tirsdag 27. oktober 2015

Tanums Gestgifveri - Tanumshede i Sverige.

Beliggende midt i Tanums verdensarvområde. 
Her finner du både verdensberømte helleristninger og et flott museum. Og ikke å forglemme - det ligger like i nærheten av Bohusläns flotte skjærgård.

Nå vil jeg fortsette der jeg slapp i mitt innlegg fra 20. oktober.

Men i dette innlegget vil jeg bare ta for meg det vakre og spennende gjestgiveriet, som jeg viste bilde av sist. Men det skader ikke med nok et bilde.
Denne bygningen viser det gamle Tanums Gestgifveri. Der er det ikke lenger overnatting, da overnattingen er i den andre hovedbygningen, som jeg skal vise deg i et senere innlegg. 

De to bygningene ligger 75 meter fra hverandre, og vi kan spasere gjennom parken for å komme fra den ene bygningen til den andre.





Selv døren er flott, med dette skiltet, som viser at vi har kommet til et helt spesielt sted.
Denne bygningen, som er restaurantbygningen, er det opprinnelige
Tanums Gestgifveri, bygget i året 1663. Ganske utrolig!

Helt siden gjestgiveren Björn i Hee åpnet for de første gjestene dette året, har stedet vært drevet kontinuerlig! Det blir sagt at dette kan være det lengst drevne overnattings- og bevertningssted i Europa, som er drevet uten opphold i alle disse årene.

Rett innenfor døren står en gammel, flott kubbestol. En fin velkomst for meg, som elsker kubbestoler.

Og som du selv kan se - her finner vi de vakreste interiører i rom etter rom. Dette steingulvet er helt fantastisk. Du kan se nærbilde under. Inn døren til høyre, kommer vi inn i "det gule rommet".
Så lekkert og delikat. Men som jeg har sagt tidligere, jeg er ingen fotograf, og interiørbilder er ikke enkle å få pene, derfor - alt er enda vakrere i virkeligheten!














Flotte tapeter i gamle mønstre er det mange av både i denne bygningen og i den andre. Under, til høyre, ser du nærbilde av tapeten i det gule rommet.













Det er svært mange rom  i bygningen, og flere flotte sofagrupper.
Og ikke minst - du finner mange ulike tapeter. Nesten som en spennende tapetutstilling. Over, til høyre ser du enda en av dem.















Disse rommene ligger i andre etasje, og her danset vi. Du kan se et lite hjørne av salen inn til høyre på bildet.
Jeg tror den vakre ovnen til høyre er en teglstensovn.
Kjempeflott! Ikke ofte vi ser slike prakteksemplarer!

Hvordan ovn du ser på bildet under, er jeg ikke sikker på, men lekker er den, som alt det andre.

Det er datteren i familien Fyrvik, som elsker å drive med interiør, i tillegg til å koke syltetøy av ulikt slag.

Og det er vel egentlig på tide å presentere hele familien Fyrvik, som siden 2009 har drevet Tanums Gestgifveri.
Pappa, Per Fyrvik er den som holder i tømmene. Mamma Vigdis har ansvaret for restauranten. Datteren Vigdis, har jeg presentert over.
Eldste sønn Andreas har ansvaret for hotellet, mens den yngste sønnen, Per-Henrik hjelper til med servering og andre ting når han har tid. Han driver nemlig sin egen restaurant. For en familie!

Og kan du tenke deg hvor de kommer fra?
Hamarøy i Nord-Norge! 
De har bodd i Tanumshede siden 1989.
Og siden de overtok gjestgiveriet i 2009, har de drevet med renovering av hotellet, men det kommer jeg tilbake til.

For nå vil jeg vise deg gamlestua, der vi spiste lunsj på lørdagen.
Gled deg!


Slike skilt, som det nederste, henger rundt i rommet, og viser hvem som drev gjestgiveriet i ulike perioder.



For et fantastisk gammelt rom! Og alt vi ser er skinnende rent og godt vedlikeholdt.
Du forstår sikkert at Tanums Gestgifveri fortjener også besøk av deg! her er det kvalitet på alle felt, også når det gjelder mat og vin. De har en internasjonal vinkjeller.

Som sagt - jeg skal skrive mer om hotellet senere. Hilsen Tove.

4 kommentarer:

  1. Ja, der var det flott. Jeg skal notere meg navnet og stoppe der engang om man reiser i den retningen. takk for titten

    Du burde lese ei flott bok som jeg akkurat har omtalt i dag om alzheimer.Det er boka som Vetle Lid Larssen har skrevet om seg og faren Lars Andreas Larssen, utrolig flott

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, klart du må reise innom dette gjestgiveriet.
      Og ja - den boken høres interessant ut. Hilsen Tove

      Slett
  2. Det ser ut som ein spennande stad.
    Flotte bilde og interessant.
    Takk for besøk hos meg.
    Hammarstøylvatnet ligg på eit fjell i Ulstein kommune på Sunnmøre.

    Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig kommentar.
      Jeg kommer sikkert til å besøke din blogg igjen. God helg ønskes av Tove

      Slett