fredag 27. oktober 2017

Halloween er egentlig tirsdag den 31. oktober, 
men den ble nok av mange feiret i helgen.



Jeg har skrevet om Halloween og historikken bak denne feiringen i tidligere innlegg, så jeg vil ikke gjenta alt her.
Bruk søkeordet Halloween i søkefeltet nede på høyre side i bloggen, så kan du lese de spennende historiene som ligger bak.


Jeg har også nevnt at den oransje fargen som brukes i feiringen av Halloween, i USA, henger sammen med innhøsting av markens grøde. Da er oransje selvsagt den riktige fargen.
Klart det blir livsglede, som den oransje står for, dersom grøden er god!
Og oransje er også fargen på gresskar, som benyttes til å lage utskjæringer i, som derved kan benyttes til litt skumle, men artige lanterner.
I Irland skar de ut lanterner i kålrot. Litt fargeløst, men det var det de hadde.


Men når hekser og trolldom, flaggermus og svarte katter kommer inn, er det den indigo (blå-lilla) fargen som er den riktige. I den ligger nettopp mye trolldom og mystikk.




Men det er sikkert mange barn som også vil synes at dette ser skremmende ut!
Den norske markeringen av halloween fikk et gjennombrudd på 2000-tallet, og er i all hovedsak hentet fra den amerikanske feiringen. Den har også etterhvert tatt inn mystikk, sjeletter, hekser og skumle saker i sine tradisjoner. Dette er hentet fra den meksikanske allehelgensfeiringen, på de dødes dag, som er dagen etter halloween.











Men svarte katter og hekser hører med, uansett! 
Og en ugle er heller ikke å kimse av!


Da er det bare for meg å ønske dere alle en god Halloween, uansett hvor og hvordan den feires.


Og her er et bilde av meg som heks i et tidligere liv, der jeg mikser trylledrikken.
Og selvsagt er en edderkopp med!
Hilsen fra heksen Tove.



10 kommentarer:

  1. Fint innlegg da! Her feires det i nabolaget i helga. Jeg skulle ønske vi hadde fortsatt som før med allerhelgensøndag og julebukker, men vi forandrer oss i takt med tiden. Fint med gresskarene, så jeg har et på utsiden av døra nå. Ha en vakker helg i høstmørket!

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi har aldri feiret halloween, men noen kommer vel på døren i kveld vil jeg tro.
      Vi var med dansegruppa Byttomfoten på dansehelg på Hadeland denne helgen. Og ved siden av dansen hadde vi også spennende besøk og foredrag både på Grinaker veveri og på Enkesetet Sjo. Det kommer nok blogginnlegg om dette senere.
      Håper du hadde en fin helg. Hilsen Tove

      Slett
    2. Grinaker vev er herlig da! Da kan jeg glede meg til et innlegg. Ja, nissejenta hos meg ble i grått og hvitt. Nå kan hun sitte litt ubemerket i sofaen og vente på jula. Da skal hun få røde sløyfer i håret tenker jeg. Ha en fin dag!

      Slett
    3. Så du har vært der?! De hadde mye flott, og veldig interessant å se veveriet.
      Fint at nissejenta vil få litt rødt i håret. Da blir hun kjempefin! Hilsen Tove

      Slett
  2. He, he deg som heks i ditt tidligere liv?
    Det er i dag skjønner jeg. Har aldri vært opptatt av dette, men ungene var det når de var små.

    Greskarsuppe er fantastisk godt, men en dæsj rømme på toppen. Eller for ikke å snakke om sylta gresskar, til kjøtt og fisk.
    Har du prøvd noe av dette?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja - det er kanskje mulig? Noen har sagt at jeg også har vært indianer. Hvem vet! Kanskje er jeg litt heks fremdeles.
      Jeg mener å huske at far syltet gresskar, men jeg har ikke gjort det selv.
      En god og oransje dag ønskes av Tove

      Slett
  3. Interessant å lese om historia, og dei fine bilda du fletta inn.
    Eg markera ikkje denne dagen, synes egentlig at det tek litt av ...

    God haust vidare.
    Helsing Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg synes også dette har gått altfor langt. Vi har heller aldri markert dagen. Men det ligger historie bak fra flere land, og det er spennende. Og det er jo fargerikt, noe jeg liker! Hilsen fra Tove

      Slett
  4. Jeg var på heksemarked i Peru- der møtte jeg en kollega av oss. Legger ut et bilde på bloggen min etter hvert. Det går litt langsomt her, må komme til krefter igjen etter hjemturen! Flott innlegg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Gleder meg til å se hos deg. Hilsen Tove

      Slett