torsdag 22. oktober 2015

Høsten på sitt vakreste.


Jeg lovet i forrige innlegg at jeg i det neste ville vise bilder og fortelle mer om Tanums Gestgifveri.


Ettersom høsten fremdeles er så vakker, og jeg har mange fine bilder som viser det, vil jeg først vie enda et innlegg om naturen.
Ikke fra sjøen denne gang slik som sist, men fra innlandet, fjellet og Oslo.
I neste gang går jeg innomhus, og det blir også flott.

Slik kan også en jordbæråker se ut! Denne ligger ved Einavannet. Kjempeflott!












Og her - trær i sitt flotteste skrud fra Lillehammer.

På fjellet var endelig tyttebærene modne sist vi var der, og de er jo så dekorative!


Vi har et stort utvalg av fugler på fuglebrettet. De er i mange størrelser og farger. Ravskrike, nøtteskrike, kjøttmeis og flere andre meiser, dompapper og mange andre ulike slag.






Denne her traff ruten og slo seg i svime, så den ble sittende på terrassegulvet.

Er den ikke nydelig - i rosa, grått, sort og hvitt!

Jeg tok den forsiktig opp, og den satt på armen min litt, men fløy etterhvert av gårde.
Jeg hørte på radioen at den dagen var "dyrenes dag", så det passet godt med fugl og ekorn utenfor vinduet. Mitt barnebarn sa at vi måtte gratulere med dagen!



På en liten fjelltopp en kvarters gange fra hytta, sto denne lille rognebærbusken og lyste opp.
Så flott i fargen, mot det grå, med gult og grønt i bakkant, og blå vann i det fjerne!







Jeg er veldig glad for at jeg bor i et land med fire årstider. Å ha samme temperatur året rundt ville vært grusomt for meg.
Og kanskje det verste - jeg ville gått glipp av de fantastiske høstfargene.

Hvis du bor et sted der du fremdeles kan glede deg over fargene i naturen, flere steder er det nesten for sent, gå ut og nyt det. Det er godt både for sjel og sinn - og også for helsen!
Nyt fargene også uten solbriller, for vi trenger dagslyset!





Vel hjemme etter fjellturen, oppdaget jeg at den ene prydbusken i hagen hadde startet en ny blomstring.
Det er merkelig vær for tiden!

Og ikke bare den - men en potterose, som jeg hadde plantet ut hadde også fått ny blomst og nye knopper.

Det blir spennende å se om vi får snø i vinter. I dag er det nesten full sommer her i Oslo, selv om det blåser.

En fortsatt fin og fargesprakende høst ønskes av Tove.



4 kommentarer:

  1. Enig med deg at høsten er utrolig vakker. Jeg har tatt så mye bilder nå, men har ikke hatt tid til så mye blogging i det siste. Morsomt at du hadde ekorn også nå.Ha en flott helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Forstår godt at du ikke har tid til mye blogging. Du har vel mer enn nok å gjøre på skolen!
      Vi har vært på fjellet i helgen, og selv om fargene for det meste var borte, var det så flott vær så det var likevel vakkert. Og vakre morgen- og kveldshimler var det også! Hilsen fra Tove

      Slett
  2. Hei Tove, Nydelige stemning og inspirasjon hos deg :-) klem Siv :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Alle må jo få inspirasjon av slik natur vi har, med så flotte farger!
      Lykke til med lesing! Hilsen fra Tove

      Slett