tirsdag 20. oktober 2015

Bohuslän - Tanumshede - Grebbestad i Sverige.


Tanums Gestgifveri, Tanumshede.

På fredag dro vi av gårde med vår dansegruppe Byttomfoten, til dansehelg i Tanumshede i Sverige. Og det ble en flott helg.
Vi hadde vært her for 12 år siden, men ønsket oss tilbake til dette vakre området, og det koselige gjestgiveriet.
Jeg skal vise deg mange bilder, og fortelle historien om dette enestående gjestgiveriet i neste innlegg.
Men først vil jeg vise deg bilder fra Bohusläns vakre og berømte skjærgård, som ligger ca. ti minutters kjøring  unna gjestgiveriet, i Grebbestad.


Her er det utrolig vakkert. Og selv om vi hadde vært her tidligere, var det flere av oss som dro tidlig fra Oslo for å få tid til å vandre en stund på svabergene her ute fredag formiddag. Og som du ser - det var ingenting å si på været!


Blått i blått i ulike sjateringer! Knapt en krusning på havet. Det kan ikke bli finere.
Her kommer fiskere inn med både hummer og krabbe.

Dette området heter Thurpannan, og svabergene består av spennende bergarter, blant annet feltspat, en vakker, rosa bergart som er en av mine favoritter.
Da vi var her for 12 år siden fikk vi undervisning i bergartene av et av våre medlemmer, som er utdannet innenfor dette fagfeltet. Veldig spennende.
Jeg har alltid vært interessert i stein og bergarter, og senere skal jeg lage et innlegg om det.
I området er det også berømte helleristninger, som vi også beskuet ved forrige besøk.



                                                                                  



Det føltes nesten som sommer denne formiddagen, selv om det var en litt kjølig trekk.


Det var nesten så man fikk lyst til å ta et bad i det krystallklare vannet.




Jeg anbefaler deg absolutt en tur hit. Og selv om det var vakkert nå, må det være helt enestående å være her på sommeren når vi kan bade. Og selvsagt må du bo på Tanum Gjestgifveri. Gled deg til neste innlegg, da vil jeg fortelle mer om dets historie.
Hilsen Tove.



4 kommentarer:

  1. Heisann... herlig skjærgård over grensa! Det finnes mange hjemmekoselige overnattingssteder i dette distriktet, tror jeg har et innlegg fra Villa Sjøtorp: http://viltogvakkert.blogspot.no/2011/08/villa-sjtorp.html
    Ser fram til vinteren, for å lengte til varmen igjen! Heldige vi som har fire årstider!
    Ha flotte dager ;:OD)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er flott der! Og jeg er helt enig med deg - kunne ikke tenke meg å bo i et land der det var sommer hele året! Alle årstidene er fine. Flotte høstdager ønskes også du fra Tove.

      Slett
  2. Herlig innlegg, så flott tur du har vært på.
    Jeg må innrømme at jeg savner havet av og til, her ved innlandshavet. Når man har vokst opp på en øy i Asker, er det spesielt med hav, lukt, lyden og stemningen ved havet.
    Ha en fortsatt fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, vi måtte bare ut til havet i finværet før vi startet å danse, for det er hensikten med en slik lang-week-end.
      Du som er så glad i gamle hus, må se de neste innleggene. Selve Gestgifveriet ble etablert i 1663! Kos deg i helgen! Tove

      Slett