torsdag 15. oktober 2015

Naturen kan trylle med farger!


Jeg kjøpte denne Hortensiaen den 19. mai. Den var ikke fullt så mye sprunget ut, men slik så den ut etter ganske kort tid, og den holdt seg like vakker hele sommeren.

Jeg stelte den godt. Den må aldri tørke inn!
Hver gang den begynte å bli tørr, satte jeg den i en bøtte med vann, og lot den stå der noen timer, noen ganger natten over.

Det viser seg imidlertid å være feil. Eksperter, blant annet Mester Grønn, skriver at den ikke skal stå i vann i mer enn 30 minutter. Men min plante har vært tilfreds med mitt stell. Jeg har også latt den få noe "surjordsnæring" av og til.


Jeg tok den med i bilen til Åsgårdstrand og på fjellet. Måtte jo passe på den og stelle med den! Den kunne ikke være hjemme alene! Og den belønnet meg rikelig.

Jeg tror det var ut i september at den begynte å skifte farge. Da trodde jeg at den begynte å visne, men det gjorde den ikke. Den begynte å få sjateringer i rosa og lys grønn. Grunnen til at planten skifter farge er visstnok jordens PH-verdi.

Så oppdaget jeg et nytt skudd, som ble til en ny blomsterklase. Den ville gi meg mer glede.


Den ble mørkere og mørkere i fargen, gikk over til dyp rosa, og det grønne forsvant nesten.
Men du kan se den sist ankomne rosa blomsterklasen i midten bak, i lys rosa.

Så tittet plutselig en ny, blomst frem.
Den var nesten hvit, men med skjær både av lys grønt og rosa.

Og da jeg så nøyere etter oppdaget jeg at under de store blomsterklasene, som fremdeles er vakre i dag, er det tett med ettervekst. Nye blader og flere blomster.
Her er det en plante så full av liv at jeg ikke har sett maken!
Jeg har hatt Hortensia tidligere, men ikke en så livsglad som denne.


Jeg har ikke hjerte til å klippe av de store blomsterklasene for at de nye skal komme frem.
Naturen får lov å gå sin gang, så får vi se hva dette ender med.
Det har vært frost de siste to nettene i Oslo, da har jeg tatt den inn.

Neste år burde du kjøpe deg en Hortencia - så får du en trollmann eller trollkvinne å glede deg over!
Lykke til! Hilsen fra Tove.

2 kommentarer:

  1. Å så heldig du har vært. Jeg fikk faktisk to store flotte hortensiar i år, men den ene tørket ut for meg. Jeg har klipt den andre helt ned, også får man se om den kommer igjen til våren. Det var liv i den, men ingen blomster på slutten

    SvarSlett
    Svar
    1. Har aldri sett maken til denne. Jeg kjøpte faktisk to, den ene ga jeg bort. Skal huske å spørre hvordan det gikk med den.
      Jeg har ikke hjerte til å klippe den selv om det kommer masser av nytt under. Vi får se hvor lenge det holder. God helg fra Tove

      Slett