tirsdag 13. oktober 2015

Himmelen - farger og lys - kan være magisk!

Hver gang jeg opplever en vakker, fargerik himmel blir det en stor opplevelse, enten det er i Norge eller i utlandet. Og jeg bare ta bilder. Jeg vil gjerne vise deg noen av bildene, og håper de vil glede deg!


Jeg starter med dette, da det er tatt på et helt spesielt sted - nemlig på Sinai fjellet i Egypt.
Vi dro av gårde midt på natten langt ut i ørkenen, og besteg Sinai fjellet i mørket, slik at vi skulle være på toppen når stolen sto opp. Det var bratt, og det var kaldt - men det ble en stor opplevelse!


Fra Sinai og Egypt, tar jeg deg med til Gullhaugen i Gudbrandsdalen, på bildet til venstre. Et magisk øyeblikk en sen høstkveld på terrassen.
Bildet oppe til høyre, er tatt på Tenerife, fra vår balkong på hotellet. Vakkert!


Nok et bilde fra Gullhaugen, denne gang på vinteren.











Her er tre vakre bilder fra Edvard Munchs rike, Åsgårdstrand. Ikke merkelig at han var så betatt av lyset der.














Det er på fjellet jeg har tatt de fleste bildene. Her har du fire til. Tatt på samme sted, men så ulike. Det tredje ser ut til å vise en bombe som beveger seg mot meg.
Det fjerde ble tatt torsdag 1. oktober. Da ble det også opplyst på radio og TV i Hedmark & Oppland, at det var en helt spesiell himmel denne kvelden. Jeg reagerte først på et vakkert lys inne, og da jeg tittet ut oppdaget jeg dette fantastiske skuet! 


Dette bildet er tatt på Tenerife, like ved vårt hotell.


Men også denne himmelen er flott. Tatt fra trappen utenfor huset vårt i Oslo.


Bildet over har jeg tatt fra vårt hotell, Green Beach, på Grand Canaria, fra balkongen i 8. etasje.


Jeg vil avslutte med et bilde som ikke jeg har tatt. Det er hentet fra boken min Fargene forteller.
Kanskje vi en dag finner den skatten som skal være gjemt ved enden av regnbuen?
I regnbuen er det syv farger. Og dette ordet lærte vi på skolen for å huske rekkefølgen - ROGGBIF.
Men kanskje er det hele 16 millioner ulike fargevarianter der ute? Derfor er farger så spennende!
Du kan jo lese mer om fargene i boken min hvis du ble interessert. Hilsen Tove. 

5 kommentarer:

  1. Nydelige bilder. Har vært i ørkenen i Egypt jeg også, men vi var på vei til Kairo. Opplevde å se soloppgangen og det var magisk. Mange magiske og flotte bilder hos deg i dag! Nydelig.

    Man nyter de øyeblikkene det er helt sikkert!

    Ha en fin høstdag der du er!

    Varm hilsen fra nord

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig kommentar, Eva. Jeg har vært inne og sett på dine nordlysbilder, og venter på flere bare regnet passerer.
      Alt godt ønskes av Tove

      Slett
  2. Heisann!
    Ikke noe annet motiv kan måle seg med himmelen, vakker nesten uansett vær! Vi opplevde også solnedgangshimlene rundt første oktober, fantastiske, veldig "nasjonalromantiske".... Ha noen flotte høstdager framover, Tove ;:OD)

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt enig -ikke noe kan måle seg med himmelen!
      Jeg ønsker også deg fine høstdager fremover.I dag var det nydelig. Hilsen Tove

      Slett
  3. Ja, det er hortensia som blomstrer med nydelige grønnhviterosa blomster!

    SvarSlett