tirsdag 6. oktober 2015

Sommerfuglenes vakre farger er strukturfarger.
Vet du hva det er?


Sommeren er forbi, og selv om jeg så en vakker sommerfugl på fjellet forrige uke, er antagelig det den siste jeg får se i år.
Og det fikk meg til å undre meg over at jeg hadde sett så få sommerfugler denne sommeren.
Forsvinner de også, slik som biene?

I boken min Fargene forteller, har jeg med et lite kapittel om sommerfugler, for det er faktisk veldig spennende.


Vi er vel alle enige om at sommerfugler er vakre. Men nå viser det seg at de ikke bare er vakre, de er også svært interessante for vitenskapen. Hvorfor? 
I naturen kan vi finne såkalte strukturfarger. Det vil si farger som ikke brytes ned og falmer slik som pigmentfarger. Slike farger har sommerfuglene.

En forskergruppe ved Universitetet i Sydney i Australia, har studert sommerfuglvinger i et forsøk på å forstå hvordan de klarer å produsere farger som er bestandige - som ikke falmer.
Så vidt jeg vet har ingen klart å fravriste sommerfuglen dens hemmelighet så langt. Men hvis noen klarer det kan de bli rike!
Likevel kan det bli vanskelig å produsere slike intelligente farger.
Foreløpig klarer ikke teknologien å gjenskape de kompliserte strukturene i vingene, som sommerfugler bygger opp celle for celle.
Ettersom slike farger er svært vanskelige å forfalske, kan de eksempelvis benyttes som sikkerhetskoder, for eksempel i kredittkort. 

Det er ikke enkelt å fotografere sommerfugler.
Her var det nesten et blinkskudd, men så letter den.
Vakker er den i gul/oransje og hvitt.

Som regel flyr de raskt av sted, men jeg opplevet noe som nesten var rørende den første våren vi hadde hytta vår på fjellet.
Det var enda en del snø, men det var så kaldt at jeg kunne gå på skaren opp til en liten fjelltopp et kvarters tid fra hytta. Der satte jeg meg oppe ved varden, og nøt utsikten. Jeg hadde på meg røde vanter, da det fremdeles var ganske kaldt.
Jeg husker ikke hvorfor, men jeg tok av meg den ene, og før jeg fikk sukk for meg satt det en ganske stor, vakker sommerfugl på hånden min. Jeg satt musestille, våget nesten ikke puste. Den ble sittende bort i mot en halv time, men da var jeg så kald så jeg måtte reise meg og ta på vanten. Men enten du tror meg eller ikke, den fløy ved siden av meg helt tilbake til hytta. Kanskje takket den meg fordi den hadde fått sittet og varmet seg på meg? Merkelig! Jeg ringte faktisk inn til Ni-timen på NRK og fortalte historien, og måtte fortelle den igjen på radio. Jeg skrev det også ned i en liten notatbok.
Foto hentet fra gemini.no.


Men tilbake til strukturfarger. 
Gullmus er en mark som lever i havet, og den produserer også strukturfarger i likhet med sommerfuglene. Strukturene som skaper farge ligner på strukturene i moderne optiske fibre, men hårene til gullmusa overfører lys langt mer effektivt.



Naturen er spennende, noen ganger nesten uforståelig - og ikke minst - vakker!
Hilsen Tove.



4 kommentarer:

  1. Hei Tove :-) Sommerfugler er magiske....klem Siv :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig! Men vanskelig å få tatt bilde av! Hilsen fra Tove

      Slett
  2. Heisann, veldig spennende innlegg Tove! Har aldri sett den hvite/oransje sommerfuglen. Den er ikke valig her ... På Lia hadde en larve funnet seg til rette inne på utedoen. Et lunt sted å overvintre?
    Jeg har også opplevd noe merkelig med en sommerfugl:
    http://viltogvakkert.blogspot.no/2011/10/following-steps-of-van-gogh.html
    http://viltogvakkert.blogspot.no/2012/11/et-magisk-yeblikk.html
    Ha fine dager ;:D)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tror heller ikke jeg har sett den sommerfuglen før. Det var faktisk rett opp i skogen her vi bor.
      Har lest om dine møter med sommerfugler. Det er noe spesielt når en sommerfugl setter seg på deg. En flott opplevelse!
      Jeg ønsker også deg fine og fargerike høstdager! Hilsen Tove

      Slett