Det kommer flere bilder!




Og selv om ikke alle var fargesprakende kledd, skal jeg love deg at de ansatte i Gamvik kommune, som jeg hadde seminar for, var fargesprakende personligheter!

Å holde seminar for denne gruppen, med Rådmannen i spissen, var en ren fornøyelse.
Her sto humor i høysetet, og kommentarene satt løst.

Jeg håper selvsagt at de fikk godt utbytte av mitt bidrag, og håper å se dem igjen i Mehamn.

Jeg hadde satt av noen ekstra timer dagen etter seminaret, for å se meg litt om i Lakselv, ettersom jeg aldri hadde vært så langt nord i landet.
Rett bak hotellet, fant jeg to flotte, merkede løyper. En gul og en rød. De startet på en høyde med fin utsikt. Men i tillegg snodde de seg gjennom et sjarmerende skogsterreng. Den røde endte nede ved elva.
Her er et bilde fra den gule løypa. Kan du se hvor irrgrønt det er her?

Den gule merkingen synes godt i alt det grønne.






Men her var det flere farger enn grønt!

Jeg tror ikke jeg tidligere har sett hestebær, som de kalte dem på hotellet.
De var mye større enn tyttebær, og blankere.
Dessverre var de ikke spisende. Men hva gjør vel det når de er så vakre!


Og her er det mer gult! Noen trær sto fremdeles kledd i gult. Og mot den sterke grønne skogbunnen, og den blå himmelen var det vakkert!
 Og enda mer! Det var så mye flott rød skrubbet rørsopp, at jeg aldri har opplevd maken. Og selv store sopper var kritthvite inni, uten antydning til å være markspiste. Jeg ville gjerne tatt med meg noen kilo, men i stedet ga jeg dem til kokken på hotellet, som ble veldig glad.

Hotellet - Lakselv hotell - må også få ros! Både for sin hyggelige atmosfære, sine ansatte, som ga utmerket service på alle måter, for delikate rom, og for at det var skinnende rentover alt. God mat var det også!

På min tre-timers tur kom jeg også ned til elven, hvor denne flatbunnede båten lå fortøyd. Er det ikke stemningsfullt? Jeg plukket også med meg en spennende stein fra stranden. Den var akkurat så stor at den gikk inn i min neve. Sterk grønn, medinnslag av rosa. Det blir et fint og fargerikt minne fra turen.


Til sist to fargesprakende bilder som taler for seg selv! Dere forstår sikkert at jeg etter dette besøket gjerne vil komme tilbake. Både på grunn av de gode fargene i naturen, men ikke minst for å møte igjen de fargesprakene menneskene jeg ble kjent med! Tove




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar