fredag 30. oktober 2015


Da er det antagelig en feiring av Halloween som står på manges agenda i morgen!

Husker du hva jeg skrev på bloggen i fjor om navnet Halloween?
"Halloween er natten før allehelgensdag 31. oktober.
Navnet er en sammentrekning av det engelske navnet på allehelgensaften, `All hallows eve.´"


Jeg ønsker deg velkommen til min blogg, der jeg har hentet inn bilder, og noen tips hvis du skal ha gjester i morgen. Eller du bare vil ta en titt på artige bilder.












Som du ser vil både katter og hekser gjerne være med. Kattene sitter allerede og venter ute på trammen, og heksene er, som du ser, er også på vei til deg.
Som sagt sist, jeg liker hekser, og jeg var kanskje en heks i et tidligere liv?!

Jeg fortalte også at "Halloween har røtter i den katolske allehelgensdagen.
Men den har tatt opp i seg trekk fra flere hedenske høstfester, bl.a. den romerske festivalen for Pomona, og kelternes fest for dødsguden Samhain."


"I følge folketroen kunne de døde ferdes fritt allehelgensaften. De reiste rundt i store følger, som ble kalt oskorei eller åsgårdsrei, sammen med nisser, alver og annet "skrømt".




Og her på bildet ser du både spøkelse, heks, katt og ugle - alle selvsagt på vei til en skummel, gammel bygning i et øde landskap.

Har du tenkt over hvorfor oransje blir brukt som symbolikk for Halloween? Kanskje er opprinnelsen innhøsting, markens grøde, blant annet i form av gresskar i USA?
Bildet over er utenom det vanlige i fargebruk. Her finner vi både oransje og sort, som vanlig, men også fiolett, rødt, blått, gult og mørk blå/indigo. Et artig bilde!

"Den sterke dødssymbolikken i amerikansk halloween feiring, med skjeletter, hodeskaller, flaggermus og teaterblod, er inspirert av den meksikanske allehelgensfeiringen "De dødes Dag".
Da passer ikke den oransje fargen inn i symbolikken. Jeg nevnte i fjorårets innlegg at jeg skulle komme tilbake til det. 


Det magiske, underverdenen og trolldomsverdenen, burde symboliseres med den litt mystiske fargen INDIGO! Det er en dyp blå-lilla farge, slik du ser på bildet til høyre.
Jeg føler mer "halloween-stemning" når jeg ser på bildet med denne fargen, enn på bilder med oransje. Selv om det er både fargerikt og flott.


I fargepsykologien er oransje livsgledens farge, og den fremmer alt av humor, positivitet, glede, dans og nytelse i alle former.
Det henger ikke sammen med død og mystikk!









Men slipp gjerne gleden inn og ha det gøy i morgen kveld.
Skal du ha gjester kan du pynte med en lekker krans, og bake morsomme kaker.












Her er til og med en flott kake med et indigo skjær!

Men vær klar over at når det ikke er Halloween, er blått eller indigo ikke den riktige fargen å bruke sammen med mat. Da er det den oransje fargen som får maten til å fremstå ekstra lekker!

Og litt mat må man også ha selv på Halloween, og selvsagt noe godt i glasset!



Da er det bare for meg å få tak i en sopelime, slik at jeg kan dra av gårde på den om et år! Måtte vært gøy å være virkelig heks - men ikke en som er for slem! Hilsen Tove.

6 kommentarer:

  1. Heisann!
    Ha, ha, jeg er heks i dette livet, jeg, Tove. Bare hør: En liten gutt i barnehaven da jeg henta barnebarnet mitt sist fredag: Er du heks?
    Ja, svarte jeg, men en snill en. Er du heks, gjentar han - og jeg svarer, ja, men en snill en. Vil du jeg skal trylle deg bort? Neiiiiii....
    Liker å tøyse litt med barna og slå av en prat der! Nå er min hallweenpost på plass også. Ha go´hælj ;:OD)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så det er du!!! Spennende. Da drar vi av gårde på sopelimene våre neste Halloween!
      God hælj til deg også!

      Slett
  2. Heisann! Vi hadde heller ikke den tradisjonen da sønnene var små. Det var noen enkle keramikkgresskar som ble kjøpt i Tyskland for noen år siden som starta det hele på bloggen for meg. Fikk servert gresskarsuppe som falt i smak. Først i fjor ble det lagd suppe her etter en oppskrift, den med currypasta, fra en bok jeg kjøpte på eplefestivalen på Hvaler. Da sønnene ble ungdommer ble de bitt av basillen som fremdeles sitter i dem! Nå feires det over alt i barnehaven, på skolen og på biblioteket. Vanskelig ikke å la seg rive med. Sopelima mi er klar, den står og venter på å bli tatt i bruk. Vi sees...

    SvarSlett
    Svar
    1. Du svarer på mitt innlegg på din blogg,om at vi i vår familie ikke har hatt noen tradisjon for å feire Halloween. Så bra!
      Så bra at dere har fått en tradisjon, og gresskarene dere har skåret ut er kjempeflotte.
      Når jeg tenker meg om har jeg en sopelime som står klar på fjellhytta. Da er vi klare begge to. Ja, vi sees - er det på Bloksberg?

      Slett
  3. Heisann igjen, nå er hatt kjøpt inn og det er ikke lange turen herfa til nærmeste Bloksberg... der treffer vi Märtha også!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hatt hadde jeg glemt. Den må jeg huske. Ja, vi treffer nok mange der vil jeg tro!

      Slett